1p
Februárban és márciusban a pénztárcánknak kedveztek a hipermarketek a Privátbankár Árkosár felmérése szerint, április elején azonban ismét drágább lett a nagybevásárlás. Aki a krumplit és a lisztet szereti, jól nem járhat.

Márciusban mind a Privátbankár Árkosár, mind pedig a KSH inflációs adata is arról tanúskodott: az előző hónap során szokatlanul kedvezően alakult az árszínvonal Magyarországon. A statisztikai hivatal 7 éve nem látott alacsony inflációt jelentett, a Privátbankár pedig közel egy év után mért éves szintű árcsökkenést a hipermarketekben.

Úgy tűnik, a nyert árelőnyből most valamennyit visszakérnek az áruházak: április 9-i felmérésünk szerint a 30 termékből álló élelmiszerkosár ára mind havi, mind pedig éves összehasonlításban drágább lett. Az áruházak között nem volt olyan, amelyikben csökkentek volna az árak: az Auchanban 3,6, a Tescóban 4,9, az Intersparban 6 százalékkal kellett többet fizetnünk, mint március elején. Tavaly ilyenkor az Auchanban 5,8, a Tescóban 6,8 százalékkal volt olcsóbb a nagybevásárlás.

(Az Intersparnak ez a nyolcadik hónapja a felmérésben, a Cora távozásával került be az Árkosárba.)

 

 

A három áruház árai alapján az átlagos kosárérték 17 869 forint volt – ez történelmi csúcs, magyarán 2007 óta vezetett felmérésünkben még sosem kellett ennyit fizetni a súlyozott mintakosárért. Már a legolcsóbb versenyző – jelenleg az Auchan – is csak egy hajszállal kínálja 17 ezer forintért a 30 terméket, a felmérésben ezúttal 3. helyen végző Intersparban 18 876 forint lett a számla végösszege.

A Privátbankár Árkosár éves árindexe

Az átlagos áremelkedés egy hónap alatt 4,9 százalékos (827 forintos), míg az Auchan és a Tesco árai alapján számolt éves áremelkedés 6,3 százalék lett, magyarán egy év alatt több mint egy ezressel lett drágább a nagybevásárlás.

A KSH csütörtökön közli az infláció márciusi alakulásával kapcsolatos adatait. Szakértők szerint tovább lassulhat a pénzromlás üteme: 2,5-2,6 százalékos, teljes éves inflációt valószínűsítenek - részletek >>

A legolcsóbb és legdrágább „versenyző” között 10 százalékosra nőtt a különbség áprilisra, ez közel 2 ezer forintos különbséget jelent. Persze a legkevesebbet akkor kellene fizetnünk a termékekért, ha mindent ott vennénk meg, ahol a legolcsóbban kínálják – ezesetben csak 16 418 forintot kellene fizetnünk, de ehhez még hozzájön a tripla utazgatás költsége, vagy a tripla létszámú bevásárlócsapat megszervezésének nehézsége.

Mi lett olcsóbb? Mi drágult?

Februárhoz képest főleg a krumpli lett drágább, közel 40 százalékkal ugrott az ár egy hónap alatt. A csirkemell-filéért bő 20 százalékkal kell többet fizetnünk, mint egy hónapja, de 10 százalékot meghaladó mértékben drágult az ásványvíz, a felvágott, a májas, a csokoládé is. Komolyabb (10 százalékot meghaladó) árcsökkenést ezzel szemben csak a banánnál mértünk.

Forrás: Privátbankár Árkosár

A krumpli éves szinten is vezeti az áremelkedést, 150 százalékkal nőtt az ára. 20 százaléknál többet drágult tavaly áprilishoz képest a liszt, a csoki, a száraztészta, a csirkemell, a sajt, 10 százalékot meghaladó mértékben emelkedett egyes üdítők, a pezsgő, a margarin, az olaj, a tea ára. A joghurtért, a rizsért, a banánért viszont bő 10 százalékkal kevesebbet kérnek, a tojás harmadával olcsóbb, mint egy éve.

Forrás: Privátbankár Árkosár

Az éves áremelkedésben élenjáró krumpli és liszt a fő alapanyagai számos élelmiszernek, például a krumplis lángosnak vagy a nudlinak is - akinek ezek a kedvencei, tényleg mélyebben a zsebébe nyúlhat.

Havi legolcsóbbak: sonka-sokk után

Az éves sonkaadag jelentős részét húsvétkor fogyasztják el a magyarok, így röviddel az ünnep után jobbnak láttuk (a nyúlhús helyett) három olyan termék árát megvizsgálni, amit azok is szívesen fogyasztanak, akik egy darabig rá sem tudnak nézni a húsfélékre.

Hogyan számoltunk? Kosaras módszertan >>

Tofut például már kilónként 1146 forintért is találtunk – ehhez a Tescóban a füstölt Toffinit kell választanunk. A három felkeresett hipermarketben egyébként kizárólag ugyanennek a gyártónak a termékeit találtuk meg, az Auchanban a natúr változat volt a legolcsóbb kilónként 1217-ért, az Intersparban 1363 forintot kértek érte.

Aki avokádót akart venni, az az Auchanban hoppon maradhatott: ottjártunkkor csak a címke volt kint, az aligátorkörtének is nevezett gyümölcsből már egy darab sem volt. A Tescóban és az Intersparban egyaránt 249 forint volt darabja, az Intersparban valamivel szebb terméket kaphattunk ezért a pénzért.

Mungóbabcsírából viszont az Auchanban találtuk a legolcsóbbat, kilónként 2295 forintért, a Tesco 2395 forintot, az Interspar 2745-öt kért kilójáért.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Búcsú az 1687 milliárd forintos értéktől: eladósorba kerülhet a Dr. Martens
Buksza blog | 2024. április 23. 10:07
Az elmúlt hónapokban egymás után érkeztek a rossz hírek a legendás Dr.Martens bakancsokat gyártó vállalat háza tájáról, aminek a márka önállóságának elvesztése lehet a következménye.
Vásárló Inkább a pénzre szavaztak: maradnak a kínálatban az egészségtelenebbnek mondott élelmiszerek
Buksza blog | 2024. április 23. 07:44
Elbukott egy olyan civil szervezet támadása a kényeztető csokoládék ellen, amely azt gondolja magáról, hogy a hozzá hasonló felvilágosult csoportoknak meg kell védeniük az embereket saját maguktól.
Vásárló Visszafordultak a magyar diszkontok
Csernátony Csaba - Kollár Dóra | 2024. április 22. 05:31
Fordult a kocka a magyarországi diszkontláncokban a Privátbankár Diszkont Árkosár-felmérése szerint áprilisban. Miközben februárról márciusra drágább, most olcsóbb lett a kosár. 
Vásárló Miért nehéz fogást találni a legnagyobb boltláncokon?
Buksza blog | 2024. április 21. 13:16
A kereskedés a legősibb mesterségek közé tartozik, ám egy friss tanulmány szerint nagyot téved az, aki azt hiszi, hogy talpon maradhat az a kereskedő, aki csak a kereskedői szimatára támaszkodik.  
Vásárló Kihívás, szórakozás és megmérettetés is; minden, amit a futóversenyekről tudni kell!
Márkázott tartalom | 2024. április 19. 10:51
A futás egy olyan természetes mozgásforma, amely egyszerűen kivitelezhető, nem igényel komoly anyagi beruházást, hatékony a test számára, ráadásul könnyen beiktatható a napirendünkbe. 
Vásárló Automatikusan megírt SEO szövegekkel a nagy kínai áruház ellen?
Márkázott tartalom | 2024. április 18. 12:11
Az újdonsült nagy kínai webáruház idehaza is tarol, így nem véletlen, hogy a hazai cégek többek között automatikusan megírt SEO szövegekkel és egyéb marketingmegoldásokkal is próbálnak tenni a cég térnyerése ellen. Mivel árban egyszerűen lehetetlen velük versenyezni, így nincs más lehetőség, minőségben és vásárlási élményben kell, még akkor is, ha ez sem olyan egyszerű.
Vásárló Nekiment a Temunak a legendás márka
Csernátony Csaba, Buksza blog | 2024. április 18. 08:42
Régi gondja a legismertebb márkáknak, hogy a hamisítók olyan árukkal bombázzák a vásárlókat, amelyek nagyon hasonlítanak legendás termékeikre, és a végeláthatatlan pereskedés nem segít rajtuk.
Vásárló Példátlan lépésre szánta el magát a magyar Penny tulajdonosa: teljesen új boltot nyitott Berlinben
Buksza blog | 2024. április 17. 10:43
A vegán étkezés egyre inkább „divatba jön”, ha lehet így fogalmazni, amivel igyekeznek lépést tartani az élelmiszergyártók is. Eljött az ideje annak, hogy a kiskereskedők is csatasorba álljanak.
Vásárló Egyértelmű mondás jött a magyar Tesco sorsáról
Buksza blog | 2024. április 16. 07:29
Bár legutóbb a Sparral csapott össze a kormány, de a Tesco is az "örök" felvásárlási célpontok között szerepel. Úgy tűnik, marad ebben a státuszban.
Vásárló Környezetvédelem a társasjáték csomagolásoknál
Márkázott tartalom | 2024. április 11. 09:41
Egyre gyakoribb, hogy a társasjátékok esetében is mind inkább odafigyelnek a csomagolásra. Ezzel előtérbe került az a törekvés, hogy ez az iparág is egyre “zöldebb” legyen. Kérdés persze, hogy a játékok minőségére és sérülékenységére mindez nincs-e negatív hatással?
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG