4p
Londoni elemzők szerint a Volkswagen csoport teszteredmény-hamisítási botrányának valószínűleg csak korlátozott hatása lesz a magyar gazdaságra.
EPA/Julian Stratenschulte

A JP Morgan elemzői a felzárkózó térség kilátásairól összeállított átfogó előrejelzésükben kiemelték, hogy az autóipar adja a magyar ipari termelés 20-22 százalékát, az export 10 százalékát, és a magyar hazai össztermék (GDP) 4 százalékát. Ennek alapján, ha Európában jelentősen visszaesnének az autóeladások, az visszafogná a magyar gazdaság növekedési ütemét.

A JP Morgan elemzői úgy vélekednek azonban, hogy a botrány elsődleges hatása nem az új autók eladásának általános visszaesése lesz, hanem inkább az, hogy a kereslet átirányul más márkákra, vagy a dízelmotoros járművekről a benzinmotoros autókra.

A JP Morgan elemzői úgy vélekednek, hogy a botrány elsődleges következménye nem az új autók eladásának általános visszaesése lesz, hanem inkább a helyettesítési hatás érvényesülése, vagyis a kereslet valószínűleg átirányul más márkákra, illetve a Volkswagen dízelmotoros járműveiről a benzinmotoros autókra.

A Capital Economics szakértői tanulmányukban szintén úgy vélték, hogy bár a térségi gazdaságok rövidtávon megszenvedhetik a történteket, a hosszabb távú hatásokkal kapcsolatos félelmek azonban valószínűleg eltúlzottak.

A ház elemzőinek számításai szerint a Volkswagen-érdekeltségek exportjának GDP-arányos értéke Csehországban és Szlovákiában 5 százalék, Magyarországon 2,5 százalék, Lengyelországban 0,5 százalék évente.

A Volkswagen-botrány hatásának legjobb korai jelzőszáma a térségi feldolgozószektorok októberi beszerzésimenedzser-indexe (BMI) lesz, de annyi már most is látszik, hogy a rendelésállományra - legalábbis egyelőre - nem gyakorolt hatást a botrány - áll a Capital Economics pénteki elemzésében.

A ház elemzői szerint több más ok is van annak feltételezésére, hogy a Volkswagen-botrány miatt nem kell komolyan aggódnia a közép- és kelet-európai térségnek.

A korábbi hasonló iparági incidensek tapasztalataiból megítélhetően ugyanis még az sem egyértelmű, hogy a Volkswagen járműveinek kereslete - eltekintve a legközelebbi néhány hónaptól - hosszabb távon jelentősen visszaesne. Amikor például a Toyota 2009-ben, vagy a General Motors 2014-ben tömeges autó-visszahívásokra kényszerült különböző hibák miatt, ez nem gyakorolt különösebben érezhető hatást termelésükre.

Ha pedig a Volkswagen járműveinek kereslete mégis visszaesne, a közép-európai gazdaságokra gyakorolt hatás akkor sem lenne olyan nagy, mint amekkorától többen tartanak. A Volkswagennek ugyanis feltételezhetően módosításokat kell végrehajtania a térségben gyártott típusokon, hogy azok károsanyag-kibocsátása csökkenjen, és ez önmagában is pótlólagos feldolgozóipari aktivitást jelent a régióban.

Mindemellett az export esetleges visszaesésének negatív növekedési hatásait részben ellensúlyozná az import csökkenése. A közép- és kelet-európai gyártók ugyanis igen nagy mértékben integrálódtak a beszállítói hálózatokba, és ez azt is jelenti, hogy a kész járművek gyártásához nagy mennyiségű köztes részegység importja szükséges.

Ha a rosszabb változat jön be…

Más nagy londoni házak mindazonáltal kidolgoztak olyan forgatókönyveket, amelyek sokkhelyzeti eseményláncolatokat tartalmaznak.

A Bank of America-Merrill Lynch bankcsoport londoni elemzőrészlegének (BofA Merrill Lynch Global Research) közgazdászai az általuk is a lehetséges legrosszabbnak nevezett forgatókönyvükben azt modellezték, hogy mi történik, ha a felzárkózó EU-térség autóiparát a 2009-es pénzügyi válsághoz és az azt követő recesszióhoz mérhető sokk éri.

A ház számításai szerint egy ilyen szélsőséges forgatókönyv megvalósulása 1-1,5 százalékpontot is lefaraghatna a Volkswagen-botrányra a térségen belül legérzékenyebbnek tartott cseh és magyar gazdaság éves növekedési üteméből.

Varga: tudjuk, hogy van mitől tartanunk

Amennyiben a külső autópiaci kereslet csökken, az negatívan befolyásolhatja hazánk ipari kibocsátását és exportját is. Ezért figyelünk különösen a Volkswagen-csoport nemrég kirobbant botrányára - jelentette ki Varga Mihály a European Institute befektetési társaságokat tömörítő szervezet fogadásán a Parlamentben.

A nemzetgazdasági miniszter a tárca összefoglalója szerint hozzátette: kedvező ugyanakkor, hogy az exportszerkezetünk egyre diverzifikáltabb, ami csökkenti a kitettségünket, másfelől az egyre erősödő belföldi bizalom is a növekedést segíti.

A politikus elmondta: a VW-botrány mellett a kínai gazdaság lassulása adhat okot aggodalomra, ennek ellenére optimista a magyar gazdaság jövőjét illetően.

A rovat támogatója:
A rovat támogatója a Garantiqa.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vállalat Elindult az MBH részvényprogramja, a külföld is cél
Imre Lőrinc | 2025. november 28. 10:54
Életet lehelne az MBH Bank részvényeibe, és hosszabb távon a blue chipek kategóriáját célozza meg a pénzintézet menedzsmentje. Barna Zsolt, az MBH Bank elnök vezérigazgatója a Portfolio-nak adott interjúban arról is beszélt, hogy külföldön terjeszkednének tovább. A kormányzat exraprofitadó-emeléséről szóló bejelentéséről nem értesült előzetesen, és csak átmeneti időre tudja azt elfogadni.
Vállalat Razzia – az Intel ipari kémkedésben vehetett részt a TSMC ellen
Privátbankár.hu | 2025. november 28. 09:31
A tajvani ügyészek csütörtökön közölték, hogy a nyomozók razziákat tartottak egy korábbi magas rangú TSMC-vezető otthonában, és számítógépeket foglaltak le, miután a vállalat üzleti titkok kiszivárogtatásával vádolta meg, amit jelenlegi munkaadója, az Intel tagadott.
Vállalat Nagy tervei vannak a Wizz Airnek Izraelben
Privátbankár.hu | 2025. november 27. 17:09
A légitársaság 2026 tavaszára létrehozza légibázisát a tel-avivi Ben Gurion repülőtéren – jelentette be izraeli látogatásán csütörtökön Váradi József, a Wizz Air vezérigazgatója.
Vállalat Rekordprofitot villantott a Gránit Bank
Privátbankár.hu | 2025. november 27. 09:45
A Gránit Bank egyedi szinten 2025 első kilenc hónapjában 14,5 milliárd forint adózás utáni eredményt ért el.
Vállalat Rábólintottak Brüsszelben: méretes felvásárlásra készül a leggazdagabb ukrán üzletember
Privátbankár.hu | 2025. november 26. 13:32
Az acéliparban történik mindez.
Vállalat Furcsa mozgás a Lukoil tulajdonosi szerkezetében
Privátbankár.hu | 2025. november 26. 07:41
Leonid Fedun, a Lukoil egyik társalapítója eladta nagyjából 7 milliárd dollár értékű részesedését az orosz olajvállalatban – mondta három forrás, és ezt az adatok is alátámasztják.
Vállalat Egy ligába kerülne az OTP-vel az MBH Bank a pesti tőzsdén
Imre Lőrinc | 2025. november 24. 19:14
Eladja saját tulajdonában álló részvényeit az MBH Bank. A lakossági befektetőknek 14 munkanapjuk lesz arra, hogy lecsapjanak a maximum 3848 forinton árult papírokra. Az MBH Bank a 7 százaléknyi tulajdont megtestesítő részvénycsomagjától azért válna meg, hogy hosszabb távon a blue chipek közé is betörjön a Budapesti Értéktőzsdén.
Vállalat Nagyon jól ment a DH-nak
Privátbankár.hu | 2025. november 24. 09:51
Milliárdos profit a DH Groupnál.
Vállalat Tömeges leépítés: rengeteg mérnököt küld el az Amazon
Privátbankár.hu | 2025. november 21. 18:32
14 ezer munkahelyet szüntet meg az Amazon, és ebből több ezer mérnöki pozíció – derítette ki a CNBC. A techszektorban folytatódik az elbocsátási hullám, januárban újabb dolgozókat küldhetnek el az Amazontól.
Vállalat Lemond a 4iG egyik vezetője
Privátbankár.hu | 2025. november 21. 14:31
Az egyik igazgatósági tag, Pedro Vargas Santos David négy éve tagja a cégvezetésnek a 4iG-nél, de pénteken leköszönt. December 17-én rendkívüli közgyűlést tart a vállalat.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG