1p
Márciusban a fogyasztói árak 2,2%-kal voltak magasabbak, mint egy évvel korábban. Mind a háztartási energiáért, mind a ruházkodási és a tartós fogyasztási cikkekért kevesebbet kellett fizetni, mint egy éve. Legnagyobb mértékben a szeszes italok, dohányáruk drágultak.

Márciusban a fogyasztói árak 2,2%-kal voltak magasabbak, mint egy évvel korábban - közölte a KSH, vagyis az infláció mértéke az elemzők által várt mértéknél is alacsonyabb volt, a pénzromlás üteme lassabb, 2006 áprilisában (akkor 2,3% volt).



Olcsóbb csokitojást hozott a nyuszi

Megfizetünk a nudliért
Februárban és márciusban a pénztárcánknak kedveztek a hipermarketek a Privátbankár Árkosár felmérése szerint, április elején azonban ismét drágább lett a nagybevásárlás. Aki a krumplit és a lisztet szereti, jól nem járhat.
Részletek >>>

1 hónap alatt – 2013. februárhoz viszonyítva – a fogyasztói árak átlagosan 0,3%-kal emelkedtek. Az élelmiszerek ára kismértékben nőtt (0,1%) egy hónap alatt. Ezen belül az idényáras élelmiszerek (burgonya, friss zöldség és gyümölcs) 2%-kal, a párizsi, kolbász 1,1%-kal drágult. Csökkent azonban a csokoládé, kakaó (4,5%), a tojás (3,1%), a liszt (1,3%) és a cukor (0,8%) ára.
Az idényáras élelmiszerek nélkül számítva, az élelmiszerek ára átlagosan 0,1%-kal csökkent.

Olcsóbb volt az energia és az üzemanyag, mint egy hónapja

A legnagyobb mértékben a ruházkodási cikkek árai emelkedtek, 0,8%-kal, az ilyenkor szokásos szezonális változásoknak megfelelően. Az átlagot meghaladó mértékben drágultak a szolgáltatások (0,6%), míg a szeszes italok, dohányáruk áremelkedése az átlaggal megegyező volt (0,3%). Az egyéb cikkek (ide tartoznak: lakás-, háztartás- és testápolási cikkek, gyógyszerek, járműüzemanyagok, valamint kulturális cikkek) körében kisebb mértékű árnövekedés volt megfigyelhető (0,1%), ezen belül a járműüzemanyagokért 0,2%-kal kellett kevesebbet fizetni. A háztartási energiáért és a tartós fogyasztási cikkekért 0,2-0,2%-kal kellett kevesebb fizetni, mint egy hónappal ezelőtt.

Drágább lett a kocsmába járás

Az EU 27 tagországában 2013. februárban a fogyasztói árak – az előzetes harmonizált adatok szerint – átlagosan 2,0%-kal voltak magasabbak, mint 2012. februárban. A legkisebb áremelkedést Görögországban (0,1%) és Portugáliában (0,2%), a legnagyobbat Romániában (4,8%) és Észtországban (4,0%) mérték.

12 hónap alatt, 2012. márciushoz viszonyítva, az élelmiszerek árai az átlagosnál nagyobb mértékben, 3,4%-kal emelkedtek. Ezen belül jelentősen nőtt a liszt (14,7%), az idényáras élelmiszerek (11,7%), a sertészsiradék (11,1%), a száraztészta (8,7%) és az étolaj (6,2%) ára. Árcsökkenés következett be többek között a tojás (8,0%), a cukor (6,9%), a csokoládé, kakaó (5,8%) és a tej (3,2%) esetében. Az átlagosnál nagyobb mértékben, 11,7%-kal emelkedett a szeszes italok, dohányáruk ára is.

Átlag felett drágult a szemétszállítás

A szolgáltatások esetében szintén átlag feletti volt az árnövekedés (3,8%), ezen belül a szemétszállítás 7,6, a helyi tömegközlekedés 5,4%-kal drágult - a rezsicsökkentés következő fordulójában amúgy a szemétszállítás díját vihetik lejjebb.

Közel 12%-kal olcsóbb a távfűtés

Az egyéb cikkek árai átlag alatt növekedtek (1,5%). Árcsökkenés volt megfigyelhető a ruházkodási cikkek (0,4%), a tartós fogyasztási cikkek (2,2%) és a háztartási energia (8,1%) esetében. Ez utóbbin belül a vezetékes gázért és az elektromos energiáért egyaránt 10%-kal kellett kevesebbet fizetni, míg a távfűtés ára 11,7%-kal csökkent 2012. márciushoz képest.

A mostani adat mindenképpen meglepetés, a pénzromlás üteme bőven a jegybanki 3 százalékos szint alatt van, ehhez szükség volt a kormányzati intézkedésekre, elsősorban a rezsicsökkentésre.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Döntöttek a vásárlók, lépéskényszerben a cégek
Buksza blog | 2025. április 1. 07:17
Egy friss felmérésből az derült ki, hogy megszűnőben van az az igényes fogyasztóréteg, amely ragaszkodott az ismert, megszokott, bevált termékmárkákhoz vásárlásai során.
Vásárló Ilyen is nagyon régen volt a magyar boltláncokban
Csernátony Csaba - Kollár Dóra | 2025. március 31. 05:44
Újra csökkent a Privátbankár Diszkont Árkosarában szereplő termékek átlagára havi szinten, amire legutóbb tavaly nyáron volt példa. 
Vásárló Gigasztár állt a volt first lady mellé
Buksza blog | 2025. március 29. 12:11
Két évvel ezelőtt indította útjára Michelle Obama egészséges üdítőitallal foglalkozó közhasznú vállalkozását, amelybe beszállt az egyik legismertebb, jelenleg is aktív kosárlabdázó.
Vásárló Politika, pirula, profit – így tarol a modern reklámipar
Elek Lenke | 2025. március 26. 15:02
A reklámipar ma már nem a klasszikus kampányokról szól, hanem a kreativitás, a gyors reagálás és a digitális jelenlét uralja. A politikától a gyógyszeriparig minden ágazat használja, miközben a reklámformák egyre sokszínűbbek: influenszerek, mesterséges intelligencia és álcsatornák is beléptek a játékba. De hol húzódik az etika határa?
Vásárló Riasztó eredményre jutott a brit Aldi az időszakos termékeknél
Buksza blog | 2025. március 23. 16:24
Az Egyesült Királyság a gazdagabb országok közé tartozik, ám most egy kiábrándító adat érkezett. 
Vásárló A BYD megirigyelte a Dacia sikerét, indul a gőzhenger
Privátbankár.hu | 2025. március 23. 16:16
Még el sem indult a termelés a BYD szegedi üzemében, de az értékesítés terén már gőzerővel folyik a terjeszkedés. 
Vásárló Kiborítja a boltosokat az árrésről szóló legújabb ötlet, új címkék jöhetnek a romániai üzletekben
Buksza blog | 2025. március 23. 12:12
Romániában azt találta ki az állami fogyasztóvédelmi hatóság, hogy a boltok tüntessék fel a termékek árában foglalt árrést az árcímkéken. A kiskereskedők szerint csacsiság a javaslat.
Vásárló Vészjósló eredményeket tettek közzé Európa egyik központi repterén
Privátbankár.hu | 2025. március 22. 15:41
Finoman szólva sem teljesített jól a biztonsági szolgálat.
Vásárló A Lidl elárulta, miről lehet felismerni az árrésstopos termékeket
Privátbankár.hu | 2025. március 20. 10:17
A kereskedelmi vásárlókat nem szolgálja ki árrésstopos termékekkel a Lidl, a lakosságra viszont semmilyen korlátozás nem vonatkozik – jelentette be a társaság.
Vásárló Amin nem szabad spórolni: a gyermek gumipapucs
Márkázott tartalom | 2025. március 20. 09:20
Semmilyen gyermekeknek szánt lábbelin nem szabad a fogunkhoz verni a garast, mert komoly károkat tudunk okozni. Egyrészt anyagilag is rosszabbul járhatunk, ha mindenképpen az olcsóbb változathoz ragaszkodunk, másrészt pedig a gyermek lábának fejlődése és a járása kerülhet veszélybe, ha nem a megfelelő kialakítású és minőségű cipőt adjuk rájuk.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG