1p
A The Economist legújabb Big Mac-indexe szerint a forint meglehetősen, 37 százalékkal alulértékelt, míg a svájci frank a vizsgált 44 ország valutája közül a leginkább túlértékelt. Dollárárfolyam alapján a legolcsóbb burgert Indában lehet kapni, az azonban nem marhahúsból, hanem csirkéből készül.

A vezető londoni gazdaságpolitikai hetilap, amely 1986 óta alkalmazza ezt a mérőeszközt, a világ sok országában árult emeletes McDonald's-szendvics dollárra átszámolt helyi átlagárát teszi meg az áru- és szolgáltatásárak összehasonlító mércéjének, mivel e termékben mindenhol nagyjából ugyanazok az összetevők vannak.

A The Economist elemzői szerint a Big Mac alkalmas annak mérésére, hogy hosszú távon mennyire érvényesül a vásárlóerő-paritás elvileg árfolyam-kiigazító - és így értékkiegyenlítő - hatása az egyes térségekben kapható azonos szolgáltatási és árutermék-kosarak esetében.

A legújabb Big Mac-index is azt mutatja, hogy gyakorlatilag semennyire, ha ugyanis a McDonald's-szendvics megbízható vásárlóerő-mérő eszköz, akkor a mostani vizsgáltba bevont 44 ország és térség valutái a dollárhoz viszonyítva változatlanul rendkívül széles sávban alul-, illetve felülértékeltek. Az új lista az indiai rúpia 60 százalékos alulértékeltségétől a svájci frank 62 százalékos túlértékeltségéig terjed.

Ennek megfelelően a legdrágább hely dollárban számolva a vizsgált országok közül még mindig Svájc, ahol egy Big Mac ára jelenleg - a január 11-én érvényes devizapiaci árfolyam alapján - 6,81 dollárnak felel meg az Egyesült Államokban mért 4,20 dolláros átlagárral szemben. A The Economist számításai szerint 1,55 svájci frank/dollár lenne az az árfolyam, amely vásárlóerő-paritáson kiegyenlítené a svájci és az amerikai Big Mac árát, ám a jelenlegi tényleges árfolyam 0,96 svájci frank/dollár.

A dollárárfolyam alapján a legolcsóbb burgert Indiában árulják: itt ez a termék csak 1,62 dollárba kerül. India esetében az összehasonlítást nem a Big Mac szendvics alapján, hanem a Maharaja Mac alapján teszik, amely szarvasmarha helyett csirkéből készül, Indiában ugyanis nem árulják a Big Mac-et.

Az idei Big Mac-index összeállítói külön kiemelik, hogy a forint és a cseh korona az előző, tavaly júliusi index óta jelentősen, 23, illetve 16 százalékkal gyengült a dollárral szemben. A pénteki kimutatás szerint a forint jelenleg 37, a cseh korona 18 százalékkal alulértékelt. Magyarországon jelenleg 2,63 dollárnak felel meg a Big Mac átlagára. Az euró is gyengült: a mostani Big Mac-index alapján már csak 6 százalékkal túlértékelt, jóllehet tavaly júliusban még 21 százalékos túlértékeltséget mutatott - legalábbis a Big Mac-szendvics átlagos euróövezeti árát figyelembe véve.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Nincsen még vége a horrornak a benzinkutakon
Privátbankár.hu | 2025. október 29. 10:36
Újabb áremelkedés jön.
Vásárló Egész évben karácsony – de hová tűnik az ünnep varázsa?
Elek Lenke | 2025. október 27. 19:22
Kint 17 fokot mutat a hőmérő, még októberben vagyunk, de az egyik nagy bevásárlóközpont lakberendezési üzletében már ömlenek ránk a halloweeni mellett a karácsonyi áruk is. Mire eljön az ünnep, elvész annak a varázsa, gondolhatja sok magyar vásárló. De hogyan és miért kezdtek a hazai kereskedők is elmozdulni ebbe az irányba?
Vásárló Csapatépítés: befektetés vagy plusz kiadás?
Márkázott tartalom | 2025. október 27. 18:58
A legtöbb vállalat életében időről időre felmerül a kérdés, hogy vajon tényleg megéri-e csapatépítést szervezni, vagy ez csak egy újabb költség, amit a vezetőség jobb híján elkönyvel a „jó hangulat fenntartása” címen? A válasz azonban sokkal egyértelműbb, mint gondolnánk. Egy jól megválasztott program ugyanis nem csupán a közösséget erősíti, hanem hosszú távon a teljesítményre és a lojalitásra is hat. 
Vásárló Új korszak kezdődik Salgótarjánban: épül a város első STOP SHOP bevásárlóparkja
Natív tartalom | 2025. október 27. 16:18
Salgótarján új fejezethez érkezik: a város központjában, a Lidl melletti területen megkezdődött a régió legújabb STOP SHOP bevásárlóparkjának építése. A CPI Hungary fejlesztésében megvalósuló projekt nemcsak új vásárlási lehetőségeket, hanem modern, fenntartható és közösségbarát környezetet is hoz a nógrádi megyeszékhelyre.
Vásárló Csak ebben a magánkórházban található újszülött/koraszülött intenzív centrum
Natív tartalom | 2025. október 27. 14:33
A természetes szülés fontosságára hívta fel a figyelmet Dr. Siklós Pál, hiszen szerencsére már akár két császár után is lehetséges a hüvelyi szülés, ahogyan ikreknél is. A szülészfőorvos kiemelte a magánegészségügy azon vitathatatlan előnyét, hogy személyhez kötött szülésznő és/vagy szülészorvos választására is lehetőség van. A TritonLife magánkórház közleményében továbbá kiemelik, hogy intézményükben van a magánegészségügyben egyedüliként elérhető újszülött/koraszülött intenzív centrum (PIC II).
Vásárló Miért éri meg ökobarattá tenni egy szálláshelyet?
Márkázott tartalom | 2025. október 27. 12:22
A turizmusban is évről évre egyre fontosabb szempont a fenntarthatóság. Az utazók közül sokan ma már nemcsak a szállás kényelmét vagy elhelyezkedését mérlegelik, hanem azt is, hogy mennyire környezetbarát a hely, ahol megszállnak. Egy ökobarát szálláshely nemcsak a bolygónknak tesz jót, de hosszú távon a tulajdonosnak is, hiszen csökkenhetnek a költségek, nőhet a vendégek elégedettsége és a vállalkozás vonzóbbá válhat a piacon. 
Vásárló Nagy öröm érte az Aldi vásárlóit
Privátbankár.hu | 2025. október 21. 08:14
Megduplázza az online vásárlás elérhetőségét.
Vásárló Milyen termékeket érdemes értékesíteni a magyar online piactereken?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 16:56
A magyar online kereskedelem folyamatosan bővül, és a piacterek egyre népszerűbbek a vásárlók körében. Az eladók számára ez hatalmas lehetőségeket kínál, ugyanakkor egy fontos kérdést is felvet: mely termékek fogynak a legjobban? A megfelelő termékkör kiválasztása döntő lehet a siker és a stagnálás között.
Vásárló Brand safety vs. bevétel: mit kezdjenek a kiadók a „szürke zónás” hirdetőkkel?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 10:17
A hazai online médiapiac egyszerre él meg két nyomást: az egyik az olvasói bizalom megőrzése, a másik a hirdetési bevétel növelése. A kettő általában együtt halad – amíg nem kerül szóba a „szürke zóna”. Ez az a tér, ahol a hirdető jogilag tiszta, a termékkategória nem tiltott, mégis felmerülhetnek reputációs, ízlésbeli vagy kontextusbeli kérdések. Klasszikus példa, amikor egy komoly, tragédiával foglalkozó cikk mellé fut be harsány, „garantált eredményt” ígérő kreatív. Nem illegális, csak rossz helyen van – és a kiadó márkájától idegen.
Vásárló Egyre jobb magyar autósnak lenni
Privátbankár.hu | 2025. október 20. 09:49
Megint csökkentek az üzemanyagok átlagárai, a dízelről pedig újabb jó hír érkezett.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG