1p

Elmossa az árrésstopot a recesszió?
Mekkora sebeket ejt rajtunk Donald Trump vámháborúja?

Online Klasszis Klub élőben Jaksity Györggyel!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a neves közgazdászt!

2025. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Az un. saját márkás árukra 300 milliárd forintot költöttünk tavaly, ez például az élelmiszereknél azt jelenti, hogy a forgalom több mint felét ezek az áruk adják
Az un. saját márkás árukra 300 milliárd forintot költöttünk tavaly, ez például az élelmiszereknél azt jelenti, hogy a forgalom több mint felét ezek az áruk adják - derül ki a Nielsen legfrissebb felméréséből.

Élelmiszer vásárlásánál majdnem minden negyedik forintot a boltláncok saját márkás termékeiért adtak ki a vevők tavaly. Ez mintegy 300 milliárd forintot jelent. Többek között ezt állapítja meg a Nielsen piackutató vállalat, az általa mért 90 élelmiszer kategória kiskereskedelmi forgalma alapján. Az arány érzékelhetően nőtt az előző évhez képest.

Háztartási vegyiárunál és kozmetikumnál minden hatodik forint (50 milliárd forintnál több) került a pénztárakba kereskedelmi márkás termékekért, állapítja meg a Nielsen 60 termékkategória bolti eladása alapján. 

Számoljon velünk!
Jubileumi áremelkedés: ismét drágább a bevásárlás
Főként a diszkontok terjedésének következménye, hogy az élelmiszer teljes bolti forgalmából 21 százalékról 23-ra emelkedett a kereskedelmi márkák részaránya, egyik évről a másikra, értékben. Háztartási vegyiárunál 15-ről 17 százalékra változott a mutató, szintén értéket tekintve. A diszkontok – forintban mért - élelmiszer forgalmából 54 százalékra nőtt saját márkás termékeit részaránya, míg háztartási vegyiárunál és kozmetikumnál 56 százalékra.

A kereskedelmi márkás árucikkeket csak egy vállalat vagy egyetlen lánc üzletei forgalmazzák, és általában a cég nevével jelzik őket, mint például Coop, Spar vagy Tesco. Sokszor azonban fantázianevet kapnak a csak egy cégnél kapható saját márkás termékek, többek között a Drogerie Markt, Lidl vagy Penny Market egységeiben.
Hipermarketeknél a mutató értékben, élelmiszereknél 14, háztartási vegyiárunál pedig 9 százalék. Szupermarketeknél 24, illtetve 17 százalék.

Különösen az állateledel és háztartási papíráru vásárlói részesítik előnyben a kereskedelmi márkákat, amelyekre a kategória forgalmából 49, illetve 44 százalék jutott múlt évben, értéket tekintve. Utánuk a babaápolási cikkek (34), mélyhűtött élelmiszerek (36) és reggeli cereáliák (33) következnek.

Mennyiségben még nagyobb a kereskedelmi márkák piaci részesedése, mivel viszonylag olcsók: 49 százalékot vittek el a háztartási vegyiáruk és kozmetikumok teljes bolti forgalmából tavaly, 3 százalékponttal többet, mint egy évvel korábban. Élelmiszereknél a mutató 28-ról 30 százalékra nőtt.

A láncok saját márkái jelentős szerepet játszanak a vásárlók választásaiban.  „Általában összehasonlítom a kereskedelmi márkák és a vezető gyártói márkák árait, mielőtt eldöntöm, melyiket érdemes megvenni” – mondta a megkérdezett fogyasztók 79 százaléka, a Nielsen 2009. őszi, reprezentatív „ShopperTrends” felmérése során.

A válaszadók 65 százaléka általában úgy gondolja, hogy minél színvonalasabb egy üzlet, annál jobb a saját márkás terméke. „A kereskedelmi márkák minősége általában ugyanolyan jó, mint a vezető márkáké” – véli a kutatásban részt vettek 59 százaléka. Csaknem hasonló arányban értenek egyet azzal, hogy a kereskedelmi márkák csomagolása legalább olyan jól néz ki, mint a gyártói márkáké. Ugyanakkor a megkérdezettek 47 százaléka azt mondta: „Lehet, hogy olcsóbb a kereskedelmi márkás termék, de a gyártói márkák jobban megérik az árukat”.

Mocskos tények: semmit sem ér a fejmosás?  
Több gyümölcsjoghurtot és vajat eszünk
Vigyázat: kikészíthet, amit megeszünk 
Naponta egyen egy gyufásdoboznyi sajtot!  
Kong a bevásárlókocsi: ennyire futja
Egyre nagyobb üzlet a halal 

Privátbankár

Címkék: Vásárló

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Nem csupán a magyarokat hagyta faképnél a zsugorodó áruházlánc
Privátbankár.hu | 2025. április 15. 10:07
Nemcsak Magyarországnak fordított hátat a Cora áruházlánc, amelynek hipermarketjei itt az Auchan kezébe kerültek. A vállalat tovább zsugorodik, mert már a nyugat-európai piac is kifog rajta.
Vásárló Trump rácsapott a konyhaasztalra is
Buksza blog | 2025. április 15. 07:54
Jó példája a juharszirup annak, milyen mélyen összefonódott az elmúlt évtizedekben az Egyesült Államok és Kanada gazdasága. Hiába termelik amerikaiak a szirupot, ha kanadai eszközöket használnak hozzá.
Vásárló Egyre súlyosabb a helyzet, már keresik az utódot a csokipiacon
Buksza blog | 2025. április 13. 16:59
Egyre valószínűbb, hogy a hagyományos csokoládé luxuscikké válik, miután egyik fő alapanyaga, a kakaó ritkaság lesz. Az élelmiszer-fejlesztők keresik, mivel lehetne pótolni a kakaót.
Vásárló „Egy euróval sem adunk többet a kormánynak” – kellemetlen meglepetés érheti a Szlovákiában vásárló magyarokat
Buksza blog | 2025. április 13. 12:15
Az új tranzakciós adó bevezetése miatt előfordulhat, hogy a Szlovákiába látogató magyaroktól is készpénzt kérnek olyan vásárlásoknál, amelyeket korábban bankkártyával fizettek ki.
Vásárló Az árrésstopról is beszélt a magyar Spar
Privátbankár.hu | 2025. április 10. 14:41
A jelenlegi piaci környezet egy akadálypálya a kiskereskedelmi láncoknak. Ezen próbál lavírozni a Spar. Most kiderült, mennyire sikerült. 
Vásárló Mire számíthatunk 2025-ben a betonozás áraival kapcsolatban?
Márkázott tartalom | 2025. április 10. 09:40
Az építkezéseknél és a lakásfelújítások során sokszor találkozunk azzal a kihívással, hogy pontosan kalkulálni kell a betonozás költségeit. Hiszen ezek az alapmunkálatok nélkülözhetetlenek, gyakran a projektek kiindulópontját jelentik, és minden további munkálatra hatással lehet a minőségük.
Vásárló A jövő autómosása – víz nélkül
Márkázott tartalom | 2025. április 10. 08:53
El tudod képzelni, hogy autód ragyogó tiszta legyen anélkül, hogy közben egy csepp vizet is elhasználnál? Sokak számára ez a gondolat új és talán hihetetlen is, hiszen a hagyományos autómosási szokásokkal nőttünk fel. Az autómosók többnyire bőséges vízfelhasználással dolgoznak, hiszen azt gondoljuk, minél több víz és tisztítószer kerül a kocsira, annál tisztább lesz az. De mi van, ha van erre egy alternatíva?
Vásárló Nagyot csökken az üzemanyagok ára, így időzítse a tankolást!
Privátbankár.hu | 2025. április 9. 10:29
600 forint alá is benézhetnek az árak.
Vásárló Dohányzás: anyuci és apuci idegesítő szerepébe képzeli magát egy áruházlánc
Buksza blog | 2025. április 8. 11:03
Ihletet adott a belga Delhaize áruházlánc marketingeseinek a cigarettásdobozokon megjelentő figyelmeztetés a dohányzás káros hatásairól. Pozitív életvezetési tanácsokat fognak adni a vevőknek.
Vásárló Furcsa sorsa jutott egy csapat Audi – ezt is Trump intézte el
Privátbankár.hu | 2025. április 7. 13:57
Audi-szállítmányok ragadtak bent az amerikai kikötőkben.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG