6p

A koronavírus miatti globális leállás legnagyobb vesztesei között természetesen ott találjuk az utazási irodákat. Mit tehet egy iparág, amely a határok átlépéséből él, egy olyan időszakban, amikor az összes ország bezárt? Megpróbálja valahogy kihúzni, amíg tisztul a kép, és újra zöld jelzést kapnak az útlevelek, addig pedig – tulajdonképpen érthető módon – hallgat.
 

A cikk a Piac & Profit magazin június-júliusi számában jelent meg. 

A következő lapszám augusztus 26-án jelenik meg. Keresse az Inmedio és Relay újságárusoknál, vagy fizessen elő a magazinra. Megrendelését itt adhatja le>>>

Legalábbis a mi kérdéseink java megválaszolatlan maradt. Szerettük volna megtudni, hogyan boldogulnak az irodák ebben a helyzetben, és hogyan látják a válságból való kilábalás lehetőségeit. Közel húsz céget kerestünk meg, de mindössze hárman válaszoltak, ami jól jelzi, mennyire nagy a baj. Aztán a háromból egy – igazán ismert és nyereségesen működő társaság – azt közölte, hogy most tényleg annyira rázós a helyzet, hogy – ne haragudjunk, de – nem szeretnének erről beszélni.

Kármentők

Az egyik válaszadónk – a cég a 2018-as teljesítménye alapján ott van az ország TOP3 utazási irodája között – készséggel válaszolt ugyan, de a konkrétumoktól tartózkodott. Mindenesetre felvázolták a saját kármentő eljárásukat, amely kellően megalapozottnak tűnik, de valószínűleg egybecseng a teljes iparág megküzdési stratégiájával, mert hát ebben a sarokba szorított helyzetben nem lehet kreatívkodni, különutaskodni. Nincs mozgástér.

Ez az iroda a világ satufékezésére reagálva egyből áttolta az összes áprilisi és májusi útját az őszi szezonra, az utasok jelentős része pedig át is foglalt ezekre az időpontokra. Tavaszi utakat egyáltalán nem lehetett szervezni, semmilyen árfekvésben, sehova. A köddé vált hónapok miatt akkora volt a bevételkiesés, hogy muszáj volt leépíteniük a dolgozói létszámot, de ezt még viszonylag olcsón megúszták, mert az elbocsátás mértéke nem érte el a 10 százalékot. Elárulták, minderre úgy is szükség volt, hogy a kormány gazdasági mentőcsomagjából a járulékfizetési kedvezménnyel éltek.

Most már látják pislákolni a fényt az alagút végén. Miután május során egyre több ország elkezdett kinyitni, hogy legalább a nyári szezonjuk nem menjen pocsékba, válaszadónk ügyfelei is megjelentek, hogy a nyaralási lehetőségekről érdeklődjenek. A nyár második felére pedig megkezdődtek a foglalások. A cég az anyagi bukás mértékét saccolni se szerette volna.

Mélyponton

A harmadik – az ország TOP10 utazási irodája közé tartozó – válaszadónk azonban a nagy vonalak felvázolása helyett konkrét és igencsak fájdalmas válaszokat adott. A cég a korlátozások bevezetését követő második héten kiküldött érdeklődésünkre azt közölte, hogy új foglalásaik száma több mint 95 százalékkal zuhant.

„Ha így marad, gyakorlatilag nem lesz árrés, a tartalékokból tudjuk a rezsit és a bérköltségeket fizetni. További probléma, hogy a csoportjaink jelentős részéhez nagy összegű foglalókat fizettünk ki a helyi szolgáltatóknak. Azoknak csak egy kisebb részét fizetik most vissza, a többség megtartja, és szerencsés esetben majd jóváírja valamikor. Ha addig nem megy csődbe”– írta nekünk a cég vezetője. Válaszában azt is elmondta, nehéz számszerűsíteni a bukást, de azt biztosra vette, hogy sok 100 milliós veszteségük lesz. Hogy végül hogyan alakultak a számok, azt nem tudjuk, mert május végi megkeresésünkre már nem válaszolt.

Ez a cég még kitart, nem ment tönkre, de olyan irodák is vannak a hazai piacon, amelyek a koronahelyzet hozadékát már nem tudták kezelni. Az ismert Robinson Tours csődbe ment, pedig 2018-ban még a tizedik legerősebb utazási iroda volt az országban. Nem érte már meg a júniust a görög utakra specializálódott Aeolus Utazási Iroda sem.

Kéz a kézben az utazásszervezőkkel

Ha nem utazhatunk, akkor utazási biztosítást sem kötünk, ez világos. E piaci szegmens állapotáról a Magyar Biztosítók Szövetségénél (MABISZ) érdeklődtünk. Lambert Gábor, a szervezet kommunikációs vezetője arról számolt be nekünk, hogy március második felétől gyakorlatilag leállt az utasbiztosítási és útlemondás (sztornó)-biztosítási piac.

A piac leállása elsősorban azokat a biztosítókat érintette érzékenyen, amelyeknek a portfóliójában nagyobb súllyal szerepelnek az ilyen biztosítások. Lambert Gábor a MABISZ tagjai közül főként az Európai Utazási Biztosító Zrt.-t sorolta ide, de szerinte vannak a szövetségen kívüli más biztosítók (például a Colonnade) is, amelyek ebben a cipőben járnak.

– Az arányok érzékeltetéséhez: a szövetség tagjainak összesített díjbevétele tavaly meghaladta az 1164 milliárd forintot. Ebből a biztosítási szektor belföldi és külföldi utakra kötött utasbiztosításokból származó díjbevétele megközelítette a 15,5 milliárd forintot. Ez 13 százalékos emelkedés volt az azt megelőző évhez képest. A díjbevételek növekedése a megnövekedett utazási kedvvel párhuzamosan annak is volt köszönhető, hogy egyre komplexebb biztosítási csomagokat választottak az utazók – magyarázta Lambert. Idén a járványhelyzet miatt elsősorban a külföldi utazások száma és így az erre fordított összegek is jelentősen csökkenhetnek.

Mindenesetre az utasbiztosítások terén erős szezonalitás figyelhető meg: az összes díjbevétel több mint 40 százaléka jellemzően a harmadik negyedévben, vagyis nyáron keletkezik. Egyelőre úgy tűnik, hogy a vírus miatt sokan inkább belföldön oldanák meg a nyaralást idén.

– Tavaly a magyarok összesen 59,280 millió napot töltöttek többnapos utakon Magyarországon, ami csaknem megegyezik a külföldi többnapos utazások idejével. Utóbbi 58,403 millió nap volt. A járványhelyzet miatt pedig az sem kizárt, hogy idén a belföldi utazók száma és költésük is magasabb lesz a 2019-esnél. Néhány cég kínál kifejezetten belföldi utakra is utasbiztosításokat, azonban a piac döntő hányadát ma még a külföldi utakra kötött biztosítások teszik ki. Ez várhatóan idén sem változik – mondta még el Lambert, ám arra már ő sem vállalkozott, hogy megjósolja, mikorra állhat fel a porból az utasbiztosítási szegmens. Jöhet egy újabb koronavírus-hullám, ami egy pillanat alatt kivégezheti az emberek újraéledező utazási kedvét. Még minden bizonytalan.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Döntöttek a vásárlók, lépéskényszerben a cégek
Buksza blog | 2025. április 1. 07:17
Egy friss felmérésből az derült ki, hogy megszűnőben van az az igényes fogyasztóréteg, amely ragaszkodott az ismert, megszokott, bevált termékmárkákhoz vásárlásai során.
Vásárló Ilyen is nagyon régen volt a magyar boltláncokban
Csernátony Csaba - Kollár Dóra | 2025. március 31. 05:44
Újra csökkent a Privátbankár Diszkont Árkosarában szereplő termékek átlagára havi szinten, amire legutóbb tavaly nyáron volt példa. 
Vásárló Gigasztár állt a volt first lady mellé
Buksza blog | 2025. március 29. 12:11
Két évvel ezelőtt indította útjára Michelle Obama egészséges üdítőitallal foglalkozó közhasznú vállalkozását, amelybe beszállt az egyik legismertebb, jelenleg is aktív kosárlabdázó.
Vásárló Politika, pirula, profit – így tarol a modern reklámipar
Elek Lenke | 2025. március 26. 15:02
A reklámipar ma már nem a klasszikus kampányokról szól, hanem a kreativitás, a gyors reagálás és a digitális jelenlét uralja. A politikától a gyógyszeriparig minden ágazat használja, miközben a reklámformák egyre sokszínűbbek: influenszerek, mesterséges intelligencia és álcsatornák is beléptek a játékba. De hol húzódik az etika határa?
Vásárló Riasztó eredményre jutott a brit Aldi az időszakos termékeknél
Buksza blog | 2025. március 23. 16:24
Az Egyesült Királyság a gazdagabb országok közé tartozik, ám most egy kiábrándító adat érkezett. 
Vásárló A BYD megirigyelte a Dacia sikerét, indul a gőzhenger
Privátbankár.hu | 2025. március 23. 16:16
Még el sem indult a termelés a BYD szegedi üzemében, de az értékesítés terén már gőzerővel folyik a terjeszkedés. 
Vásárló Kiborítja a boltosokat az árrésről szóló legújabb ötlet, új címkék jöhetnek a romániai üzletekben
Buksza blog | 2025. március 23. 12:12
Romániában azt találta ki az állami fogyasztóvédelmi hatóság, hogy a boltok tüntessék fel a termékek árában foglalt árrést az árcímkéken. A kiskereskedők szerint csacsiság a javaslat.
Vásárló Vészjósló eredményeket tettek közzé Európa egyik központi repterén
Privátbankár.hu | 2025. március 22. 15:41
Finoman szólva sem teljesített jól a biztonsági szolgálat.
Vásárló A Lidl elárulta, miről lehet felismerni az árrésstopos termékeket
Privátbankár.hu | 2025. március 20. 10:17
A kereskedelmi vásárlókat nem szolgálja ki árrésstopos termékekkel a Lidl, a lakosságra viszont semmilyen korlátozás nem vonatkozik – jelentette be a társaság.
Vásárló Amin nem szabad spórolni: a gyermek gumipapucs
Márkázott tartalom | 2025. március 20. 09:20
Semmilyen gyermekeknek szánt lábbelin nem szabad a fogunkhoz verni a garast, mert komoly károkat tudunk okozni. Egyrészt anyagilag is rosszabbul járhatunk, ha mindenképpen az olcsóbb változathoz ragaszkodunk, másrészt pedig a gyermek lábának fejlődése és a járása kerülhet veszélybe, ha nem a megfelelő kialakítású és minőségű cipőt adjuk rájuk.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG