1p
Miközben a képzeletbeli élelmiszerkosár átlagára harmadik hónapja araszol lefelé, addig a termékek közt szereplő innivalók szép lassan megdrágultak
Miközben a szerkesztőségünk által összeállított élelmiszerkosár átlagára harmadik hónapja araszol lefelé, addig a termékek közt szereplő innivalók szép lassan megdrágultak - a Privátbankár Árkosár szeptemberi felmérésében továbbra is az Auchan vezet és a Tesco ismét felkapaszkodott a második helyre.

Szeptember 7-én, három hipermarketlánc egy-egy áruházában elvégzett árkörkép alapján az árak átlagosan 0,2 százalékkal lettek alacsonyabbak, mint augusztusban, az egy évvel korábbi, 2008 szeptemberi számla végösszegénél pedig összességében 0,6 százalékkal kellett volna kevesebbet fizetnünk a pénztáraknál. Úgy tűnik, ha egyre lassuló ütemben is, de folytatódik az árcsökkenési hullám, korábban ugyanis a júniusi lokális árcsúcsot júliusban 2,9, augusztusban pedig további 1,2 százalékos árcsökkenés követte. Az elmúlt hónapok érdekessége, hogy július óta az Árkosáron belül csak az ételek átlagára csökkent hónapról-hónapra, az italok árszintje eközben folyamatosan araszolt felfelé.

Mint a mellékelt grafikonból is látszik, az árindexre vetített féléves ún. mozgóátlag továbbra is a tényleges árkosár értéke fölött helyezkedik el, ez pedig szintén a süllyedő tendenciát jelzi. (Ha ugyanis az árfolyam lefelé keresztezi az elmúlt időszakra számolt átlagértéket, akkor az megerősíti, hogy tartós tendenciáról lehet szó és további árfolyamcsökkenésre kell elvileg számítani. Jelen esetben az áttörésre július folyamán került sor.)

Múlt havi Árkosarunkat itt olvashatja:
Áreső: a grafikon sohasem hazudik?
Az átlagos, 14 513 forintos kosárérték mögött ezúttal is komoly eltérések mutatkoztak. A három hipermarket közül a budaörsi Auchanban 13 415 forint lett volna a számla végösszege. Ugyanezen 30 termék - súlyozva - a budaörsi Tescóban 14 680 forintba került a felmérés napján, a törökbálinti Corában pedig 15 445 forintot hagytunk volna a kasszánál. Ezzel a Tesco ismét viszavette a dobogó második fokát a Corától, ahol legutoljára júniusban állhatott a brit áruházlánc, az Auchan pedig immár március óta folyamatosan vezeti a listát.


Árkosarunk értékének változása (kékkel) és a féléves mozgóátlag

A KSH holnap teszi közzé az infláció augusztusi alakulásával kapcsolatos adatokat. Júliusban az egyhavi átlagos fogyasztóiár-emelkedés 1,3% volt, az előző év azonos hónapjához viszonyítva az árak 5,1%-kal növekedtek. Részletek>>

A legolcsóbb és legdrágább áruház közötti különbség ezúttal is magas volt, meghaladta a kétezer forintot, elmaradt ugyanakkor a múlt hónapban felállított "történelmi", 2 315 forintot kitevő csúcstól. Ha az egyes termékeket rendre abban az áruházban szereztük volna be, ahol a legolcsóbb, akkor 12 728 forintba (és persze tripla utazgatásba) került volna a kosár (0,2 százalékos plusz az előző hónaphoz képest). Ennél az Auchan 5,4, a Tesco 15,3, a Cora pedig 21,3 százalékkal volt ezúttal drágább.

A múlt hónaphoz képest az Árkosár alapján ezúttal egyedül a Corában emelkedtek a vizsgált árak, mégpedig igen jelentős, 7,4 százalékos mértékben, hónapos távon az Auchanban 0,4, a Tescóban pedig 7(!) százalékos csökkenést mértünk. Egy éves viszonylatban szintén a Cora emelt a legtöbbet, 5,1 százalékot, az Auchan felmérésünk szerint 2,4, a Tesco pedig 4,5 százalékkal lett olcsóbb.


Az éves Árkosár-index alakulása az elmúlt 6 hónapban

Augusztushoz képest havi szinten a párizsi, az olaj, az ásványvíz és a kenyér ára drágult számottevő, 10-20 százalék közötti mértékben. Éves viszonylatban szintén nem tapasztaltunk ennél nagyobb áremelést, a dárgulási sorban az élen a májkrém, a narancslé, a tea, az ásványvíz és a tojás végzett.

Hogy számoltunk?
Kosaras módszertan
A csökkenő oldalt mind havi, mind éves viszonylatban jóval nagyobb ármozgások jellemezték szeptemberben. Augusztushoz képest harmadával lett olcsóbb az alma és a krumpli, illetve tizedével csökkent a tészta ára is. Éves távon szintén az alma lett a listavezető (-47%), de 10-20 százalék közötti mértékben kértek kevesebbet a sajtért, olajért, kenyérért és cukorért is.

Havi legolcsóbbak

A legolcsóbb szőlőt (99 Ft/kg) a Corában találtuk. Kétliteres narancs(ízű) üdítőt a legjobb áron az Auchanban vehettünk volna (Swing, 67 Ft), de nem sokkal volt drágább a Cora 69 forintos Winny Light nevű terméke sem. A konzervkukoricák versenyét az Auchan nyerte, a 285 gramm töltősúlyú termékért (Regina) 106 forintot kellett volna a kasszánál hagynunk. A Tescóban ugyanekkora konzervért alig kértek többet, 109 forintért kétféle áru közül is választhattunk volna (Globetti, Tesco Value).

A bevásárlás többé nem élmény, hanem kényszer
Csak a pénztárcánk szerint vásároltunk többet
Forrón szeretjük: a teán nem spórolunk
Kiváló az élelmiszerkódex, de nem működhet
Gazdaságos: saját márkás termékekre váltunk

Privátbankár

Címkék: Vásárló

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Melyik fogszabályozó illik hozzád? – Rögzített, láthatatlan vagy kivehető megoldás?
PR | 2025. december 18. 10:37
A modern fogszabályozás ma már minden korosztály számára elérhető – és teljesen személyre szabható. Az Artdent Fogászat és Szájsebészet rendelőjében a 30–60 éves páciensek is egyre nagyobb számban választják az esztétikusabb, rendezettebb mosoly felé vezető utat, méghozzá a lehető legészrevétlenebb módon. De melyik fogszabályozó a legjobb választás? A rögzített, a láthatatlan sín vagy a kivehető készülék? Segítünk eligazodni a lehetőségek között, hogy megtaláld a számodra legideálisabb megoldást.
Vásárló Olcsóbb lett a tankolás szerda reggelre, de van egy rossz hírünk
Privátbankár.hu | 2025. december 17. 10:44
A következő napokban viszont nem várható további árcsökkenés.
Vásárló Mit üzen egy jó ajándék?
Márkázott tartalom | 2025. december 13. 10:34
Az ajándékozás elsőre egyszerű gesztusnak tűnik, valójában azonban jóval többről szól, mint egy tárgy átadásáról. Egy ajándék mindig üzenetet hordoz: figyelmet, elismerést, kapcsolatot vagy éppen státuszt. Éppen ezért nem mindegy, mit, mikor és kinek adunk. Különösen akkor, ha üzleti vagy hivatalos közegben történik az ajándékozás.
Vásárló Döntött az EU: ezt megemlegeti, aki rendszeresen rendel külföldről
Privátbankár.hu | 2025. december 12. 16:25
Jön a kötelező vám a kis értékű csomagokra.
Vásárló Érdemes lesz elővenni a töltőpisztolyt a hétvégén
Privátbankár.hu | 2025. december 12. 11:05
Szombaton mindkét üzemanyag típus nagykereskedelmi ára csökken. A benziné jobban.
Vásárló Tegyél a kosaradba egy kis gondoskodást! – Indul az Adni Öröm! adománygyűjtő akció
PR | 2025. december 11. 13:27
Idén karácsonykor is több ezer rászoruló ember ünnepe válhat szebbé, ha csatlakozol a Magyar Máltai Szeretetszolgálat és a SPAR Magyarország közös Adni Öröm! tartósélelmiszer-adomány gyűjtéséhez. 2025. december 11. és 16. között több ezer önkéntes személyesen várja a vásárlók felajánlásait a kijelölt SPAR és INTERSPAR áruházakban.
Vásárló Táncra perdülhetnek az autósok – itt vannak az új üzemanyagárak
Privátbankár.hu | 2025. december 10. 11:42
Csütörtökön mindkét üzemanyag típus nagykereskedelmi ára csökken.
Vásárló Csak összehozta a kormány: másfél éve nem láttunk ilyet a boltokban
Gáspár András, Valkai Nikoletta | 2025. december 8. 05:46
Hogy milyen áron, azt még nem tudhatjuk biztosan, de összejött az éves szintű élelmiszerár-csökkenés: annyi termék került be az árrésstop hatálya alá, hogy idén decemberben olcsóbban vásárolhatunk be a hipermarketekben, mint tavaly. Bezuhant a sertésmájas ára, a kávé és az alkohol viszont nagyot drágult. 
Vásárló Outdoor életmód – merész vállalkozás és divat találkozása
Márkázott tartalom | 2025. december 7. 17:21
Gondoltál már arra, hogy mitől válik egy márka ikonikussá a szabadtéri világban? A szabadidős életmód iránti növekvő lelkesedés nemcsak a természet szerelmeseinek körében terjed, hanem divatirányzatként is egyre hangsúlyosabban van jelen.
Vásárló Miért választják egyre többen a prémium magánegészségügyet?
Márkázott tartalom | 2025. december 7. 14:12
Az elmúlt években látványosan megváltozott, hogyan gondolkodnak az emberek az egészségügyi szolgáltatásokról. Egyre többen szeretnének gyors, kiszámítható, átlátható és magas színvonalú ellátást kapni, lehetőleg olyan környezetben, ahol a páciens valódi partnerként jelenik meg. A prémium magánegészségügy népszerűsége éppen ezért nő: nem csupán szolgáltatást nyújt, hanem komplex élményt, amelyben a figyelem, a kényelem és a szakértelem egyaránt kiemelt szerepet kap.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG