1p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Miközben a képzeletbeli élelmiszerkosár átlagára harmadik hónapja araszol lefelé, addig a termékek közt szereplő innivalók szép lassan megdrágultak
Miközben a szerkesztőségünk által összeállított élelmiszerkosár átlagára harmadik hónapja araszol lefelé, addig a termékek közt szereplő innivalók szép lassan megdrágultak - a Privátbankár Árkosár szeptemberi felmérésében továbbra is az Auchan vezet és a Tesco ismét felkapaszkodott a második helyre.

Szeptember 7-én, három hipermarketlánc egy-egy áruházában elvégzett árkörkép alapján az árak átlagosan 0,2 százalékkal lettek alacsonyabbak, mint augusztusban, az egy évvel korábbi, 2008 szeptemberi számla végösszegénél pedig összességében 0,6 százalékkal kellett volna kevesebbet fizetnünk a pénztáraknál. Úgy tűnik, ha egyre lassuló ütemben is, de folytatódik az árcsökkenési hullám, korábban ugyanis a júniusi lokális árcsúcsot júliusban 2,9, augusztusban pedig további 1,2 százalékos árcsökkenés követte. Az elmúlt hónapok érdekessége, hogy július óta az Árkosáron belül csak az ételek átlagára csökkent hónapról-hónapra, az italok árszintje eközben folyamatosan araszolt felfelé.

Mint a mellékelt grafikonból is látszik, az árindexre vetített féléves ún. mozgóátlag továbbra is a tényleges árkosár értéke fölött helyezkedik el, ez pedig szintén a süllyedő tendenciát jelzi. (Ha ugyanis az árfolyam lefelé keresztezi az elmúlt időszakra számolt átlagértéket, akkor az megerősíti, hogy tartós tendenciáról lehet szó és további árfolyamcsökkenésre kell elvileg számítani. Jelen esetben az áttörésre július folyamán került sor.)

Múlt havi Árkosarunkat itt olvashatja:
Áreső: a grafikon sohasem hazudik?
Az átlagos, 14 513 forintos kosárérték mögött ezúttal is komoly eltérések mutatkoztak. A három hipermarket közül a budaörsi Auchanban 13 415 forint lett volna a számla végösszege. Ugyanezen 30 termék - súlyozva - a budaörsi Tescóban 14 680 forintba került a felmérés napján, a törökbálinti Corában pedig 15 445 forintot hagytunk volna a kasszánál. Ezzel a Tesco ismét viszavette a dobogó második fokát a Corától, ahol legutoljára júniusban állhatott a brit áruházlánc, az Auchan pedig immár március óta folyamatosan vezeti a listát.


Árkosarunk értékének változása (kékkel) és a féléves mozgóátlag

A KSH holnap teszi közzé az infláció augusztusi alakulásával kapcsolatos adatokat. Júliusban az egyhavi átlagos fogyasztóiár-emelkedés 1,3% volt, az előző év azonos hónapjához viszonyítva az árak 5,1%-kal növekedtek. Részletek>>

A legolcsóbb és legdrágább áruház közötti különbség ezúttal is magas volt, meghaladta a kétezer forintot, elmaradt ugyanakkor a múlt hónapban felállított "történelmi", 2 315 forintot kitevő csúcstól. Ha az egyes termékeket rendre abban az áruházban szereztük volna be, ahol a legolcsóbb, akkor 12 728 forintba (és persze tripla utazgatásba) került volna a kosár (0,2 százalékos plusz az előző hónaphoz képest). Ennél az Auchan 5,4, a Tesco 15,3, a Cora pedig 21,3 százalékkal volt ezúttal drágább.

A múlt hónaphoz képest az Árkosár alapján ezúttal egyedül a Corában emelkedtek a vizsgált árak, mégpedig igen jelentős, 7,4 százalékos mértékben, hónapos távon az Auchanban 0,4, a Tescóban pedig 7(!) százalékos csökkenést mértünk. Egy éves viszonylatban szintén a Cora emelt a legtöbbet, 5,1 százalékot, az Auchan felmérésünk szerint 2,4, a Tesco pedig 4,5 százalékkal lett olcsóbb.


Az éves Árkosár-index alakulása az elmúlt 6 hónapban

Augusztushoz képest havi szinten a párizsi, az olaj, az ásványvíz és a kenyér ára drágult számottevő, 10-20 százalék közötti mértékben. Éves viszonylatban szintén nem tapasztaltunk ennél nagyobb áremelést, a dárgulási sorban az élen a májkrém, a narancslé, a tea, az ásványvíz és a tojás végzett.

Hogy számoltunk?
Kosaras módszertan
A csökkenő oldalt mind havi, mind éves viszonylatban jóval nagyobb ármozgások jellemezték szeptemberben. Augusztushoz képest harmadával lett olcsóbb az alma és a krumpli, illetve tizedével csökkent a tészta ára is. Éves távon szintén az alma lett a listavezető (-47%), de 10-20 százalék közötti mértékben kértek kevesebbet a sajtért, olajért, kenyérért és cukorért is.

Havi legolcsóbbak

A legolcsóbb szőlőt (99 Ft/kg) a Corában találtuk. Kétliteres narancs(ízű) üdítőt a legjobb áron az Auchanban vehettünk volna (Swing, 67 Ft), de nem sokkal volt drágább a Cora 69 forintos Winny Light nevű terméke sem. A konzervkukoricák versenyét az Auchan nyerte, a 285 gramm töltősúlyú termékért (Regina) 106 forintot kellett volna a kasszánál hagynunk. A Tescóban ugyanekkora konzervért alig kértek többet, 109 forintért kétféle áru közül is választhattunk volna (Globetti, Tesco Value).

A bevásárlás többé nem élmény, hanem kényszer
Csak a pénztárcánk szerint vásároltunk többet
Forrón szeretjük: a teán nem spórolunk
Kiváló az élelmiszerkódex, de nem működhet
Gazdaságos: saját márkás termékekre váltunk

Privátbankár

Címkék: Vásárló

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Búcsú az 1687 milliárd forintos értéktől: eladósorba kerülhet a Dr. Martens
Buksza blog | 2024. április 23. 10:07
Az elmúlt hónapokban egymás után érkeztek a rossz hírek a legendás Dr.Martens bakancsokat gyártó vállalat háza tájáról, aminek a márka önállóságának elvesztése lehet a következménye.
Vásárló Inkább a pénzre szavaztak: maradnak a kínálatban az egészségtelenebbnek mondott élelmiszerek
Buksza blog | 2024. április 23. 07:44
Elbukott egy olyan civil szervezet támadása a kényeztető csokoládék ellen, amely azt gondolja magáról, hogy a hozzá hasonló felvilágosult csoportoknak meg kell védeniük az embereket saját maguktól.
Vásárló Visszafordultak a magyar diszkontok
Csernátony Csaba - Kollár Dóra | 2024. április 22. 05:31
Fordult a kocka a magyarországi diszkontláncokban a Privátbankár Diszkont Árkosár-felmérése szerint áprilisban. Miközben februárról márciusra drágább, most olcsóbb lett a kosár. 
Vásárló Miért nehéz fogást találni a legnagyobb boltláncokon?
Buksza blog | 2024. április 21. 13:16
A kereskedés a legősibb mesterségek közé tartozik, ám egy friss tanulmány szerint nagyot téved az, aki azt hiszi, hogy talpon maradhat az a kereskedő, aki csak a kereskedői szimatára támaszkodik.  
Vásárló Kihívás, szórakozás és megmérettetés is; minden, amit a futóversenyekről tudni kell!
Márkázott tartalom | 2024. április 19. 10:51
A futás egy olyan természetes mozgásforma, amely egyszerűen kivitelezhető, nem igényel komoly anyagi beruházást, hatékony a test számára, ráadásul könnyen beiktatható a napirendünkbe. 
Vásárló Automatikusan megírt SEO szövegekkel a nagy kínai áruház ellen?
Márkázott tartalom | 2024. április 18. 12:11
Az újdonsült nagy kínai webáruház idehaza is tarol, így nem véletlen, hogy a hazai cégek többek között automatikusan megírt SEO szövegekkel és egyéb marketingmegoldásokkal is próbálnak tenni a cég térnyerése ellen. Mivel árban egyszerűen lehetetlen velük versenyezni, így nincs más lehetőség, minőségben és vásárlási élményben kell, még akkor is, ha ez sem olyan egyszerű.
Vásárló Nekiment a Temunak a legendás márka
Csernátony Csaba, Buksza blog | 2024. április 18. 08:42
Régi gondja a legismertebb márkáknak, hogy a hamisítók olyan árukkal bombázzák a vásárlókat, amelyek nagyon hasonlítanak legendás termékeikre, és a végeláthatatlan pereskedés nem segít rajtuk.
Vásárló Példátlan lépésre szánta el magát a magyar Penny tulajdonosa: teljesen új boltot nyitott Berlinben
Buksza blog | 2024. április 17. 10:43
A vegán étkezés egyre inkább „divatba jön”, ha lehet így fogalmazni, amivel igyekeznek lépést tartani az élelmiszergyártók is. Eljött az ideje annak, hogy a kiskereskedők is csatasorba álljanak.
Vásárló Egyértelmű mondás jött a magyar Tesco sorsáról
Buksza blog | 2024. április 16. 07:29
Bár legutóbb a Sparral csapott össze a kormány, de a Tesco is az "örök" felvásárlási célpontok között szerepel. Úgy tűnik, marad ebben a státuszban.
Vásárló Környezetvédelem a társasjáték csomagolásoknál
Márkázott tartalom | 2024. április 11. 09:41
Egyre gyakoribb, hogy a társasjátékok esetében is mind inkább odafigyelnek a csomagolásra. Ezzel előtérbe került az a törekvés, hogy ez az iparág is egyre “zöldebb” legyen. Kérdés persze, hogy a játékok minőségére és sérülékenységére mindez nincs-e negatív hatással?
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG