Tízből kilenc magyar háztartás vásárolt kávét 2012 első tíz hónapjában. Ugyan a magyar fogyasztók az elmúlt két-három évben már hozzászokhattak a kávétermékek folyamatos drágulásához, manapság mégis egyre drasztikusabban reagálnak ezekre az áremelésekre. Kedveltsége miatt továbbra is vásárolják, azaz a kávé vásárlóinak aránya nem csökken drámai módon – továbbra is 90 százalék e tíz hónap alatt –, de az egyes fő kávészegmenseket már rendre jóval kevesebben veszik mint egy évvel korábban - derül ki a GfK Hungária Piackutató Intézet elemzése.
A Privátbankár Árkosár felmérés szerint a kávé ára múlt hónaphoz képest 20 százalékkal csökkent. |
A legtöbben őrölt-pörkölt kávét vesznek, és az jellemző, hogy a mennyiséget egyre jobban visszafogják a háztartások és egyre inkább elmozdulnak az olcsóbb – főként sajátmárkás – termékek irányába. Ez a kávé esetében azért meglepő, mert sokáig azt gondolta mindenki, hogy abban a minőség, az egyedi ízvilág, a márkaerő dominál.
A háztartási kisgépek kiskereskedelmi piaca 2012 első kilenc hónapjában jelentősen csökkent, így a kávéfőzőgépek eladása is visszaesett, a darabszámot tekintve 16 százalékkal. A visszaesés a különböző típusoknál eltérő mértékű volt: a filteres kávéfőzők eladása több mint egynegyedével (27 százalékkal), míg az eszpresszó kávéfőzőké 11,3 százalékkal csökkent. Az eszpresszó gépek között megfigyelhető, hogy a hagyományos pumpás kávéfőzők egyre inkább háttérbe szorulnak (egy év alatt több mint 10 százalékkal adtak el kevesebbet) az automata és a kapszulás kávéfőzők javára.