6p

A koronavírus miatti globális leállás legnagyobb vesztesei között természetesen ott találjuk az utazási irodákat. Mit tehet egy iparág, amely a határok átlépéséből él, egy olyan időszakban, amikor az összes ország bezárt? Megpróbálja valahogy kihúzni, amíg tisztul a kép, és újra zöld jelzést kapnak az útlevelek, addig pedig – tulajdonképpen érthető módon – hallgat.
 

A cikk a Piac & Profit magazin június-júliusi számában jelent meg. 

A következő lapszám augusztus 26-án jelenik meg. Keresse az Inmedio és Relay újságárusoknál, vagy fizessen elő a magazinra. Megrendelését itt adhatja le>>>

Legalábbis a mi kérdéseink java megválaszolatlan maradt. Szerettük volna megtudni, hogyan boldogulnak az irodák ebben a helyzetben, és hogyan látják a válságból való kilábalás lehetőségeit. Közel húsz céget kerestünk meg, de mindössze hárman válaszoltak, ami jól jelzi, mennyire nagy a baj. Aztán a háromból egy – igazán ismert és nyereségesen működő társaság – azt közölte, hogy most tényleg annyira rázós a helyzet, hogy – ne haragudjunk, de – nem szeretnének erről beszélni.

Kármentők

Az egyik válaszadónk – a cég a 2018-as teljesítménye alapján ott van az ország TOP3 utazási irodája között – készséggel válaszolt ugyan, de a konkrétumoktól tartózkodott. Mindenesetre felvázolták a saját kármentő eljárásukat, amely kellően megalapozottnak tűnik, de valószínűleg egybecseng a teljes iparág megküzdési stratégiájával, mert hát ebben a sarokba szorított helyzetben nem lehet kreatívkodni, különutaskodni. Nincs mozgástér.

Ez az iroda a világ satufékezésére reagálva egyből áttolta az összes áprilisi és májusi útját az őszi szezonra, az utasok jelentős része pedig át is foglalt ezekre az időpontokra. Tavaszi utakat egyáltalán nem lehetett szervezni, semmilyen árfekvésben, sehova. A köddé vált hónapok miatt akkora volt a bevételkiesés, hogy muszáj volt leépíteniük a dolgozói létszámot, de ezt még viszonylag olcsón megúszták, mert az elbocsátás mértéke nem érte el a 10 százalékot. Elárulták, minderre úgy is szükség volt, hogy a kormány gazdasági mentőcsomagjából a járulékfizetési kedvezménnyel éltek.

Most már látják pislákolni a fényt az alagút végén. Miután május során egyre több ország elkezdett kinyitni, hogy legalább a nyári szezonjuk nem menjen pocsékba, válaszadónk ügyfelei is megjelentek, hogy a nyaralási lehetőségekről érdeklődjenek. A nyár második felére pedig megkezdődtek a foglalások. A cég az anyagi bukás mértékét saccolni se szerette volna.

Mélyponton

A harmadik – az ország TOP10 utazási irodája közé tartozó – válaszadónk azonban a nagy vonalak felvázolása helyett konkrét és igencsak fájdalmas válaszokat adott. A cég a korlátozások bevezetését követő második héten kiküldött érdeklődésünkre azt közölte, hogy új foglalásaik száma több mint 95 százalékkal zuhant.

„Ha így marad, gyakorlatilag nem lesz árrés, a tartalékokból tudjuk a rezsit és a bérköltségeket fizetni. További probléma, hogy a csoportjaink jelentős részéhez nagy összegű foglalókat fizettünk ki a helyi szolgáltatóknak. Azoknak csak egy kisebb részét fizetik most vissza, a többség megtartja, és szerencsés esetben majd jóváírja valamikor. Ha addig nem megy csődbe”– írta nekünk a cég vezetője. Válaszában azt is elmondta, nehéz számszerűsíteni a bukást, de azt biztosra vette, hogy sok 100 milliós veszteségük lesz. Hogy végül hogyan alakultak a számok, azt nem tudjuk, mert május végi megkeresésünkre már nem válaszolt.

Ez a cég még kitart, nem ment tönkre, de olyan irodák is vannak a hazai piacon, amelyek a koronahelyzet hozadékát már nem tudták kezelni. Az ismert Robinson Tours csődbe ment, pedig 2018-ban még a tizedik legerősebb utazási iroda volt az országban. Nem érte már meg a júniust a görög utakra specializálódott Aeolus Utazási Iroda sem.

Kéz a kézben az utazásszervezőkkel

Ha nem utazhatunk, akkor utazási biztosítást sem kötünk, ez világos. E piaci szegmens állapotáról a Magyar Biztosítók Szövetségénél (MABISZ) érdeklődtünk. Lambert Gábor, a szervezet kommunikációs vezetője arról számolt be nekünk, hogy március második felétől gyakorlatilag leállt az utasbiztosítási és útlemondás (sztornó)-biztosítási piac.

A piac leállása elsősorban azokat a biztosítókat érintette érzékenyen, amelyeknek a portfóliójában nagyobb súllyal szerepelnek az ilyen biztosítások. Lambert Gábor a MABISZ tagjai közül főként az Európai Utazási Biztosító Zrt.-t sorolta ide, de szerinte vannak a szövetségen kívüli más biztosítók (például a Colonnade) is, amelyek ebben a cipőben járnak.

– Az arányok érzékeltetéséhez: a szövetség tagjainak összesített díjbevétele tavaly meghaladta az 1164 milliárd forintot. Ebből a biztosítási szektor belföldi és külföldi utakra kötött utasbiztosításokból származó díjbevétele megközelítette a 15,5 milliárd forintot. Ez 13 százalékos emelkedés volt az azt megelőző évhez képest. A díjbevételek növekedése a megnövekedett utazási kedvvel párhuzamosan annak is volt köszönhető, hogy egyre komplexebb biztosítási csomagokat választottak az utazók – magyarázta Lambert. Idén a járványhelyzet miatt elsősorban a külföldi utazások száma és így az erre fordított összegek is jelentősen csökkenhetnek.

Mindenesetre az utasbiztosítások terén erős szezonalitás figyelhető meg: az összes díjbevétel több mint 40 százaléka jellemzően a harmadik negyedévben, vagyis nyáron keletkezik. Egyelőre úgy tűnik, hogy a vírus miatt sokan inkább belföldön oldanák meg a nyaralást idén.

– Tavaly a magyarok összesen 59,280 millió napot töltöttek többnapos utakon Magyarországon, ami csaknem megegyezik a külföldi többnapos utazások idejével. Utóbbi 58,403 millió nap volt. A járványhelyzet miatt pedig az sem kizárt, hogy idén a belföldi utazók száma és költésük is magasabb lesz a 2019-esnél. Néhány cég kínál kifejezetten belföldi utakra is utasbiztosításokat, azonban a piac döntő hányadát ma még a külföldi utakra kötött biztosítások teszik ki. Ez várhatóan idén sem változik – mondta még el Lambert, ám arra már ő sem vállalkozott, hogy megjósolja, mikorra állhat fel a porból az utasbiztosítási szegmens. Jöhet egy újabb koronavírus-hullám, ami egy pillanat alatt kivégezheti az emberek újraéledező utazási kedvét. Még minden bizonytalan.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Nincsen még vége a horrornak a benzinkutakon
Privátbankár.hu | 2025. október 29. 10:36
Újabb áremelkedés jön.
Vásárló Egész évben karácsony – de hová tűnik az ünnep varázsa?
Elek Lenke | 2025. október 27. 19:22
Kint 17 fokot mutat a hőmérő, még októberben vagyunk, de az egyik nagy bevásárlóközpont lakberendezési üzletében már ömlenek ránk a halloweeni mellett a karácsonyi áruk is. Mire eljön az ünnep, elvész annak a varázsa, gondolhatja sok magyar vásárló. De hogyan és miért kezdtek a hazai kereskedők is elmozdulni ebbe az irányba?
Vásárló Csapatépítés: befektetés vagy plusz kiadás?
Márkázott tartalom | 2025. október 27. 18:58
A legtöbb vállalat életében időről időre felmerül a kérdés, hogy vajon tényleg megéri-e csapatépítést szervezni, vagy ez csak egy újabb költség, amit a vezetőség jobb híján elkönyvel a „jó hangulat fenntartása” címen? A válasz azonban sokkal egyértelműbb, mint gondolnánk. Egy jól megválasztott program ugyanis nem csupán a közösséget erősíti, hanem hosszú távon a teljesítményre és a lojalitásra is hat. 
Vásárló Új korszak kezdődik Salgótarjánban: épül a város első STOP SHOP bevásárlóparkja
Natív tartalom | 2025. október 27. 16:18
Salgótarján új fejezethez érkezik: a város központjában, a Lidl melletti területen megkezdődött a régió legújabb STOP SHOP bevásárlóparkjának építése. A CPI Hungary fejlesztésében megvalósuló projekt nemcsak új vásárlási lehetőségeket, hanem modern, fenntartható és közösségbarát környezetet is hoz a nógrádi megyeszékhelyre.
Vásárló Csak ebben a magánkórházban található újszülött/koraszülött intenzív centrum
Natív tartalom | 2025. október 27. 14:33
A természetes szülés fontosságára hívta fel a figyelmet Dr. Siklós Pál, hiszen szerencsére már akár két császár után is lehetséges a hüvelyi szülés, ahogyan ikreknél is. A szülészfőorvos kiemelte a magánegészségügy azon vitathatatlan előnyét, hogy személyhez kötött szülésznő és/vagy szülészorvos választására is lehetőség van. A TritonLife magánkórház közleményében továbbá kiemelik, hogy intézményükben van a magánegészségügyben egyedüliként elérhető újszülött/koraszülött intenzív centrum (PIC II).
Vásárló Miért éri meg ökobarattá tenni egy szálláshelyet?
Márkázott tartalom | 2025. október 27. 12:22
A turizmusban is évről évre egyre fontosabb szempont a fenntarthatóság. Az utazók közül sokan ma már nemcsak a szállás kényelmét vagy elhelyezkedését mérlegelik, hanem azt is, hogy mennyire környezetbarát a hely, ahol megszállnak. Egy ökobarát szálláshely nemcsak a bolygónknak tesz jót, de hosszú távon a tulajdonosnak is, hiszen csökkenhetnek a költségek, nőhet a vendégek elégedettsége és a vállalkozás vonzóbbá válhat a piacon. 
Vásárló Nagy öröm érte az Aldi vásárlóit
Privátbankár.hu | 2025. október 21. 08:14
Megduplázza az online vásárlás elérhetőségét.
Vásárló Milyen termékeket érdemes értékesíteni a magyar online piactereken?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 16:56
A magyar online kereskedelem folyamatosan bővül, és a piacterek egyre népszerűbbek a vásárlók körében. Az eladók számára ez hatalmas lehetőségeket kínál, ugyanakkor egy fontos kérdést is felvet: mely termékek fogynak a legjobban? A megfelelő termékkör kiválasztása döntő lehet a siker és a stagnálás között.
Vásárló Brand safety vs. bevétel: mit kezdjenek a kiadók a „szürke zónás” hirdetőkkel?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 10:17
A hazai online médiapiac egyszerre él meg két nyomást: az egyik az olvasói bizalom megőrzése, a másik a hirdetési bevétel növelése. A kettő általában együtt halad – amíg nem kerül szóba a „szürke zóna”. Ez az a tér, ahol a hirdető jogilag tiszta, a termékkategória nem tiltott, mégis felmerülhetnek reputációs, ízlésbeli vagy kontextusbeli kérdések. Klasszikus példa, amikor egy komoly, tragédiával foglalkozó cikk mellé fut be harsány, „garantált eredményt” ígérő kreatív. Nem illegális, csak rossz helyen van – és a kiadó márkájától idegen.
Vásárló Egyre jobb magyar autósnak lenni
Privátbankár.hu | 2025. október 20. 09:49
Megint csökkentek az üzemanyagok átlagárai, a dízelről pedig újabb jó hír érkezett.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG