1p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A karácsonyi rohamra kisebb áremeléssel készültek a hipermarketek, december elején egyelőre csak az ajándéknak való árukat próbálják fokozottan a vevők bevásárlókocsijába tolni. A krumpli ára rohamtempóban halad a 200 forintos jóslat felé - aki pedig spórolni akar, alaposan nézze meg az apróbetűs egységárat.

December elején még az utolsó nagy karácsonyi roham előtti árak várták a hipermarketek vásárlóit: bár már árulták a bejglit, nem volt akciós a ponty. Az élelmiszerek helyett egyelőre főleg a karácsonyi ajándéknak való kütyük, serpenyők, játékok ára mellett szerepeltek a nagy piros százalékjelek - 30 termékből álló mintakosarunkba azonban csak élelmiszerek, élelmianyagok kerülnek be.

Az élelmiszerárak novemberben tovább emelkedtek - december első napjaiban végzett felmérésünk erről tanúskodik.

A Privátbankár Árkosár éves árindexe

 

A legutóbbi Árkosárhoz képest 0,7 százalékkal kúsztak feljebb az árak, egy év alatt 7,5 százalékkal lett drágább a nagybevásárlás. Ez azt jelenti, hogy átlagosan 1161 forinttal kell többet fizetnie a kasszánál annak, aki teljesen átlagos bevásárlólistánkkal megegyező cetlivel érkezik az Auchan, a Tesco vagy az Interspar üzleteibe.

Az átlagos kosárérték 16 986 forint lett. Az Auchan megőrizte első helyét, egy hónap alatt átlagosan 2,9 százalékot engedtek az árakból. A 16 ezer forint alatti kosárérték 4 százalékkal magasabb a tavalyinál. A Tesco 2,7 százalékkal drágább, mint egy hónapja, tavalyhoz képest viszont már 11 százalékos az emelkedés. Az Interspar csak 2 százalékkal drágább, mint egy hónapja. (Az Intersparnak ez még csak a negyedik hónapja a felmérésben, a Cora távozásával került be az Árkosárba.)

Ha minden élelmiszert ott vettünk volna meg, ahol épp a legolcsóbb, 15 362 forintból is megúszhattuk volna a vásárlást - ehhez azonban három helyen is fel kell vonulnia a beszerzőknek, ami extra költségeket és időt jelenthet.

A kevesebb néha több?

A klasszikus értelemben vett nagybevásárlás egyik előnye az alkalomszerű beszerzéssel szemben, hogy a tartós fogyasztási cikkekből nagyobb kiszerelést is vehet az ember - a négyliteres mosószer elméletileg jobban megéri, mintha négyszer egy litert vásárolnánk. Az Árkosár összeállításakor azonban számos esetben találkozunk ennek ellenkezőjével. Egy friss példa az egyik hipermarketben talált kávé ára. A negyedkilós kiszerelés 645 forintba került (2580 Ft/kg), a - címkéje szerint - szuper áron kínált 500 grammos kiszerelés viszont 1390 forintba - ez kilónként 2780 forintot jelent, ami korántsem olyan szuper, mint két negyedkilós kávé ára. Még furcsább, hogy ugyanebből az őrölt kávéból 800 grammos kiszerelés is kapható, 3340 forintért, ami a három kiszerelés közül messze a legmagasabb.

Érdemes tehát alaposan megnézni az árcédulákat, amiken kötelezően szerepel - igaz, elég apró betűkkel - az adott termék egységára kilóra, literre, darabra stb. átszámítva - néha ugyanis a racionalitás ellenére olcsóbb lehet a kisebb kiszerelésű termékből többet venni, mint egy nagyot. Más kérdés, hogy így a csomagolóanyagból is többet veszünk meg, több szemetet termelünk, így ha megteheti, néhány forintért ne terhelje jobban a környezetét - emiatt a gyártókat, kereskedőket is logikusabb árképzésre buzdítanánk.

Mi lett olcsóbb? Mi drágult?

A KSH kedden közli a pénzromlás novemberi adatait. Az üzemanyagárak csökkenése és a belépő bázishatások miatt elemzők szerint valószínűleg jelentősen lassult az éves szintű magyarországi infláció üteme novemberben. Részletek >>

Egy hónap alatt a tésztánál, a lisztnél és a felvágottnál mértünk 20 százalék körüli áremelkedést. Bár a szakmai szervezetek azt jósolták, karácsonyra 200 forintig emelkedhet a krumpli kilónkénti ára, ennek máris látszik jele: a hipermarketekben ugyan átlagosan 126 forintért is találtunk burgonyát, de tény: egy hónap alatt 15 százalékkal kúszott feljebb az átlagár, tavalyhoz képest pedig 60 százalékos az áremelkedés.

A szezonját élő banán közel 10 százalékkal olcsóbb, mint egy hónapja, a kávé és a tea ára 20 százalékkal csökkent, a chips és a csoki bő 10-zel.

Tavaly ilyenkor a rizst még 12 százalékkal drágábban adták, a tea 20 százalékkal lett olcsóbb. Egy év alatt a krumplin kívül a tészta drágult még 30 százalékot meghaladó mértékben. 20 százalék körüli az éves áremelkedés  a banán, az alma, a tojás, a liszt, a felvágott, a whisky esetében. 10 százalékot meghaladó az áremelkedés a sör, a tejföl, az étolaj esetében.

Havi legolcsóbbak

Hogyan számoltunk? Kosaras módszertan >>

Krumplit kilónként 119 forintért kínált legolcsóbban a Tesco és az Auchan, az Intersparban közel 140 forint volt a legolcsóbb burgonya kilója. A csirkemellfilé az Auchanban mindössze 1398 forint volt kilónként, a Tesco 1599-ért adta a húst, az Interspar 1690-ért. Téli vitaminpótlásra kiváló az alma, az Auchan 179-ért, az Interspar 199-ért, a Tesco 269-ért adta a legolcsóbb fajta kilóját ottjártunkkor.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Ikonikus termékével csábítja a vásárlókat legújabb boltjába az Ikea
Buksza blog | 2024. november 23. 16:49
Egy olyan, már-már prózai termék, mint a bevásárlószatyor, akár ikonná is válhat, amelyre marketingkampányt lehet építeni. Az Ikea pontosan ezt teszi az igencsak elegánsnak ígérkező új boltjában.
Vásárló A botrány után jön a bagóért adott menü a Mekikben
Buksza blog | 2024. november 23. 15:48
A McDonald’s 2025-ben új termékcsoporttal jelentkezik, amelynek ételeiben az lesz a közös, hogy feltűnően olcsón fogják kínálni őket. Ezzel folytatják az idén kezdett ötdolláros burgeroffenzívát.
Vásárló Lehet, hogy a jövőben még több kis boltot nyitnak a nagy boltláncok
Csernátony Csaba, Buksza blog | 2024. november 23. 14:51
Az olaszországi kiskereskedelem az áruházláncok rémálma, mert több száz cég versenyez a vásárlókért. Még az olyan óriásoknak is komoly gondjaik akadnak, mint a francia Carrefour.
Vásárló Visszaküldhető flakonok és biológiailag lebomló tisztítószerekkel hódít a Biobubi
Natív tartalom | 2024. november 22. 11:48
Fenntartható és hatékony tisztítószereket árusít Háromfai Balázs és felesége Százhalombattáról. A flakonvisszaváltó rendszert is üzemeltető magyar vállalkozás 2019-es indulása óta mára országos ismertségnek örvend. A sikert megalapozó vízkőoldó mellett folyamatosan nő a biológiailag lebomló anyagokból készült termékek palettája, mosószer, mosogatószer, duguláselhárító, ablaktisztító, zsíroldó, felmosószer és kávégép tisztító is helyet kapott a könnyen kezelhető webshopban.
Vásárló Hogyan őrizd meg az egyensúlyt otthoni munkavégzés mellett?
Márkázott tartalom | 2024. november 18. 09:36
Az otthoni munkavégzés ma már nem csak egy lehetőség, hanem sokak számára a mindennapi valóság. A home office vonzereje a rugalmas időbeosztásban, a kényelmes otthoni környezetben és az ingázással megspórolt időben rejlik.
Vásárló Kaptak egy újabb tockost a bolti kasszák
Privátbankár.hu | 2024. november 17. 15:48
Van olyan ország Európában, nevezetesen Spanyolország, ahol a vásárlók jelentős része még mindig idegenkedik attól, hogy az önkiszolgáló pénztáraknál fizessen az áruházakban.
Vásárló Garantáltan ki fogja borítani a szülőket az egyik legnépszerűbb karácsonyi gyerekjáték
Buksza blog | 2024. november 17. 08:19
Próbára teszi a szülők türelmét, amikor gyermekük a karácsonyra kapott mentőautóval napokon át nínózik, ám az idei ünnepek alatt nem csupán hangot, hanem szagot is kibocsáthat a legnépszerűbb játék.
Vásárló Méregdrága termék diszkontból: megjött közel 2 millió forintos edénykészlet
Buksza blog | 2024. november 17. 08:12
Az amerikai Costco a tagsági díjas diszkontkereskedelem mintapéldánya, ám rendszeresen előáll luxustermékkel is. A vásárlók körében általában nagy tetszést aratnak méregdrága csecsebecséi.
Vásárló A “mentes” trend előretörése a szépségápolásban
Márkázott tartalom | 2024. november 15. 10:14
A különböző divathullámok nemcsak a ruhaiparban ütik fel a fejüket az egyes korszakokban, hanem a szépségápolásban is. Nincs ez másképp a jelenben sem, amikor is a “mentes” trenddel találkozunk úton-útfélen.
Vásárló A boltláncok hadat üzennek az éttermeknek
Buksza blog | 2024. november 11. 12:58
Az európai fogyasztók Magyarország éves GDP-jének négy és félszeresét költik élelmiszerekre és italokra. Ennek egy részét vagy vendéglőben fogyasztják, vagy áruházban veszik, és otthon felmelegítik.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG