A pékárupiac legnépszerűbb terméke továbbra is a kenyér
A GfK felmérése szerint annak ellenére, hogy az elmúlt 20 évben a hazai pékárupiacon legnagyobb mennyiségi részesedést felmutató fehér kenyér fogyasztása fokozatosan csökkent, még mindig a leggyakrabban fogyasztott öt élelmiszer közé tartozik. Kiflit és zsömlét is gyakran fogyasztunk, hisz mindkét termékcsoport a tíz leggyakrabban fogyasztott élelmiszer közé sorolható hazánkban. A tanulmány szerint a 15 évnél idősebb lakosság háromnegyede hetente többször fogyaszt fehér kenyeret, 58 százalékuk szinte napi rendszerességgel, valamint kiflit, zsömlét három felnőttből kettő fogyaszt hetente többször.
A hazai háztartások vásárlási adatai alapján az egy főre eső fogyasztás kenyérből 50 kilogramm, kifliből 60 darab, zsemléből pedig 150 darab volt 2010-ben. Kenyeret a háztartások egy év alatt 67 alkalommal vettek, vagyis nagyjából ötnaponta. Friss kenyérre, kiflire, zsömlére és egyéb friss pékárura 196 milliárd forintot költöttek a háztartások 2010-ben.
Feldolgozott húsokra és pékárukra ugyanannyit költünk
Sánta Zoltán, a GfK Hungária piacfejlesztési menedzsere szerint ezzel a friss pékáruk csoportja értékben a legnagyobb kategóriák közé tartozik és e költési arány nagyjából megegyezik a feldolgozott húsokra kiadott összeggel. A szakember azt is hozzátette, hogy az élelmiszerek közül csak friss húsokra, friss zöldségre-gyümölcsre költöttek többet honfitársaink.
A kutatás szerint kenyeret szinte minden háztartás vásárol, de kiflit is tízből legalább nyolcan. A kiflinél valamivel népszerűbb a zsömle, legalábbis a vásárlók számát tekintve: tízből kilenc háztartás vásárolt zsömlét az év folyamán különböző rendszerességgel.
Hipermarketekben a legolcsóbb a zsemle
A kenyér, kifli, zsemle, valamint az egyéb friss sós és édes péksütemények napi táplálkozásunk részét képezik. Így nem meglepő, hogy ezeket elsősorban a lakóhely közeli boltokban szerzi be a többség. A felmérés alapján a tavalyi évben az összes kenyér és pékáru majdnem felét kisboltban, 16 százalékát pedig pékségekben szerezték be a vásárlók. A napi vásárlási helyszínek közül a szupermarketekben is nagyobb mennyiség fogyott; ugyanakkor a hipermarketek és a diszkontok ebben a kategóriában a többihez képest kisebb részesedést tudtak elérni.
Csatorna | Piaci részesedés |
Hipermarket | 12 |
Szupermarket | 15 |
Diszkont | 7 |
Kisboltok (láncok és függetlenek) | 47 |
Pékség | 16 |
Egyéb | 3 |
Az egyes csatornák kenyér és friss pékáru piaci mennyiségi részesedése 2010-ben (%)
Forrás: GfK Hungária Piackutató Intézet
A csatornák versenye kapcsán elmondható, hogy a hipermarketek a vásárlókat vonzó olcsó pékáru akcióknak köszönhetően a zsemlék piacán nagyobb részarányt tudtak elérni. Az árakcióknak köszönhetően 2010-ben a hipermarket csatornában átlagosan 11 forintba került egy darab zsemle és ennek köszönhetően a mennyiségi értékesítéséből a hipermarketek 21 százalékkal részesedtek a tavalyi évben. Ezzel szemben például a kisboltokban átlagosan 20, a szupermarketekben 18, a diszkontokban 16 forintot fizettek a vásárlók tavaly egy darab zsemléért.
A kilónkénti árakat tekintve a kenyérnél drágább kifliből és zsemléből már kevesebbet vásároltak a hazai háztartások az idei első hat hónapban, míg az átlagosan kilónként 278 forintba kerülő kenyér vásárlása enyhén – öt százalékkal – nőtt.