A bolthálózatok jól jártak
Különösen az ételek-italok terén nagyon népszerűek a sajátmárkás, ezek az év első félévben 210 milliárd forintos forgalmat hoztak össze, ez a Nielsen által mért kilencven élelmiszerkategória teljes forgalmának 28 százalékát jelenti.
Meglepően népszerűek voltak a hasonló kozmetikumok és vegyi áruk is, itt a teljes piac bevételéből 30 milliárdot szakítottak ki.
A sajátmárkás termékeket csak egy vállalat vagy egyetlen lánc üzletei forgalmazzák, sokszor fantázianevet is kapnak, ilyen például a Sparnál S-budget. |
Nagyok az eltérések boltonként is
Általánosságban az látszik, hogy a szupermarketekben fogynak a legjobban az így címkézett dolgok, ezt a kisebb, de szervezett üzletek és a hipermarketek követik nem sokkal lemaradva.
Van, amiben így sem tudnak erősödni
A kereskedelmi márkás élelmiszerek jellemzően gyengék azokon a területeken, amiket reprezentatív ajándékként vásárolnak (alkohol, csoki). Színtisztán fogyasztói szemmel nézve a saját termékeknek van egy „takarékos” üzenetük. Ezzel magyarázható az is, hogy egyre több boltlánc dob piacra olyan saját csomagolású magas minőségű élelmiszereket és italokat, amelyek akár ajándékként is továbbadhatóak.
A mélyhűtöttek és állateledelek terén mindig is nagyon jól teljesítettek a saját termékek, ez egyáltalán nem meglepő, mivel vásárláskor itt senkit sem érdekel a csomagolás, csak a minőség.
Bíznak a vevők
Háztartási vegyi áruk és kozmetikumok teljes bolti forgalmából 61 százalékot vittek el a láncok saját márkái legutóbb január-június között; 2 százalékponttal kevesebbet, mint a tavalyi első hat hónap alatt.
Ha az egyes termékcsoportokat nézzük, akkor kiemelkedik a háztartási papíráruk értékben mért teljes forgalmából a kereskedelmi márkák egyaránt 47 százalékos mutatója idén és tavaly is az első félév alatt. Utánuk a baba higiéniai termékek következnek 36 százalékkal, szintén változatlanul, hat hónapos összehasonlításban..
A Nielsen húsz európai országban végzett felmérése megállapította: a láncok saját márkáinak magyar vásárlói közül 58 százalékot motivál, hogy ezek az árucikkek kevésbé drágák, mint a márkatermékek. A megkérdezettek majdnem fele szerint ezeknél jó az ár/érték arány.