A növekvő verseny és az európai gazdaságok lassulása, amely az autópiac egészére hatással van, jelentős visszaesést okozott: az Európai Autógyártók Szövetsége (ACEA) kedden közzétett adatai szerint az Elon Musk tulajdonában lévő Tesla eladásai idén eddig 42,6 százalékkal estek vissza az európai piacon. A márka februárban a teljes piac 1,8 százalékát, valamint a tisztán elektromos autók (BEV) piacának 10,3 százalékát birtokolta – ez jelentős csökkenés az egy évvel korábbi 2,8 százalék, illetve 21,6 százalékhoz képest — számol be róla a Reuters.
A vállalat kevesebb mint 17 ezer autót értékesített az Európai Unióban, az Egyesült Királyságban és az Európai Szabadkereskedelmi Társulás (EFTA) országaiban, míg egy évvel korábban februárban ez a szám meghaladta a 28 ezret.
Fotó: Depositphotos
Tesla több kihívással is szembenéz Európában a hónapban debütáló új Model Y középkategóriás SUV bevezetése előtt. A cég modellkínálata szűk és elavulóban van, miközben a hagyományos autógyártók és az új kínai szereplők folyamatosan dobnak piacra új, gyakran olcsóbb elektromos modelleket. Emellett Elon Musk vezérigazgató politikai állásfoglalásai – különösen az európai szélsőjobboldali pártokkal való szimpatizálása – is hozzájárultak az értékesítés visszaeséséhez.
„Érdekes lesz látni, hogy milyen mértékben élénkül a kereslet, amikor az új Model Y megjelenik a régió piacon” – mondta Felipe Munoz, a JATO Dynamics globális elemzője hétfői jelentésében.
Az ACEA adatai szerint ugyanakkor a tisztán elektromos autók eladásai az érintett piacokon februárban 26,1 százalékkal növekedtek 2024 azonos időszakához képest, annak ellenére, hogy az összesített autópiac 3,1 százalékos csökkenést mutatott.
Az európai piac
A világ második legnagyobb elektromosautó-piacán az egyre növekvő kereslet elsősorban az EU új kibocsátási célkitűzéseinek és az olcsóbb elektromos modellek megjelenésének köszönhető – állítják piaci szakértők –, azonban ez nem ellensúlyozza teljes mértékben a benzin- és dízelüzemű autók iránti kereslet csökkenését.
A Citi elemzői jegyzetükben megjegyezték: „Továbbra is azt várjuk, hogy az autóipar globális értékesítési volumene lényegében stagnál ebben az évben.”
Egy múlt héten nyilvánosságra került EU-s dokumentumból kiderült, hogy Tesla egy kibocsátási kreditértékesítési csoportot hozott létre, amelyben több mint fél tucat autógyártónak kínál szén-dioxid-kvótákat az európai kibocsátási célok teljesítésére. A januárban életbe lépett uniós előírások teljesítéséhez a gyártók ilyen krediteket vásárolhatnak azoktól a cégektől, amelyek alacsony szén-dioxid-kibocsátású járműveket értékesítenek.
Bár a 2024-es adatok alapján Tesla eladásai több mint elegendő kreditet biztosítottak más autógyártók számára, a helyzet változhat, ha a vállalat eladásai tovább csökkennek.
Fotó: MTI/EPA/AFP pool/Saul Loeb
Az EU a szabályozásokat eredetileg az elektromos járművek térnyerésének ösztönzésére vezette be, azonban várhatóan kedden enyhíti ezeket, lehetővé téve a flottaemissziók hároméves átlagolását.
Miközben az EU-ban az újautó-regisztrációk összességében 3,4 százalékkal csökkentek februárban, a tisztán elektromos autók eladásai 23,7 százalékkal emelkedtek, immár második hónapja növekedést mutatva. A hibrid járművek (HEV) értékesítése is 19 százalékkal nőtt.
Az elektromos és részben elektromos autók – beleértve a tisztán elektromos autókat, a hibrideket és a plug-in hibrideket (PHEV) – az összes uniós személygépkocsi-regisztráció 58,4 százalékát tették ki februárban, szemben az egy évvel korábbi 48,2 százalékkal.
„2025 igazán erősen indult Európa elektromosautó-piacán” – nyilatkozta Chris Heron, az E-Mobility Europe főtitkára a Reutersnek.
A versenytársak
Európa legnagyobb autómárkái közül a Volkswagen és a Renault eladásai februárban az EU-ban, az Egyesült Királyságban és az EFTA-országokban 4 százalékkal, illetve 10,8 százalékkal nőttek az egy évvel korábbihoz képest, míg a Stellantis eladásai 16,2 százalékkal csökkentek.
A SAIC Motor 26,1 százalékos növekedést könyvelhetett el az EU által bevezetett kínai elektromos járművekre kivetett vámok ellenére, míg a Geely tulajdonában lévő Volvo eladásai 15 százalékkal csökkentek.
Az ACEA statisztikájában nem szereplő, többnyire kínai márkák – köztük a BYD – piaci részesedése 2,5 százalékra nőtt az egy évvel korábbi 1,5 százalékról.