A várakozásokhoz képest feltétlenül pozitív fejlemény, hogy a szakemberek az autóknak mindössze 10,6 százalékán találtak nyári abroncsokat, a személyautók 55 százalékán prémium kategóriás gumik futottak, és az átlagos profilmélység is megfelelő, 4,9 milliméter volt.
Vizsgálati szempontok |
Összesített eredmények |
Téli/nyári gumik megoszlása |
89/11 százalék |
5 évnél idősebb abroncsok aránya |
52 százalék |
Prémium/olcsó gumimárkák aránya |
55/45 százalék |
Átlagos profilmélység |
4,92 milliméter |
Forrás: nonstopgumi.hu; Használtautó.hu
A teljes hazai autóállomány, amelybe a télen félretett, végig garázsban tartott járművek is beletartoznak, valószínűleg ennél kedvezőtlenebb összképet mutat – igaz, ezek a járművek ebben az időszakban ritkán jelennek meg az utakon. Mindenképpen negatív fejlemény ugyanakkor, hogy a gumik többségének életkora a vizsgált mintán is meghaladta az öt évet.
A tesztek szerint a téli guminál öt év a kritikus pont
A felmérést öt Budapest környéki bevásárlóközpont parkolójában, 159, véletlenszerűen kiválasztott autón végezték. |
A használtgumi-import felfutásával sajnos az autógumik átlagéletkora is jelentősen romlik, ami komoly biztonsági kockázatot hordoz. Ugyanis a 2012 októberében a Hungaroringen zajló első nagyszabású hazai téligumiteszt adatai is azt igazolták, hogy a téli gumik öt év után az anyag öregedése miatt jelentősen veszítenek tapadási képességeikből.
A teszt során az idősebb, de még megfelelő profilmélységgel rendelkező abroncsok száraz és nedves útfelületen is a középmezőnyben, kissé az átlag alatt teljesítettek, jeges útviszonyok között azonban egyszerűen elfogadhatatlan értékeket produkáltak. Míg az új gumik 40 km/órás sebességről fékezve 22,3 métert tettek meg a megállásig, az öt évnél idősebb abroncsokkal felszerelt tesztautóknak ugyanolyan sebességről 50-60 méterre volt szükségük a megálláshoz.