4p

Tudni szeretné, mi vár Önre 2025-ben?
Mit okoz, hogy ingatlancélra is elkölthetőek a nyugdíjmegtakarítások?
Hogyan érinti ez a piacokat, merre mennek az ingatlanárak és az épitőipari árak?
Pogátsa Zoltán, Farkas András, Nagygyörgy Tibor
és sok más kíváló szakértő ezúttal élőben osztja meg nézeteit!

Találkozzunk személyesen!

2024. november 21. 16:00 Budapest

Részletek és jelentkezés itt

Furcsa jelenségre hívja fel a figyelmet a JATO Dyamics: az elmúlt egy évtizedben most először fordult elő újra, hogy növekedett az új autók szén-dioxid kibocsátása. Ennek két oka van: egyrészt óriásit zuhant a kereslet a dízelautók iránt, a benzinesek pedig ebből a gázból többet puffogtatnak a levegőbe - másrészt a vásárlók rákaptak a városi terepjárókra.
MTI Fotó: Kovács Tamás

Furcsa jelenségre hívja fel a figyelmet a JATO Dyamics: az elmúlt egy évtizedben most először fordult elő újra, hogy növekedett az új autók szén-dioxid kibocsátása. 2017-ben ugyanis kilométerenként 0,3 grammal nőtt az átlagos CO2-kibocsátás 23 európai ország autópiacának vizsgálata alapján. Az átlagos kibocsátási érték így 118,1 gramm / kilométer lett.

Kevesebb a dízel, magasabb a széndioxid-kibocsátás

A JATO két fontos tényezőt említ a folyamat hátterében. Az egyik, hogy a vásárlók elfordulnak a dízelautóktól - márpedig a dízelmotorok kevesebb szén-dioxidot bocsátanak ki, mint a benzinesek. Ez nagyrészt annak köszönhető, hogy kevesebb üzemanyagot fogyasztanak - igaz, eközben más szennyező anyagokból, így koromból, nitrogén-oxidokból lényegesen többet puffognak ki a levegőbe.

Mivel azonban a VW-konszerntől induló, ám gyakorlatilag az egész autóipart megrázó dízelbotrány óta sokat romlott az ilyen motorokkal szerelt autók társadalmi megítélése, és egyre több nagyvárosban merül fel komolyan, hogy korlátozzák vagy megtiltják a dízelautók közlekedését (ez már Budapesten is téma), a vásárlók nem vállalják a rizikót, és inkább benzinest vesznek.

Ennek következtében az újonnan regisztrált dízelautók piaca 7,9 százalékkal zuhant egy év alatt, a teljes piaci részesedésük már csak 43,8 százalék - ez 11,1 százalékponttal alacsonyabb, mint a 2011-ben elért 54,9 százalékos csúcs. Eközben a benzines autók iránti kereslet egyetlen év alatt közel 11 százalékkal nőtt.

A JATO 2017-es adatai alapján az új dízelautók átlagos CO2-kibocsátása kilométerenként 117,9 gramm volt, miközben a benzineseké 123,4 gramm.

Magyarország a 18. helyen

A dízelautók iránti kereslet csökkenése és a CO2-kibocsátás növekedése közti összefüggés nagyon jól látszik, ha az egyes országok adatait összehasonlítjuk. Németországban és az Egyesült Királyságban, ahol kétszámjegyű zuhanást mértek a dízelautó-keresletben egyetlen év alatt, jelentősebben nőtt a széndioxid-kibocsátás - ugyanez a tapasztalat Franciaországban és Spanyolországban is.

Magyarország egyébként a 18. a vizsgált országok között, nálunk fél százalékkal csökkent az átlagos széndioxid-kibocsátás az új autók körében.

Nem megy a villanyautó - mindenki városi terepjárót akar?

Az is jól látszik, hogy az alternatív hajtás egyelőre még mindig a jövő technológiája: a dízelautók iránti kereslet zuhanása ellenére a hibridek, elektromos autók piaci részesedése 3 százalékról mindössze 5-re tudott emelkedni 2017-ben. A villanyautók alacsony hatótávolsága, a töltőállomások relatív alacsony száma, a töltés idejének hossza egyelőre elriasztja a nagy tömegeket.

A másik tényező, ami a dízelek visszaszorulása mellett a CO2-kibocsátás növekedéséhez hozzájárult, az a városi terepjárók, az SUV-k egyre növekvő népszerűsége. Bár ezeket a járműveket is érinti a technikai fejlődés, egyre gyakrabban találunk köztük hibrid hajtásúakat, ami csökkenti az átlagos károsanyag-kibocsátásukat (134,9 g/km-ről 133 g/km-re 2017-ben), de még így is jóval a teljes piaci átlag fölött termelnek CO2-t. Ha pedig nő a piaci részesedésük, az értelemszerűen a teljes piaci kibocsátást is növelni fogja.

Messze az uniós célkitűzés - csak a hibridek segíthetnek?

Az Európai Unió kitűzött célja egyébként az, hogy 2021-re az újonnan eladott autók CO2-kibocsátásának átlagát kilométerenként 95 grammra csökkentse (emlékeztetőül: a jelenlegi szint 118,1 g/km). A JATO kommentárja szerint ez igencsak nehezen lesz megvalósítható, ha az elektromos autók iránti kereslet nem kezd el nagyon gyorsan és nagyon hamar növekedni. Rövid távon a szakértők szerint a hibridautók lehetnek a legjobb alternatívái a dízeleknek a CO2-kibocsátás csökkentése szempontjából.

A Toyota rontotta a levegőt a legkevésbé

Ami az egyes márkákat illeti: az eladott darabszámmal súlyozva a legalacsonyabb átlagos széndioxid-kibocsátás a Toyota, a Peugeot és a Citroen autóinál volt mérhető 2017-ben. A top20-as lista alján a Mazda, a Mercedes és a Volvo szerepelt.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Kaptak egy újabb tockost a bolti kasszák
Privátbankár.hu | 2024. november 17. 15:48
Van olyan ország Európában, nevezetesen Spanyolország, ahol a vásárlók jelentős része még mindig idegenkedik attól, hogy az önkiszolgáló pénztáraknál fizessen az áruházakban.
Vásárló Garantáltan ki fogja borítani a szülőket az egyik legnépszerűbb karácsonyi gyerekjáték
Buksza blog | 2024. november 17. 08:19
Próbára teszi a szülők türelmét, amikor gyermekük a karácsonyra kapott mentőautóval napokon át nínózik, ám az idei ünnepek alatt nem csupán hangot, hanem szagot is kibocsáthat a legnépszerűbb játék.
Vásárló Méregdrága termék diszkontból: megjött közel 2 millió forintos edénykészlet
Buksza blog | 2024. november 17. 08:12
Az amerikai Costco a tagsági díjas diszkontkereskedelem mintapéldánya, ám rendszeresen előáll luxustermékkel is. A vásárlók körében általában nagy tetszést aratnak méregdrága csecsebecséi.
Vásárló A “mentes” trend előretörése a szépségápolásban
Márkázott tartalom | 2024. november 15. 10:14
A különböző divathullámok nemcsak a ruhaiparban ütik fel a fejüket az egyes korszakokban, hanem a szépségápolásban is. Nincs ez másképp a jelenben sem, amikor is a “mentes” trenddel találkozunk úton-útfélen.
Vásárló A boltláncok hadat üzennek az éttermeknek
Buksza blog | 2024. november 11. 12:58
Az európai fogyasztók Magyarország éves GDP-jének négy és félszeresét költik élelmiszerekre és italokra. Ennek egy részét vagy vendéglőben fogyasztják, vagy áruházban veszik, és otthon felmelegítik.
Vásárló A Lidl összes boltja bezár december 24-én
Buksza blog | 2024. november 11. 12:36
December 23-án sokáig lesznek nyitva a Lidl-boltok, utána jön a háromnapos szünet. 
Vásárló Egy hét alatt kiürítették a boltokat, de a Lidl tartja magát
Buksza blog | 2024. november 11. 11:57
Romániában az Ukrajnából importált olcsó tojás okoz gondot a termelőknek, Szlovákiában pedig a madárinfluenza miatt keletkezett tojáshiány. Magyarország északi szomszédjánál rossz a helyzet.
Vásárló Bajban a színes palackok, hirtelen jött az 500 százalékos áremelkedés a szlovákoknál
Buksza blog | 2024. november 11. 10:32
A vásárlóknak elvileg mindegy, hogy az üdítő, amit az áruházakban megvesznek színes vagy fehér műanyagpalackban van-e, ám kiderült, hogy gyakorlatilag a színes palackos innivaló drágább.
Vásárló Valami nem stimmel a boltokban: itt az újabb élelmiszer-drágulás
Gáspár András, Valkai Nikoletta | 2024. november 11. 05:42
Az általános infláció szeptemberben régen látott mélypontra esett, de az élelmiszerek továbbra is az átlag fölött drágulnak a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) szerint is – a Privátbankár Árkosár felmérése pedig kifejezetten magas éves áremelkedést mutatott ki novemberben is. Van, ami már majdnem kétszer annyiba kerül, mint egy éve – megnéztük azt is, mennyiből lehet megúszni az idei libalakomát.
Vásárló Előzzük meg a penészedést az újonnan épített otthonokban!
Márkázott tartalom | 2024. november 10. 14:02
Nem csupán a régi házakban, hanem az újonnan épült otthonokban is sokak életét megkeseríti a penész, amely nemcsak esztétikai problémát jelent, hanem az egészségre is káros hatással van, pénzbe kerül a folyamatos eltávolítása, így minél előbb meg kell szabadulni tőle.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG