4p

A Tesla európai piaci részesedése tovább zsugorodott februárban, eladásai már a második egymást követő hónapban csökkentek, miközben az elektromos járművek értékesítése Európában összességében növekedett.

A növekvő verseny és az európai gazdaságok lassulása, amely az autópiac egészére hatással van, jelentős visszaesést okozott: az Európai Autógyártók Szövetsége (ACEA) kedden közzétett adatai szerint  az Elon Musk tulajdonában lévő Tesla eladásai idén eddig 42,6 százalékkal estek vissza az európai piacon. A márka februárban a teljes piac 1,8 százalékát, valamint a tisztán elektromos autók (BEV) piacának 10,3 százalékát birtokolta – ez jelentős csökkenés az egy évvel korábbi 2,8 százalék, illetve 21,6 százalékhoz képest — számol be róla a Reuters.

A vállalat kevesebb mint 17 ezer autót értékesített az Európai Unióban, az Egyesült Királyságban és az Európai Szabadkereskedelmi Társulás (EFTA) országaiban, míg egy évvel korábban februárban ez a szám meghaladta a 28 ezret.

Egy Tesla X belülről. Már nem annyira rózsás a kilátás
Egy Tesla X belülről. Már nem annyira rózsás a kilátás
Fotó: Depositphotos

Tesla több kihívással is szembenéz Európában a hónapban debütáló új Model Y középkategóriás SUV bevezetése előtt. A cég modellkínálata szűk és elavulóban van, miközben a hagyományos autógyártók és az új kínai szereplők folyamatosan dobnak piacra új, gyakran olcsóbb elektromos modelleket. Emellett Elon Musk vezérigazgató politikai állásfoglalásai – különösen az európai szélsőjobboldali pártokkal való szimpatizálása – is hozzájárultak az értékesítés visszaeséséhez.

„Érdekes lesz látni, hogy milyen mértékben élénkül a kereslet, amikor az új Model Y megjelenik a régió piacon” – mondta Felipe Munoz, a JATO Dynamics globális elemzője hétfői jelentésében.

Az ACEA adatai szerint ugyanakkor a tisztán elektromos autók eladásai az érintett piacokon februárban 26,1 százalékkal növekedtek 2024 azonos időszakához képest, annak ellenére, hogy az összesített autópiac 3,1 százalékos csökkenést mutatott.

Az európai piac

A világ második legnagyobb elektromosautó-piacán az egyre növekvő kereslet elsősorban az EU új kibocsátási célkitűzéseinek és az olcsóbb elektromos modellek megjelenésének köszönhető – állítják piaci szakértők –, azonban ez nem ellensúlyozza teljes mértékben a benzin- és dízelüzemű autók iránti kereslet csökkenését.

A Citi elemzői jegyzetükben megjegyezték: „Továbbra is azt várjuk, hogy az autóipar globális értékesítési volumene lényegében stagnál ebben az évben.”

Egy múlt héten nyilvánosságra került EU-s dokumentumból kiderült, hogy Tesla egy kibocsátási kreditértékesítési csoportot hozott létre, amelyben több mint fél tucat autógyártónak kínál szén-dioxid-kvótákat az európai kibocsátási célok teljesítésére. A januárban életbe lépett uniós előírások teljesítéséhez a gyártók ilyen krediteket vásárolhatnak azoktól a cégektől, amelyek alacsony szén-dioxid-kibocsátású járműveket értékesítenek.

Bár a 2024-es adatok alapján Tesla eladásai több mint elegendő kreditet biztosítottak más autógyártók számára, a helyzet változhat, ha a vállalat eladásai tovább csökkennek.

Elon Musk ezen is elmerenghet
Elon Musk ezen is elmerenghet
Fotó: MTI/EPA/AFP pool/Saul Loeb

Az EU a szabályozásokat eredetileg az elektromos járművek térnyerésének ösztönzésére vezette be, azonban várhatóan kedden enyhíti ezeket, lehetővé téve a flottaemissziók hároméves átlagolását.

Miközben az EU-ban az újautó-regisztrációk összességében 3,4 százalékkal csökkentek februárban, a tisztán elektromos autók eladásai 23,7 százalékkal emelkedtek, immár második hónapja növekedést mutatva. A hibrid járművek (HEV) értékesítése is 19 százalékkal nőtt.

Az elektromos és részben elektromos autók – beleértve a tisztán elektromos autókat, a hibrideket és a plug-in hibrideket (PHEV) – az összes uniós személygépkocsi-regisztráció 58,4 százalékát tették ki februárban, szemben az egy évvel korábbi 48,2 százalékkal.

„2025 igazán erősen indult Európa elektromosautó-piacán” – nyilatkozta Chris Heron, az E-Mobility Europe főtitkára a Reutersnek.

A versenytársak

Európa legnagyobb autómárkái közül a Volkswagen és a Renault eladásai februárban az EU-ban, az Egyesült Királyságban és az EFTA-országokban 4 százalékkal, illetve 10,8 százalékkal nőttek az egy évvel korábbihoz képest, míg a Stellantis eladásai 16,2 százalékkal csökkentek.

A SAIC Motor 26,1 százalékos növekedést könyvelhetett el az EU által bevezetett kínai elektromos járművekre kivetett vámok ellenére, míg a Geely tulajdonában lévő Volvo eladásai 15 százalékkal csökkentek.

Az ACEA statisztikájában nem szereplő, többnyire kínai márkák – köztük a BYD – piaci részesedése 2,5 százalékra nőtt az egy évvel korábbi 1,5 százalékról.

A rovat támogatója:
A rovat támogatója a Garantiqa.hu A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vállalat A Gyulahús Kft. – A hagyomány és a kiváló minőség egyesítése
PR | 2025. március 24. 11:11
A Gyulahús Kft. 2013-ban alakult, és azóta is 100%-ban Gyula város önkormányzatának tulajdonában áll. Az elmúlt évek során a vállalat minden gazdasági évét pozitív mérleggel zárta, miközben számos szakmai elismerésben részesült. A társaság számára kiemelten fontos a minőség és a hagyományok tisztelete, amit a legújabb sikerük is bizonyít: a Gyulai Pokol extra erős szalámi rúd elnyerte a Kiváló Minőségű Élelmiszer (KMÉ) védjegyet.
Vállalat Közzétette számait az Amway, ilyen volt a 2024-es év
Privátbankár.hu | 2025. március 22. 11:02
Az Amway közzétette 2024-es pénzügyi eredményeit és bemutatta legfontosabb fejlesztéseit, ezzel megerősítve globális vezető szerepét az iparágban.
Vállalat Zuhanó eladások – mi lesz a Tesla német gigagyárával?
Privátbankár.hu | 2025. március 21. 11:39
A berlini Gigafactory igazgatója bizakodó, az elemző nem annyira.
Vállalat Már a Temu sem hasít úgy, mint várták
Privátbankár.hu | 2025. március 21. 10:58
A nyereség azonban a vártnál alacsonyabb bevételek ellenére is nőtt.
Vállalat Iszonyatos bukta az Apple TV?
Privátbankár.hu | 2025. március 21. 10:28
Ekkora veszteséget még az Apple-nél is megéreznek.
Vállalat A lehetetlen mégis lehetséges: bezuhantak a Nike eladásai
Privátbankár.hu | 2025. március 21. 10:12
De még ezek a számok is jobbak, mint az előzetes várakozások.
Vállalat 1,8 milliárd forintból épült fel egy naperőmű Magyarországon
Privátbankár.hu | 2025. március 20. 17:32
Mintegy 1,8 milliárd forint költségvetésű beruházás keretében naperőművet épített Nyírmeggyesen Magyarország egyik legnagyobb mezőgazdasági cégcsoportja, az UBM.
Vállalat Nagy dobásra készül a Mitsubishi az elektromos autóknál
Privátbankár.hu | 2025. március 20. 11:01
A Mitsubishi az elektromos autók gyártását a tajvani Foxconnra bízná. A múlt hónapban meghiúsult a tervezett Nissan-Honda egyesülés, és a Nissan nyitott új partnerekkel való együttműködésre.
Vállalat Újabb megbízást húzott be a New Land Média és a Lounge Design
Privátbankár.hu | 2025. március 20. 09:47
Sokan talán meg sem lepődnek, hogy az állami Magyar Bormarketing Ügynökség Zrt. kommunikációs feladatait is a New Land Média Kft. és a Lounge Design Kft. konzorciuma kapta meg. Harmadik éve ők népszerűsítik a magyar borokat, hiszen 2025 elején immár másodszor újították meg a szerződésüket.  
Vállalat Cégvezetői teljesítmény és tavaszi fáradtság: tények és tévhitek, amiket érdemes ismerni
Natív tartalom | 2025. március 19. 10:51
A tavaszi fáradtság és a változó munkavállalói attitűdök komoly kihívást jelenthetnek a cégvezetők, menedzserek számára. De vajon tényleg a szezonális fáradtság az oka a produktivitás csökkenésének? Segíthet valami a stressz kezelésében? Nézzük a leggyakoribb tévhiteket és a mögöttük álló tényeket, hogy vezetőként tudatosabb döntéseket hozhassunk.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG