(Fotó: Budapest Airport) |
Nincs külön, speciális szabályozás az utasok jogai szempontjából arra az esetre, ha egy légitársaság csődbe megy vagy felszámolják, ezért ezekben az esetekben is a járatok késésénél, törlésénél alkalmazott jogszabályt kell figyelembe venni - közölte a Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH). Úgy fogalmaznak: mivel egy járat törlésének oka nem releváns az adott helyzet szempontjából, ezért egy légitársaság csődje vagy felszámolása esetén is a visszautasított beszállás és a légi járatok törlése vagy hosszú késése esetén az utasoknak nyújtandó kártalanítás és segítség közös szabályainak megállapításáról szóló rendeletet kell alkalmazni. Ez részletezi az utasok jogait.
A hatóság megjegyzi, hogy az utasok jogai a járattörlés módjától, annak körülményeitől is függnek. Például attól is, hogy mennyi idővel a járat indulása előtt törlik. Így a légitársaság pontos kötelezettségei az egyes utasokkal szemben csak a konkrét eset vizsgálata során határozhatóak meg. Emlékeztetnek arra, hogy január 31-én 18 órakor lépett hatályba az a kormányrendelet, amely a Malév menetrend szerinti járatainak leállása miatt beálló válsághelyzet kezelésével kapcsolatos rendkívüli intézkedéseket határozza meg.
A kormányrendelet célja, hogy azok az utasok, akik a Malév Zrt. menetrend szerinti járatára a leállás előtt vásárolták a jegyüket, és menetjegyük a leállást követő három napon belül jogosítana utazásra, segítségnyújtást kapjanak. Ugyancsak segítségnyújtásra számíthatnak azok az utasok, akik a leállás előtt már elutaztak a célállomásra, és a visszafelé útra február 29-ig érvényes menetjegyük van. Minderre kémilliárd forintot különítettek el.
A légitársaság honlapján azt javasolják azoknak, akik a kormányrendelet hatálya alá esnek, hogy költségeik megtérítése iránti igényüket küldjék el e-mailen vagy postán. Az igényhez kérik csatolni minden utazással kapcsolatos dokumentum másolatát. Attól függően, az utasok hol vásárolták a repülőjegyeiket, másképp kell eljárjanak el a jegyár visszatérítése érdekében. Például különbséget tesznek azok között, akik bankkártyával, utazási irodában, vagy ha más légitársaságra Malév-törzsutas pontokért vettek jegyet.
A korábbi tájékoztatások szerint az utazási irodáknak a Malév-jegyekre szóló foglalásokat átfoglalni, törölni, jegyet módosítani és visszatéríteni nincs jogosultsága, az utasok csak újonnan megváltott, más légitársaságok járataira szóló jegyekkel utazhatnak. A Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) pénteken közölte: az érvényben lévő szabályoknak megfelelően felfüggesztette a Malévet valamennyi banki elszámolási rendszerből.
Fülöp Zsuzsanna, a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH) szóvivője is arról tájékoztatott pénteken, hogy a Malév gépeinek leállása járattörlésnek tekintendő, és ez esetben az Európai Unió rendelete szabályozza a légi utasjogokat. A rendelet szerint a légitársaságnak a járattörlésről tájékoztatnia kell az utasokat, egyrészt arról, hogy joguk van térítésmentesen átfoglalást kérni, vagy visszakérni a jegy árát. Másrészt a légitársaságnak fel kell ajánlania az utasnak a körülményeknek megfelelő szolgáltatásokat, például étkezést, a frissítést, vagy a szálláslehetőséget. Ezen kívül kártalanítás is jár az utasnak a rendelet szerint.