1p

Az illúziók vége – a racionalitás kezdete –
úgy tűnik el az ESG, hogy velünk marad?

Klasszis Fenntarthatóság 2025 konferencia

2025. november 4., Budapest

Jelentkezzen most!

Miközben a képzeletbeli élelmiszerkosár átlagára harmadik hónapja araszol lefelé, addig a termékek közt szereplő innivalók szép lassan megdrágultak
Miközben a szerkesztőségünk által összeállított élelmiszerkosár átlagára harmadik hónapja araszol lefelé, addig a termékek közt szereplő innivalók szép lassan megdrágultak - a Privátbankár Árkosár szeptemberi felmérésében továbbra is az Auchan vezet és a Tesco ismét felkapaszkodott a második helyre.

Szeptember 7-én, három hipermarketlánc egy-egy áruházában elvégzett árkörkép alapján az árak átlagosan 0,2 százalékkal lettek alacsonyabbak, mint augusztusban, az egy évvel korábbi, 2008 szeptemberi számla végösszegénél pedig összességében 0,6 százalékkal kellett volna kevesebbet fizetnünk a pénztáraknál. Úgy tűnik, ha egyre lassuló ütemben is, de folytatódik az árcsökkenési hullám, korábban ugyanis a júniusi lokális árcsúcsot júliusban 2,9, augusztusban pedig további 1,2 százalékos árcsökkenés követte. Az elmúlt hónapok érdekessége, hogy július óta az Árkosáron belül csak az ételek átlagára csökkent hónapról-hónapra, az italok árszintje eközben folyamatosan araszolt felfelé.

Mint a mellékelt grafikonból is látszik, az árindexre vetített féléves ún. mozgóátlag továbbra is a tényleges árkosár értéke fölött helyezkedik el, ez pedig szintén a süllyedő tendenciát jelzi. (Ha ugyanis az árfolyam lefelé keresztezi az elmúlt időszakra számolt átlagértéket, akkor az megerősíti, hogy tartós tendenciáról lehet szó és további árfolyamcsökkenésre kell elvileg számítani. Jelen esetben az áttörésre július folyamán került sor.)

Múlt havi Árkosarunkat itt olvashatja:
Áreső: a grafikon sohasem hazudik?
Az átlagos, 14 513 forintos kosárérték mögött ezúttal is komoly eltérések mutatkoztak. A három hipermarket közül a budaörsi Auchanban 13 415 forint lett volna a számla végösszege. Ugyanezen 30 termék - súlyozva - a budaörsi Tescóban 14 680 forintba került a felmérés napján, a törökbálinti Corában pedig 15 445 forintot hagytunk volna a kasszánál. Ezzel a Tesco ismét viszavette a dobogó második fokát a Corától, ahol legutoljára júniusban állhatott a brit áruházlánc, az Auchan pedig immár március óta folyamatosan vezeti a listát.


Árkosarunk értékének változása (kékkel) és a féléves mozgóátlag

A KSH holnap teszi közzé az infláció augusztusi alakulásával kapcsolatos adatokat. Júliusban az egyhavi átlagos fogyasztóiár-emelkedés 1,3% volt, az előző év azonos hónapjához viszonyítva az árak 5,1%-kal növekedtek. Részletek>>

A legolcsóbb és legdrágább áruház közötti különbség ezúttal is magas volt, meghaladta a kétezer forintot, elmaradt ugyanakkor a múlt hónapban felállított "történelmi", 2 315 forintot kitevő csúcstól. Ha az egyes termékeket rendre abban az áruházban szereztük volna be, ahol a legolcsóbb, akkor 12 728 forintba (és persze tripla utazgatásba) került volna a kosár (0,2 százalékos plusz az előző hónaphoz képest). Ennél az Auchan 5,4, a Tesco 15,3, a Cora pedig 21,3 százalékkal volt ezúttal drágább.

A múlt hónaphoz képest az Árkosár alapján ezúttal egyedül a Corában emelkedtek a vizsgált árak, mégpedig igen jelentős, 7,4 százalékos mértékben, hónapos távon az Auchanban 0,4, a Tescóban pedig 7(!) százalékos csökkenést mértünk. Egy éves viszonylatban szintén a Cora emelt a legtöbbet, 5,1 százalékot, az Auchan felmérésünk szerint 2,4, a Tesco pedig 4,5 százalékkal lett olcsóbb.


Az éves Árkosár-index alakulása az elmúlt 6 hónapban

Augusztushoz képest havi szinten a párizsi, az olaj, az ásványvíz és a kenyér ára drágult számottevő, 10-20 százalék közötti mértékben. Éves viszonylatban szintén nem tapasztaltunk ennél nagyobb áremelést, a dárgulási sorban az élen a májkrém, a narancslé, a tea, az ásványvíz és a tojás végzett.

Hogy számoltunk?
Kosaras módszertan
A csökkenő oldalt mind havi, mind éves viszonylatban jóval nagyobb ármozgások jellemezték szeptemberben. Augusztushoz képest harmadával lett olcsóbb az alma és a krumpli, illetve tizedével csökkent a tészta ára is. Éves távon szintén az alma lett a listavezető (-47%), de 10-20 százalék közötti mértékben kértek kevesebbet a sajtért, olajért, kenyérért és cukorért is.

Havi legolcsóbbak

A legolcsóbb szőlőt (99 Ft/kg) a Corában találtuk. Kétliteres narancs(ízű) üdítőt a legjobb áron az Auchanban vehettünk volna (Swing, 67 Ft), de nem sokkal volt drágább a Cora 69 forintos Winny Light nevű terméke sem. A konzervkukoricák versenyét az Auchan nyerte, a 285 gramm töltősúlyú termékért (Regina) 106 forintot kellett volna a kasszánál hagynunk. A Tescóban ugyanekkora konzervért alig kértek többet, 109 forintért kétféle áru közül is választhattunk volna (Globetti, Tesco Value).

A bevásárlás többé nem élmény, hanem kényszer
Csak a pénztárcánk szerint vásároltunk többet
Forrón szeretjük: a teán nem spórolunk
Kiváló az élelmiszerkódex, de nem működhet
Gazdaságos: saját márkás termékekre váltunk

Privátbankár

Címkék: Vásárló

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Nincsen még vége a horrornak a benzinkutakon
Privátbankár.hu | 2025. október 29. 10:36
Újabb áremelkedés jön.
Vásárló Egész évben karácsony – de hová tűnik az ünnep varázsa?
Elek Lenke | 2025. október 27. 19:22
Kint 17 fokot mutat a hőmérő, még októberben vagyunk, de az egyik nagy bevásárlóközpont lakberendezési üzletében már ömlenek ránk a halloweeni mellett a karácsonyi áruk is. Mire eljön az ünnep, elvész annak a varázsa, gondolhatja sok magyar vásárló. De hogyan és miért kezdtek a hazai kereskedők is elmozdulni ebbe az irányba?
Vásárló Csapatépítés: befektetés vagy plusz kiadás?
Márkázott tartalom | 2025. október 27. 18:58
A legtöbb vállalat életében időről időre felmerül a kérdés, hogy vajon tényleg megéri-e csapatépítést szervezni, vagy ez csak egy újabb költség, amit a vezetőség jobb híján elkönyvel a „jó hangulat fenntartása” címen? A válasz azonban sokkal egyértelműbb, mint gondolnánk. Egy jól megválasztott program ugyanis nem csupán a közösséget erősíti, hanem hosszú távon a teljesítményre és a lojalitásra is hat. 
Vásárló Új korszak kezdődik Salgótarjánban: épül a város első STOP SHOP bevásárlóparkja
Natív tartalom | 2025. október 27. 16:18
Salgótarján új fejezethez érkezik: a város központjában, a Lidl melletti területen megkezdődött a régió legújabb STOP SHOP bevásárlóparkjának építése. A CPI Hungary fejlesztésében megvalósuló projekt nemcsak új vásárlási lehetőségeket, hanem modern, fenntartható és közösségbarát környezetet is hoz a nógrádi megyeszékhelyre.
Vásárló Csak ebben a magánkórházban található újszülött/koraszülött intenzív centrum
Natív tartalom | 2025. október 27. 14:33
A természetes szülés fontosságára hívta fel a figyelmet Dr. Siklós Pál, hiszen szerencsére már akár két császár után is lehetséges a hüvelyi szülés, ahogyan ikreknél is. A szülészfőorvos kiemelte a magánegészségügy azon vitathatatlan előnyét, hogy személyhez kötött szülésznő és/vagy szülészorvos választására is lehetőség van. A TritonLife magánkórház közleményében továbbá kiemelik, hogy intézményükben van a magánegészségügyben egyedüliként elérhető újszülött/koraszülött intenzív centrum (PIC II).
Vásárló Miért éri meg ökobarattá tenni egy szálláshelyet?
Márkázott tartalom | 2025. október 27. 12:22
A turizmusban is évről évre egyre fontosabb szempont a fenntarthatóság. Az utazók közül sokan ma már nemcsak a szállás kényelmét vagy elhelyezkedését mérlegelik, hanem azt is, hogy mennyire környezetbarát a hely, ahol megszállnak. Egy ökobarát szálláshely nemcsak a bolygónknak tesz jót, de hosszú távon a tulajdonosnak is, hiszen csökkenhetnek a költségek, nőhet a vendégek elégedettsége és a vállalkozás vonzóbbá válhat a piacon. 
Vásárló Nagy öröm érte az Aldi vásárlóit
Privátbankár.hu | 2025. október 21. 08:14
Megduplázza az online vásárlás elérhetőségét.
Vásárló Milyen termékeket érdemes értékesíteni a magyar online piactereken?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 16:56
A magyar online kereskedelem folyamatosan bővül, és a piacterek egyre népszerűbbek a vásárlók körében. Az eladók számára ez hatalmas lehetőségeket kínál, ugyanakkor egy fontos kérdést is felvet: mely termékek fogynak a legjobban? A megfelelő termékkör kiválasztása döntő lehet a siker és a stagnálás között.
Vásárló Brand safety vs. bevétel: mit kezdjenek a kiadók a „szürke zónás” hirdetőkkel?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 10:17
A hazai online médiapiac egyszerre él meg két nyomást: az egyik az olvasói bizalom megőrzése, a másik a hirdetési bevétel növelése. A kettő általában együtt halad – amíg nem kerül szóba a „szürke zóna”. Ez az a tér, ahol a hirdető jogilag tiszta, a termékkategória nem tiltott, mégis felmerülhetnek reputációs, ízlésbeli vagy kontextusbeli kérdések. Klasszikus példa, amikor egy komoly, tragédiával foglalkozó cikk mellé fut be harsány, „garantált eredményt” ígérő kreatív. Nem illegális, csak rossz helyen van – és a kiadó márkájától idegen.
Vásárló Egyre jobb magyar autósnak lenni
Privátbankár.hu | 2025. október 20. 09:49
Megint csökkentek az üzemanyagok átlagárai, a dízelről pedig újabb jó hír érkezett.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG