4p

A Tesla európai piaci részesedése tovább zsugorodott februárban, eladásai már a második egymást követő hónapban csökkentek, miközben az elektromos járművek értékesítése Európában összességében növekedett.

A növekvő verseny és az európai gazdaságok lassulása, amely az autópiac egészére hatással van, jelentős visszaesést okozott: az Európai Autógyártók Szövetsége (ACEA) kedden közzétett adatai szerint  az Elon Musk tulajdonában lévő Tesla eladásai idén eddig 42,6 százalékkal estek vissza az európai piacon. A márka februárban a teljes piac 1,8 százalékát, valamint a tisztán elektromos autók (BEV) piacának 10,3 százalékát birtokolta – ez jelentős csökkenés az egy évvel korábbi 2,8 százalék, illetve 21,6 százalékhoz képest — számol be róla a Reuters.

A vállalat kevesebb mint 17 ezer autót értékesített az Európai Unióban, az Egyesült Királyságban és az Európai Szabadkereskedelmi Társulás (EFTA) országaiban, míg egy évvel korábban februárban ez a szám meghaladta a 28 ezret.

Egy Tesla X belülről. Már nem annyira rózsás a kilátás
Egy Tesla X belülről. Már nem annyira rózsás a kilátás
Fotó: Depositphotos

Tesla több kihívással is szembenéz Európában a hónapban debütáló új Model Y középkategóriás SUV bevezetése előtt. A cég modellkínálata szűk és elavulóban van, miközben a hagyományos autógyártók és az új kínai szereplők folyamatosan dobnak piacra új, gyakran olcsóbb elektromos modelleket. Emellett Elon Musk vezérigazgató politikai állásfoglalásai – különösen az európai szélsőjobboldali pártokkal való szimpatizálása – is hozzájárultak az értékesítés visszaeséséhez.

„Érdekes lesz látni, hogy milyen mértékben élénkül a kereslet, amikor az új Model Y megjelenik a régió piacon” – mondta Felipe Munoz, a JATO Dynamics globális elemzője hétfői jelentésében.

Az ACEA adatai szerint ugyanakkor a tisztán elektromos autók eladásai az érintett piacokon februárban 26,1 százalékkal növekedtek 2024 azonos időszakához képest, annak ellenére, hogy az összesített autópiac 3,1 százalékos csökkenést mutatott.

Az európai piac

A világ második legnagyobb elektromosautó-piacán az egyre növekvő kereslet elsősorban az EU új kibocsátási célkitűzéseinek és az olcsóbb elektromos modellek megjelenésének köszönhető – állítják piaci szakértők –, azonban ez nem ellensúlyozza teljes mértékben a benzin- és dízelüzemű autók iránti kereslet csökkenését.

A Citi elemzői jegyzetükben megjegyezték: „Továbbra is azt várjuk, hogy az autóipar globális értékesítési volumene lényegében stagnál ebben az évben.”

Egy múlt héten nyilvánosságra került EU-s dokumentumból kiderült, hogy Tesla egy kibocsátási kreditértékesítési csoportot hozott létre, amelyben több mint fél tucat autógyártónak kínál szén-dioxid-kvótákat az európai kibocsátási célok teljesítésére. A januárban életbe lépett uniós előírások teljesítéséhez a gyártók ilyen krediteket vásárolhatnak azoktól a cégektől, amelyek alacsony szén-dioxid-kibocsátású járműveket értékesítenek.

Bár a 2024-es adatok alapján Tesla eladásai több mint elegendő kreditet biztosítottak más autógyártók számára, a helyzet változhat, ha a vállalat eladásai tovább csökkennek.

Elon Musk ezen is elmerenghet
Elon Musk ezen is elmerenghet
Fotó: MTI/EPA/AFP pool/Saul Loeb

Az EU a szabályozásokat eredetileg az elektromos járművek térnyerésének ösztönzésére vezette be, azonban várhatóan kedden enyhíti ezeket, lehetővé téve a flottaemissziók hároméves átlagolását.

Miközben az EU-ban az újautó-regisztrációk összességében 3,4 százalékkal csökkentek februárban, a tisztán elektromos autók eladásai 23,7 százalékkal emelkedtek, immár második hónapja növekedést mutatva. A hibrid járművek (HEV) értékesítése is 19 százalékkal nőtt.

Az elektromos és részben elektromos autók – beleértve a tisztán elektromos autókat, a hibrideket és a plug-in hibrideket (PHEV) – az összes uniós személygépkocsi-regisztráció 58,4 százalékát tették ki februárban, szemben az egy évvel korábbi 48,2 százalékkal.

„2025 igazán erősen indult Európa elektromosautó-piacán” – nyilatkozta Chris Heron, az E-Mobility Europe főtitkára a Reutersnek.

A versenytársak

Európa legnagyobb autómárkái közül a Volkswagen és a Renault eladásai februárban az EU-ban, az Egyesült Királyságban és az EFTA-országokban 4 százalékkal, illetve 10,8 százalékkal nőttek az egy évvel korábbihoz képest, míg a Stellantis eladásai 16,2 százalékkal csökkentek.

A SAIC Motor 26,1 százalékos növekedést könyvelhetett el az EU által bevezetett kínai elektromos járművekre kivetett vámok ellenére, míg a Geely tulajdonában lévő Volvo eladásai 15 százalékkal csökkentek.

Az ACEA statisztikájában nem szereplő, többnyire kínai márkák – köztük a BYD – piaci részesedése 2,5 százalékra nőtt az egy évvel korábbi 1,5 százalékról.

A rovat támogatója:
A rovat támogatója a Garantiqa.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vállalat Egy stabil lépés is elég a tudatos vállalatfinanszírozás irányába
PR | 2025. december 12. 14:12
Minden várakozást felülmúlt az érdeklődés a fix 3 százalékos kamatozású vállalati hitelprogram iránt – derül ki a KAVOSZ legfrissebb adataiból. A társaság országos ügyfélszolgálati hálózata folyamatosan segíti a vállalkozásokat abban, hogy megtalálják a számukra legmegfelelőbb konstrukciókat. A Cégkassza Podcast legújabb epizódjában Mészáros Ádám, a KAVOSZ Zrt. vezérigazgató-helyettese osztotta meg tapasztalatait a program eddigi eredményeiről, az őszi roadshow tapasztalatairól és a jövőbeli fejlesztési tervekről.
Vállalat A Teslának az „olcsósítás” sem segített
Privátbankár.hu | 2025. december 12. 07:20
Amerikai eladásai közel négyéves mélypontra estek novemberben az olcsóbb verziók bevezetése ellenére.
Vállalat NATO-kompatibilis drónfejlesztés indulhat: Magyarország regionális központtá válhat
Privátbankár.hu | 2025. december 11. 17:03
Stratégiai partnerségre lép a 4iG SDT és az Aeronautics.
Vállalat A 4iG teljesen megszerzi az ACE Network céget
Privátbankár.hu | 2025. december 10. 12:41
A 4iG bejelentette, hogy leányvállalata, a 4iG Informatikai Zrt. részvény adásvételi szerződést írt alá az ACE Network további 30 százalékos részvénycsomagjának megszerzésére.
Vállalat A Generali Biztosító a Magyar Biztosítási Tanácsadók Szövetségének stratégiai partnerévé vált
Privátbankár.hu | 2025. december 10. 11:14
Stratégiai megállapodást kötött a piac egyik meghatározó szereplője, a Generali Biztosító és a Magyar Biztosítási Tanácsadók Szövetsége (MBTSZ) a hazai biztosítási szektor jövőjét meghatározó képzési program támogatására.
Vállalat A 4iG újabb nagy bevásárlása
Privátbankár.hu | 2025. december 9. 19:12
A 4iG Informatikai Zrt. (4iG IT) adásvételi megállapodást kötött az EQUILOR Alapkezelő Zrt.-vel az általa kezelt Central European Opportunity Magántőkealap tulajdonában lévő a FaceKom Kft. (FaceKom) 100 százalékos tulajdonrészének megvásárlásáról.
Vállalat A 4iG 90 százalékos üzletrészt vásárol
Privátbankár.hu | 2025. december 9. 16:01
A 4iG Informatikai Zrt. (4iG IT) 90 százalékos üzletrészt vásárol az IoT adatkommunikációs technológiákra specializálódott Mobil Adat Távközlési és Informatikai Szolgáltató Kft.-ben (Mobil Adat).
Vállalat A 4iG eladja földfelszíni műsorszóró és infrastruktúra társaságát
Privátbankár.hu | 2025. december 9. 09:53
A 4iG Távközlési Holding Zrt. értékesíti az országos lefedettségű országos műsorszóró infrastruktúrát tulajdonló és üzemeltető 4iG Műsorszóró Infrastruktúra Kft. 100 százalékos üzletrészét. A vevő a Pro-M Professzionális Mobil és Hálózati Szolgáltató Zrt.
Vállalat A 4iG lett a török út legnagyobb nyertese
Privátbankár.hu | 2025. december 8. 19:10
Törökország vezető vállalataival között stratégiai megállapodást a 4iG Csoport a védelmi ipari és technológiai, valamint a tervezett befektetési együttműködések területén.
Vállalat A Private Banking 30 éve Magyarországon: Így lesz a bizalomból vagyongyarapítás
Natív tartalom | 2025. december 8. 17:12
A magyar kétszintű bankrendszer megalakulása óta közel négy évtized telt el, amely idő alatt gyökeresen átalakultak a hazai pénzügyi szolgáltatások. Különösen igaz ez a privátbanki szektorra, amely 30 évvel ezelőtti indulásakor egy szelektív, személyre szabott stratégia mentén épült fel. A szerkesztőségünknek adott interjúban Bálint Attila, a Raiffeisen Bank privátbanki üzletágának ügyvezető igazgatója beszélt az ágazat evolúciójáról, a kezdeti bizalmatlanságról, a válságok tanulságairól, valamint arról, hogyan készül fel a Raiffeisen a generációváltás és a digitalizáció kihívásaira.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG