4p
A csokoládéban és a vörösborban - azon kívül hogy mindkettő tud kellemes perceket szerezni - van egy fontos közös dolog: mindkettő antioxidánsokat tartalmaz. Közös az is, hogy az év végi ünnepi időszakban mindkettőből hajlamosak vagyunk a szokásosnál többet fogyasztani: mennyit árt és mennyit használ ez a szervezetünknek? A Magyar Kardiológusok Társasága összegezte az élettani hatásokat.

A karácsonyt megelőző napok mindenütt az ünneplés időszaka, amit leginkább a finom falatokkal és persze alkohollal színesítünk. Céges és baráti összejövetelek sora, ahol mindenki sokkal jobban elengedi magát, ez pedig igaz az evésre-ivásra is. Közben persze ott a lelkifurdalás: vagy a plusz kilók miatt fáj a fejünk, vagy amiatt, hogy az egészségünk látja majd kárát a dőzsölésnek. A Magyar Kardiológusok Társasága ennek apropóján enyhíti némileg a bűntudatot, de azért mértékletességre int.

A szíved szerint enned kellene egy kis étcsokit

A csokoládéról számos vizsgálat igazolta, hogy csökkenti a szív- és érrendszeri betegségek kockázatát, kiderült az is, hogy hatásosan csökkenti a vérnyomást. Legutóbb a European Heart Journal című szaklapban tették közzé amerikai kutatók, hogy a fekete csokoládé - a 70 százaléknál magasabb kakaótartalmú - jelentős mértékben növeli a szívelégtelenség miatt kezelt betegek ereinek rugalmasságát. A kutatók kimutatták, hogy ez a nitrogén- monoxid kiválasztás növekedéséből ered - az ütőerek tágulékonyságának fokozódását a felkar artériájának mérésével igazolták.

A csokoládé a vérlemezkék összetapadó-készségét is csökkentette, mely szintén kedvező szív- és érrendszeri jelenség. A szívelégtelenség gyógyszeres javítására eddig is több hatásos gyógyszert sikerült kifejleszteni, de a kezelés eredményének további javítására még mindig szükség volna - a  sok százmillió dollárokért kidolgozott készítmények mellett érdemes kipróbáláni az évszázadok óta alkalmazott gyógyszert, a kakaóból készült csokoládét is dr. Vértes András szerint, aki a Magyar Kardiológusok Társaságának Kardiovaszkuláris Prevenciós és Rehabilitációs Munkacsoportját vezeti.

Svéd szakorvosok azt is kimutatták, hogy ritkábban kapnak szélütést azok a nők, akik szeretik a csokoládét. A kakaóban lévő antioxidánsok, a flavanolok jelentősen fokozzák az ütőerek belső felszínét borító sejtek nitrogén-monoxid termelését. Az ütőereket a nitrogén-monoxid tágítja, ezt a gázt pedig az erek belső felszínének sejtjei termelik. A csokoládéban lévő flavanolok ezt a folyamatot fokozzák - mondta a kardiológus, aki azért óva intett mindenkit attól, hogy töménytelen csokoládéval gyógyítsa magát.

Mennyire tesz jót a vörösbor? Egy új kutatást végeztek

A vörösborról megannyi tapasztalat és sok tudományos megfigyelés adata gyűlt össze, de kis mennyiségű borfogyasztásra vonatkozólag eddig gondos vizsgálat nem volt. Olasz kutatók a vörösbor szívre gyakorolt hatását vizsgálták igen kis mennyiség elfogyasztása után. Az orvosi szakirodalomban számos vizsgálat eredményei igazolták, hogy az alkohol, kiváltképp a vörösbor rendszeres, de mérsékelt fogyasztása hosszú távon szívet védő hatású, ahogy azt a francia és az olasz konyha, a mind többet ajánlott mediterrán étrend eredményei bizonyítják.

Sienna városának orvosegyetemén Matteo Cameli és munkatársai azt vizsgálták, hogy igen kevés helyi vörösbor megivása hogyan és milyen mértékben befolyásolja egészséges emberek szívműködését. Átlagosan 25 éves önkénteseket toboroztak a tanulmányhoz, a 64 résztvevőből 29 volt nő. A vizsgálati alanyok csak alkalomszerűen ittak szeszt. A vizsgálatban megivott vörösbor testsúlykilónként fél milligramm alkoholnak felelt meg, a kontroll-napon ugyanolyan mennyiségű gyümölcslét fogyasztottak.

A vizsgálat újdonsága volt az is, hogy a szív mindkét kamrájának a működését különleges ultrahangtechnikával mérték. A vizsgálat meglepő eredménye az volt, hogy az igen kis alkoholmennyiség másképp befolyásolta a szívpumpa két részének a teljesítményét. A valamennyi sejtünket oxigénben dús vérrel ellátó bal szívkamrának az összehúzódási képessége 9-14 százalékkal csökkent, a vért a tüdőbe továbbító jobb szívkamra viszont mérhetően erélyesebben működött. A vérnyomást már ez a kevés alkohol is csökkentette.

Minden szakértő hangsúlyozza azonban, hogy az eredmények klinikai jelentősége nem tisztázott - mondta a szakember, aki szerint ez a tudományosan nem igazolt jótékony hatás sem töménytelen mennyiség elfogyasztása mellett értendő - a napi másfél deciliter, azaz egy pohár az elfogadható.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Ne dobd ki a nagypapa pufajkáját! A szovjet idők holmijai luxuscikké váltak 2026-ra
Elek Lenke | 2026. június 13. 14:16
Kincset érő pufajkákról és mackónadrágokról ír az orosz sajtó. Az orosz fiatalok, akik nosztalgiával gondolnak a Szovjetunióra, egyre gyakrabban öltöznek a nagymama és nagypapa szekrényéből elővadászott ruhákba. 
Vásárló A NEO Construct új szintre emeli a hazai generálkivitelezést emberközpontú és integrált szemlélettel
PR | 2026. június 8. 12:52
A NEO Property Services több mint 25 éves szakmai tapasztalatára épülő NEO Construct mára önálló márkaként vált a hazai generálkivitelezési piac dinamikusan fejlődő szereplőjévé. A vállalat a fit-out projektektől a teljes körű generálkivitelezésig kínál komplex megoldásokat, miközben a mérnöki precizitást, a fejlesztői szemléletet és az emberközpontú működést egyaránt a fókuszba helyezi.
Vásárló Személyre szabott óvodai- és bölcsődei berendezési megoldások
Márkázott tartalom | 2026. június 6. 08:54
Az óvodai és bölcsődei intézmények berendezésekor alapvető szempont a megfelelő bútorok kiválasztása. Az esztétikum mellett a funkcionalitás is fontos: a bútoroknak könnyen hozzáférhetőnek, biztonságosnak, valamint tartósnak kell lenniük. Ön vajon átgondolta már, milyen megoldások léteznek ezen a speciális területen?
Vásárló Gondoltál már az energiatakarékos tetőablak előnyeire?
Márkázott tartalom | 2026. június 5. 10:39
Ha felújítasz vagy építkezel, biztosan eszedbe jutott már, milyen lenne energiát megtakarítani a tetőtéri ablakok segítségével. Ezek az ablakok nem csupán fényt árasztanak otthonodba, hanem hőenergiát is közvetítenek. Télen jól jön a nap melege, de nyáron inkább távol tartanád a forróságot. 
Vásárló A rendszeres fizikai aktivitás előnyei
PR | 2026. június 4. 18:34
Az egészségi állapot hatékony fenntartásához elengedhetetlen a rendszeres fizikai aktivitás. A digitális technológiák fejlődésével jelentősen megnőtt a számítógép előtt végzett munka aránya, ami az ülő életmód kialakulásához vezet. Emellett a modern élet ritmusa nagy mennyiségű stresszel jár, ami tovább rontja az egészséget. Romlik a vérkeringés, az izmok gyengülnek, és már egy rövidebb séta is nehézséget okozhat az ember számára, különösen azoknak, akik mindig tömegközlekedéssel vagy saját autóval közlekednek.
Vásárló Gondoltál már az energiatakarékos tetőablak előnyeire?
Márkázott tartalom | 2026. június 4. 12:04
  Ha felújítasz vagy építkezel, biztosan eszedbe jutott már, milyen lenne energiát megtakarítani a tetőtéri ablakok segítségével. Ezek az ablakok nem csupán fényt árasztanak otthonodba, hanem hőenergiát is közvetítenek. Télen jól jön a nap melege, de nyáron inkább távol tartanád a forróságot. 
Vásárló Mesterséges intelligencia oktatás gyakorlati szemlélettel
Márkázott tartalom | 2026. június 4. 11:32
A mesterséges intelligencia (AI) már nem csupán a jövő ígérete, hanem a mindennapjaid része lehet. Képzeld el, hogy az AI nem a nagyvállalatok kiváltsága, hanem bárki számára elérhető, aki szeretné optimalizálni munkafolyamatait, például tartalomgyártásban vagy napi adminisztrációs teendőkben. Az AI-témájú oktatási anyagok fontos eszközök lehetnek abban, hogy ne csak megértsd, hanem hasznosítsd is a technológia előnyeit.
Vásárló Tökéletes növényválasztás a kert egészségéért
Márkázott tartalom | 2026. június 3. 12:17
A kert növényeinek kiválasztása sokkal összetettebb folyamat, mint elsőre gondolhatnád. Talán te is tapasztaltad már, hogy egy rosszul kiválasztott növény mennyi gondot okozhat. A kert szépségének megőrzése és fejlődő növényállomány kialakítása érdekében fontos, hogy körültekintően dönts a beszerzésükről. De mi alapján hozhatsz jó döntést?
Vásárló Miért érdemes figyelni a jegybanki alapkamat változását?
Márkázott tartalom | 2026. június 3. 11:24
A pénzügyi hírekben rendszeresen szóba kerül a jegybanki alapkamat, mégis sokan csak annyit tudnak róla, hogy hatással van a hitelekre és a megtakarításokra. Valójában ennél jóval szélesebb szerepet tölt be a gazdaságban, hiszen számos pénzügyi és jogi számítás alapját is képezheti. Éppen ezért érdemes tisztában lenni azzal, hogy milyen helyzetekben lehet jelentősége.
Vásárló Mi okozza a garatgyulladást?
Márkázott tartalom | 2026. június 2. 14:05
A garatgyulladás (pharyngitis) egy gyakori egészségügyi probléma, ami okozhat torokfájást, kaparó érzést, illetve egyéb kellemetlen tüneteket. 
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG