Az európai kiskereskedők szövetsége (Ecommerce) felszólította az Európai Uniót és annak tagállamait, hogy oldják meg a Vörös-tengeren kialakult szállítási válságot, de izibe. A szervezet a belga külügyminiszternek címezte erről szóló levelét, mert 2024 első felében Belgium látja el az EU elnökségének tisztségét.
A szövetség szerint máris látszanak a káros következményei annak, hogy a jemeni húszi lázadók drón- és rakétatámadásai miatt a konténerszállító hajók Arfika megkerülésére kényszerülnek. Ezzel két-három héttel hosszabbodik meg a szállítási idő Ázsiából Európába, ami nehézkessé teszi az beszállítói láncok működését. Emellett növeli a költségeket, ami megakaszthatja a fogyasztói infláció csökkenő trendjét Európában.
A Reuters idézi az Ecommerce levelét, amely a következőképpen fogalmaz: a válság „további költségeket adhat hozzá a már így is magas európai megélhetési kiadásokhoz”.
A figyelmeztetés súlyát jelzi, hogy az Ecommerce-ben a legnagyobb európai áruházláncok képviseltetik magukat, köztük az Ahold, a Delhaize, a Carrefour, a Lidl, az M&S, a Tesco, a H&M, az Inditex és a Primark. Összességében a kiskereskedők azt várják az EU-tól, hogy határozott összehangolt intézkedésekkel mielőbb biztosítsa a hajózás biztonságát a Vörös-tenger–Szuezi-csatorna útvonalon.
Olyasmire gondolnak, mint amit Josep Borrell, az unió külügyi főbiztosa jelentett be január végén. E szerint február közepétől az európai országok haditengerészete az USA missziója mellett külön biztosítaná az Európába tartó konténerszállítók áthaladását a veszélyzónán. Szakértők szerint a válság hónapokig, akár egy egész éven át elhúzódhat, részben ezért lenne szükség a hajók biztonságának garantálására.