3p
A gazdasági válságban az olaszok nem dohányoznak sokkal kevesebbet, csak kevesebbet költenek cigarettára. Az állam és a trafikosok is elégedetlenek a helyzettel.

Trendváltozás történt 2013-ban az olasz cigarettapiacon. Öt százalékkal esett vissza a cigaretta eladásából származó adóbevétel, ami 550 millió eurótól fosztotta meg az államkasszát – jelentette az Ansa olasz hírügynökség.

Az Európai Parlament a múlt hónapban fogadta el a dohánytermékekről szóló irányelvet, amely szerint szigorodnak a cigaretta előállításának, gyártásának és megjelenésének a szabályai. Hogy pontosan mi változik, arról ebben a cikkünkben részletesen is olvashat.

Cigiről e-cigire

2003-2013 között évről évre emelkedett az adóbevétel. Tíz év alatt 3,9 százalékkal. Tavaly volt az első év, amikor megakadt a növekvő tendencia.

Az okok között szerepel a (kezdetben kedvezményes adójú) elektronikus cigaretta 2013-as divata. Sokan erre tértek át a hagyományos dobozosról. Az adóbevételt azonban elsősorban a fogyasztók takarékossága csökkentette. Miután tavaly 22 százalékra emelték az általános forgalmi adót, amely a doboz cigaretta árát is megemelte, a dohányosok olcsóbb megoldást kerestek.

Egyre többen mondanak le az eddig szívott márkákról és olcsóbb cigarettát vásárolnak. A spórolás elsősorban a fiatal dohányosokat jellemzi: dohányt vesznek és maguk sodorják a cigarettát. A legolcsóbb cigaretták piaci kvótája tavaly 2,5 százalékra emelkedett a 2012-es 0,8 százalékról. A szegényebb Dél-Itáliában 4 százalékra.

Ez már háború!

A trafikosok reakciója az Ansa szerint cigarettaháborúhoz vezetett. A dohányboltok egymással versenyezve jelentős árcsökkentéssel igyekeznek megtartani vásárlóikat és bevételeiket. A márkás cigaretták 5 euró feletti árát már 4 euróra csökkentették.

A 110 ezer embernek munkát adó olasz trafikhálózat március 10-én tartja az egymás utáni második hétfőn megrendezett sztrájkját. Azonnali beavatkozást sürgetnek az olasz kormánytól. Adataik szerint egy doboz cigaretta árának több mint 58 százalékát az adó teszi ki. A kormány azt hangoztatja, hogy a trafikosok Olaszországban keresik a legtöbbet: minden doboz cigaretta árának 10 százalékát.

A hatvanmilliós Olaszországban 11 millió a dohányos a tizenöt év feletti lakosság körében. 2005-ben, amikor Olaszországban bevezették a dohányzást korlátozó szabályokat, 13 millióan voltak. Az utóbbi tíz évben a rendszeresen dohányzók napi adagja 16 cigarettáról 13-ra csökkent.

Tízből egy illegális piacról jön

Olaszországban minden tíz cigarettából egy az illegális piacról származik. A dráguló árral szemben fellendült a camorra nápolyi bűnszervezete kezében levő cigarettacsempészés, bár a trafikosok árcsökkentése miatt a csempészek bevétele is csökkent.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Nincsen még vége a horrornak a benzinkutakon
Privátbankár.hu | 2025. október 29. 10:36
Újabb áremelkedés jön.
Vásárló Egész évben karácsony – de hová tűnik az ünnep varázsa?
Elek Lenke | 2025. október 27. 19:22
Kint 17 fokot mutat a hőmérő, még októberben vagyunk, de az egyik nagy bevásárlóközpont lakberendezési üzletében már ömlenek ránk a halloweeni mellett a karácsonyi áruk is. Mire eljön az ünnep, elvész annak a varázsa, gondolhatja sok magyar vásárló. De hogyan és miért kezdtek a hazai kereskedők is elmozdulni ebbe az irányba?
Vásárló Csapatépítés: befektetés vagy plusz kiadás?
Márkázott tartalom | 2025. október 27. 18:58
A legtöbb vállalat életében időről időre felmerül a kérdés, hogy vajon tényleg megéri-e csapatépítést szervezni, vagy ez csak egy újabb költség, amit a vezetőség jobb híján elkönyvel a „jó hangulat fenntartása” címen? A válasz azonban sokkal egyértelműbb, mint gondolnánk. Egy jól megválasztott program ugyanis nem csupán a közösséget erősíti, hanem hosszú távon a teljesítményre és a lojalitásra is hat. 
Vásárló Új korszak kezdődik Salgótarjánban: épül a város első STOP SHOP bevásárlóparkja
Natív tartalom | 2025. október 27. 16:18
Salgótarján új fejezethez érkezik: a város központjában, a Lidl melletti területen megkezdődött a régió legújabb STOP SHOP bevásárlóparkjának építése. A CPI Hungary fejlesztésében megvalósuló projekt nemcsak új vásárlási lehetőségeket, hanem modern, fenntartható és közösségbarát környezetet is hoz a nógrádi megyeszékhelyre.
Vásárló Csak ebben a magánkórházban található újszülött/koraszülött intenzív centrum
Natív tartalom | 2025. október 27. 14:33
A természetes szülés fontosságára hívta fel a figyelmet Dr. Siklós Pál, hiszen szerencsére már akár két császár után is lehetséges a hüvelyi szülés, ahogyan ikreknél is. A szülészfőorvos kiemelte a magánegészségügy azon vitathatatlan előnyét, hogy személyhez kötött szülésznő és/vagy szülészorvos választására is lehetőség van. A TritonLife magánkórház közleményében továbbá kiemelik, hogy intézményükben van a magánegészségügyben egyedüliként elérhető újszülött/koraszülött intenzív centrum (PIC II).
Vásárló Miért éri meg ökobarattá tenni egy szálláshelyet?
Márkázott tartalom | 2025. október 27. 12:22
A turizmusban is évről évre egyre fontosabb szempont a fenntarthatóság. Az utazók közül sokan ma már nemcsak a szállás kényelmét vagy elhelyezkedését mérlegelik, hanem azt is, hogy mennyire környezetbarát a hely, ahol megszállnak. Egy ökobarát szálláshely nemcsak a bolygónknak tesz jót, de hosszú távon a tulajdonosnak is, hiszen csökkenhetnek a költségek, nőhet a vendégek elégedettsége és a vállalkozás vonzóbbá válhat a piacon. 
Vásárló Nagy öröm érte az Aldi vásárlóit
Privátbankár.hu | 2025. október 21. 08:14
Megduplázza az online vásárlás elérhetőségét.
Vásárló Milyen termékeket érdemes értékesíteni a magyar online piactereken?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 16:56
A magyar online kereskedelem folyamatosan bővül, és a piacterek egyre népszerűbbek a vásárlók körében. Az eladók számára ez hatalmas lehetőségeket kínál, ugyanakkor egy fontos kérdést is felvet: mely termékek fogynak a legjobban? A megfelelő termékkör kiválasztása döntő lehet a siker és a stagnálás között.
Vásárló Brand safety vs. bevétel: mit kezdjenek a kiadók a „szürke zónás” hirdetőkkel?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 10:17
A hazai online médiapiac egyszerre él meg két nyomást: az egyik az olvasói bizalom megőrzése, a másik a hirdetési bevétel növelése. A kettő általában együtt halad – amíg nem kerül szóba a „szürke zóna”. Ez az a tér, ahol a hirdető jogilag tiszta, a termékkategória nem tiltott, mégis felmerülhetnek reputációs, ízlésbeli vagy kontextusbeli kérdések. Klasszikus példa, amikor egy komoly, tragédiával foglalkozó cikk mellé fut be harsány, „garantált eredményt” ígérő kreatív. Nem illegális, csak rossz helyen van – és a kiadó márkájától idegen.
Vásárló Egyre jobb magyar autósnak lenni
Privátbankár.hu | 2025. október 20. 09:49
Megint csökkentek az üzemanyagok átlagárai, a dízelről pedig újabb jó hír érkezett.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG