Képzeljük el a következő kínos helyzetet! Megrendelünk valamilyen érzékeny terméket, például az erős lábszagot elnyomó cipőbetétet az Amazonról. A futár megérkezik az áruval, amelyet nem csomagolnak be a szokásos barna dobozba, hanem az átlátszó csomagolásban adják át, miközben a szomszéd éppen kilép a lakása ajtaján és meglátja a dolgot.
Ez a helyzet a jövőben jó eséllyel előfordulhat – derül ki a The Street - tőzsdei cégekkel foglalkozó - hírportál cikkéből. A világ legnagyobb elektronikus kereskedője ugyanis úgy döntött, hogy 2023 lesz az az év, amikor elkezdi tesztelni a csomagolásmentes házhoz szállítás lehetőségét. A cég komoly erőfeszítéseket tesz annak érdekében, hogy búcsút mondjon barna házhoz szállító dobozainak.
Rengeteg csomag
Ez persze barátságtalanul hangzana, ezért a marketingesek kitalálták a „hajókonténer-dobozokat”. Ez magyarán azt jelenti, hogy úgy jut el a megrendelőhöz a termék, ahogy a hajókon érkező konténerek ömlesztett tárolásából kikerül.
A cég vezetői úgy látták, hogy ez a változtatás egyre fontosabb – indokolta a lépést Pat Lindner, az Amazon csomagolásért felelős vezetője. A kiskereskedő szerint két nyomós érv szól az új módszer mellett.
Az egyik, hogy ennek köszönhetően csökkenthető a vállalat üzemeltetési költsége, a másik, hogy kevesebb szemét keletkezik, ami védi az ember természetes környezetét. A számok valóban a döntés mellett szólnak. Az Amazon évente nagyjából 608 millió csomagot szállít házhoz, ami naponta körülbelül 1,6 millió pakkot jelent – derül ki a Stanford C. Bernstein vagyonkezelő cég adataiból. Ez nyilvánvalóan nagyon sok tonna papír, amiből a dobozok készülnek.
Hogy a vásárlók ne menjenek a falnak mérgükben, a változtatást óvatosan vezetik be. A vevőnek az online rendelési felületen feladják a lehetőséget, hogy dobozban kéri-e vagy elfogadja anélkül a terméket, amit meg akar vásárolni. Jelenleg az Amazon házhoz szállított áruinak 11 százalékához nem adnak dobozt. Ez az arány a környezettudatos és a választási lehetőség felett átsikló, figyelmetlen vevőknek köszönhetően nőhet.
Lindner azért azt is megjegyezte a Wall Street Journalnak nyilatkozva, hogy természetesen nem adják fel a csomagolásban rejlő markenting lehetőséget. (Már csak azért sem, mert ha nincs doboz, akkor nem kell a dobozolásáért felelős vezető sem, és így ő kereshetne új állást.) Egyebek mellett továbbra is kínálnak majd különleges dobozokat a borospalackokhoz.