4p

A Tesla európai piaci részesedése tovább zsugorodott februárban, eladásai már a második egymást követő hónapban csökkentek, miközben az elektromos járművek értékesítése Európában összességében növekedett.

A növekvő verseny és az európai gazdaságok lassulása, amely az autópiac egészére hatással van, jelentős visszaesést okozott: az Európai Autógyártók Szövetsége (ACEA) kedden közzétett adatai szerint  az Elon Musk tulajdonában lévő Tesla eladásai idén eddig 42,6 százalékkal estek vissza az európai piacon. A márka februárban a teljes piac 1,8 százalékát, valamint a tisztán elektromos autók (BEV) piacának 10,3 százalékát birtokolta – ez jelentős csökkenés az egy évvel korábbi 2,8 százalék, illetve 21,6 százalékhoz képest — számol be róla a Reuters.

A vállalat kevesebb mint 17 ezer autót értékesített az Európai Unióban, az Egyesült Királyságban és az Európai Szabadkereskedelmi Társulás (EFTA) országaiban, míg egy évvel korábban februárban ez a szám meghaladta a 28 ezret.

Egy Tesla X belülről. Már nem annyira rózsás a kilátás
Egy Tesla X belülről. Már nem annyira rózsás a kilátás
Fotó: Depositphotos

Tesla több kihívással is szembenéz Európában a hónapban debütáló új Model Y középkategóriás SUV bevezetése előtt. A cég modellkínálata szűk és elavulóban van, miközben a hagyományos autógyártók és az új kínai szereplők folyamatosan dobnak piacra új, gyakran olcsóbb elektromos modelleket. Emellett Elon Musk vezérigazgató politikai állásfoglalásai – különösen az európai szélsőjobboldali pártokkal való szimpatizálása – is hozzájárultak az értékesítés visszaeséséhez.

„Érdekes lesz látni, hogy milyen mértékben élénkül a kereslet, amikor az új Model Y megjelenik a régió piacon” – mondta Felipe Munoz, a JATO Dynamics globális elemzője hétfői jelentésében.

Az ACEA adatai szerint ugyanakkor a tisztán elektromos autók eladásai az érintett piacokon februárban 26,1 százalékkal növekedtek 2024 azonos időszakához képest, annak ellenére, hogy az összesített autópiac 3,1 százalékos csökkenést mutatott.

Az európai piac

A világ második legnagyobb elektromosautó-piacán az egyre növekvő kereslet elsősorban az EU új kibocsátási célkitűzéseinek és az olcsóbb elektromos modellek megjelenésének köszönhető – állítják piaci szakértők –, azonban ez nem ellensúlyozza teljes mértékben a benzin- és dízelüzemű autók iránti kereslet csökkenését.

A Citi elemzői jegyzetükben megjegyezték: „Továbbra is azt várjuk, hogy az autóipar globális értékesítési volumene lényegében stagnál ebben az évben.”

Egy múlt héten nyilvánosságra került EU-s dokumentumból kiderült, hogy Tesla egy kibocsátási kreditértékesítési csoportot hozott létre, amelyben több mint fél tucat autógyártónak kínál szén-dioxid-kvótákat az európai kibocsátási célok teljesítésére. A januárban életbe lépett uniós előírások teljesítéséhez a gyártók ilyen krediteket vásárolhatnak azoktól a cégektől, amelyek alacsony szén-dioxid-kibocsátású járműveket értékesítenek.

Bár a 2024-es adatok alapján Tesla eladásai több mint elegendő kreditet biztosítottak más autógyártók számára, a helyzet változhat, ha a vállalat eladásai tovább csökkennek.

Elon Musk ezen is elmerenghet
Elon Musk ezen is elmerenghet
Fotó: MTI/EPA/AFP pool/Saul Loeb

Az EU a szabályozásokat eredetileg az elektromos járművek térnyerésének ösztönzésére vezette be, azonban várhatóan kedden enyhíti ezeket, lehetővé téve a flottaemissziók hároméves átlagolását.

Miközben az EU-ban az újautó-regisztrációk összességében 3,4 százalékkal csökkentek februárban, a tisztán elektromos autók eladásai 23,7 százalékkal emelkedtek, immár második hónapja növekedést mutatva. A hibrid járművek (HEV) értékesítése is 19 százalékkal nőtt.

Az elektromos és részben elektromos autók – beleértve a tisztán elektromos autókat, a hibrideket és a plug-in hibrideket (PHEV) – az összes uniós személygépkocsi-regisztráció 58,4 százalékát tették ki februárban, szemben az egy évvel korábbi 48,2 százalékkal.

„2025 igazán erősen indult Európa elektromosautó-piacán” – nyilatkozta Chris Heron, az E-Mobility Europe főtitkára a Reutersnek.

A versenytársak

Európa legnagyobb autómárkái közül a Volkswagen és a Renault eladásai februárban az EU-ban, az Egyesült Királyságban és az EFTA-országokban 4 százalékkal, illetve 10,8 százalékkal nőttek az egy évvel korábbihoz képest, míg a Stellantis eladásai 16,2 százalékkal csökkentek.

A SAIC Motor 26,1 százalékos növekedést könyvelhetett el az EU által bevezetett kínai elektromos járművekre kivetett vámok ellenére, míg a Geely tulajdonában lévő Volvo eladásai 15 százalékkal csökkentek.

Az ACEA statisztikájában nem szereplő, többnyire kínai márkák – köztük a BYD – piaci részesedése 2,5 százalékra nőtt az egy évvel korábbi 1,5 százalékról.

A rovat támogatója:
A rovat támogatója az MVM

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vállalat 15 ezer embert küld el a legnagyobb amerikai telekommunikációs cég
Privátbankár.hu | 2025. november 14. 19:01
Dolgozóinak 15 százalékától megválik a Verizon, az Egyesült Államok legnagyobb bevételű telekommunikációs vállalata. A városnyi embert már a jövő héten elküldi a cég.
Vállalat Közel 200 millió forintra büntette a Wizz Airt az olasz versenyhivatal
Privátbankár.hu | 2025. november 14. 14:08
A Wizz Air korlátlan előfizetésként mutatta be az All You Can Fly-t, de nem adtak megfelelő és naprakész tájékoztatást a foglalási időszakokról, az ülőhelyek számáról és típusáról sem. 
Vállalat A fix 3 százalékos hitel új lendületet ad a fejlesztéseknek
PR | 2025. november 14. 10:37
A fix 3 százalékos kamatozású vállalati hitelprogram a gazdasági növekedés mellett a mindennapi biztonságot is erősíti. A Cégkassza Podcast legújabb adásában Szabados Richárd, a Nemzetgazdasági Minisztérium kis- és középvállalkozások fejlesztéséért és technológiáért felelős államtitkára, valamint Palóc André, a minisztérium szóvivője részletesen kifejtették, hogyan mozdította meg a program a „fiókban maradt fejlesztéseket”, miként ösztönzi a kkv-k méretugrását, és milyen további könnyítések várhatóak az adminisztráció és az adózás területén.
Vállalat Előnyben a csalók, terjed a deepfake: így venné fel a kesztyűt a KiberPajzs
Imre Lőrinc | 2025. november 13. 16:59
Újabb eszközöket ad a kibercsalók kezébe a mesterséges intelligencia, ami egyelőre inkább a támadóknak kedvez, a lakossággal és a vállalatokkal szemben. Küzdeni kell a digitális támadások ellen, de a helyzetet nehezíti, hogy sokan a biztonság illúziójába ringatják magukat – hangzott el az OTP Bank és a KiberPajzs projekt közös sajtótájékoztatóján.
Vállalat Nyakon csípték a Red Bull-t
Privátbankár.hu | 2025. november 13. 15:34
Az Európai Bizottság hivatalos versenyfelügyeleti eljárást indított annak kivizsgálására, hogy a Red Bull osztrák energiaital-gyártó vállalat jogellenesen korlátozta-e a versenyt az EU energiaital-piacán, megsértve ezzel az uniós versenyjogi szabályokat – közölte csütörtökön a brüsszeli testület.
Vállalat A Mol lehet a nyertese a szerbiai céget sújtó amerikai szankciónak
Privátbankár.hu | 2025. november 13. 11:35
Bevásárolná magát a szerbiai Naftna industrija Srbije (NIS) olajvállalatba, részvényeket véve az orosz Gazprom többségi tulajdonostól.
Vállalat Akkumulátorgyár: a Toyota kedveskedik Donald Trumpnak
Privátbankár.hu | 2025. november 13. 07:21
A Toyota Motor szerdán közölte, hogy megkezdte a termelést 13,9 milliárd dollár értékű észak-karolinai akkumulátorgyárában, miközben fokozza hibridgyártását, és megerősítette, hogy a következő öt évben 10 milliárd dollárt fektet be amerikai gyártókapacitásainak fejlesztésébe.
Vállalat Kevesebb bevétel mellett is profitot hozott a Magyar Telekom
Privátbankár.hu | 2025. november 12. 19:33
Itt a negyedéves gyorsjelentés.
Vállalat Felelős digitalizáció a Magyar Telekomnál
Privátbankár.hu | 2025. november 12. 18:57
Bár az ESG kifejezés csak az elmúlt években épült be a köztudatba, a legnagyobb magyarországi vállalatok már több mint két évtizede készítenek fenntarthatósági jelentéseket környezeti, társadalmi és vállalatirányítási tevékenységeikről. Így van ez a Magyar Telekomnál is. A Klasszis Fenntarthatóság 2025 konferencián a cég ESG vezetője elmondta, hogy – bár a telekommunikációs szektor – nem tartozik a klasszikusan magas üvegházhatású gázokat kibocsátók közé, jelentős gazdasági szereplőként mégis érzik szerepüket, ezért is tesznek aktívan a klímavédelemért.
Vállalat Fenntartható IT – a laptopgyártók zöld stratégiái
PR | 2025. november 12. 09:50
Mindenre kiható digitális világunkban a technológia fejlődése már közel sem a csak a teljesítményről és innovációról szól. A felelősségvállalás legalább ilyen fontossá vált. A „fenntartható IT megoldás” már nemcsak egy üres, zöldre mosó jelszó, hanem a tudatos vállalatirányítás és fogyasztói döntéshozatal alapja kell, hogy legyen. Nézzük, mit értenek ez alatt a laptopmárkák!
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG