1p
A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) több pontos javaslatcsomagot dolgozott ki a BKV helyzetének rendezése és a hatékonyságának javítására. A javaslatok többek között tartalmazzák, hogy az ingyenes utazási lehetőségek csak a csúcsidőn kívül legyenek érvényesek, így azok a nyugdíjasok, akik reggel 6 és 9 között utaznának jegyet kell venniük.

Többpontos javaslatcsomagot dolgozott ki a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) a fővárosi helyi és agglomerációs közösségi közlekedés helyzetének rendezése érdekében. A javaslatok elsősorban a költségcsökkentésre és a hatékonyság javítására koncentrálnak, úgy hogy azok ne menjenek a szolgáltatás minőségének a rovására.

A legfontosabb a reggeli csúcsidő széthúzása

Az első pont a reggeli csúcsidő széthúzását javasolja, mellyel komoly méretű megtakarítások érhetőek el. A VEKE szerint a szolgáltató a szükséges járműparkot a reggeli csúcsidőre kénytelen méretezni (hiszen ekkor szükséges a legrövidebb idő alatt a legtöbb utast elszállítani), holott a járművek jelentős részére ezen az időszakon kívül nincs szükség. Különböző intézkedésekkel a reggeli csúcsidő széthúzása viszont a magas állandó költségeket csökkenti és a járműpark kihasználtságát növeli – a járműveken tapasztalható zsúfoltság megnövekedése nélkül.

A hatékony működés megteremtése érdekében a VEKE a rugalmas munkakezdést javasolja. Elsősorban a diákok, valamint a közalkalmazottak esetében a tanítási-munkakezdési időt el lehetne tolni egy fél órával. Így a járművek összteljesítménye nem változna, de kevesebb jármű hosszabb időn keresztül csúcsidei ütemével biztosítható  a széthúzott munkakezdéshez igazított kapacitásigény.

Csúcsidőben a nyugdíjasok is fizessenek

A reggeli csúcsidő széthúzására a VEKE azt a nyugat-európai gyakorlatot javasolja, mely szerint az ingyenes utazási lehetőségek csak a csúcsidőn kívül vehetőek igénybe. Ez azt jelentené, hogy például a a 65 év felettiek és más, törvényben felhatalmazottak utazási kedvezménye megmarad, de például reggel 6 és 9 óra között nem érvényes. Aki ebben az időpontban kíván rendszeresen utazni, annak a számára lehetséges külön csúcsidőre szóló jegy-, illetve bérletterméket létrehozni, akár a 65 éven felüliek számára is, kedvezményesen.

A javaslatcsomag második pontja a hálózatracionalizálás, mely szerint célszerű a kihasználatlanabb járatok felől a zsúfoltabb járatokra, illetve irányokra történő eszköz-átcsoportosítás. Ilyen javaslatcsomagok, amelyek ésszerűsítik, de nem nyirbálják meg a hálózatot, több városrészben és viszonylatcsoport esetén is rövid idő alatt kialakíthatók.

A VEKE szerint a hétvégi üzem is átalakítást igényel: szombaton és különösen vasárnap hajnalban, amikor a legkisebb a forgalom, érdemes az éjszakai üzem zárását egy-két órával későbbre tenni, ezzel a nappali hálózatot ennyivel később elindítani. Hétvégén érdemes kisebb járműegységekkel közlekedni, érdemes lenne megvizsgálni pl. a metrókon a rövidebb szerelvények hétvégi közlekedtetését.

Nem kell megvárni az elektronikus jegyrendszert

A javaslatok szerint nem kell az időalapú rendszer bevezetésével megvárni a ki tudja mikor megvalósuló elektronikus jegyrendszert, mivel a papíralapú termékekkel is lehet időalapú rendszert kialakítani, melyhez a jelenlegi infrastruktúra több eleme is alkalmas. Az időkorlátos (csúcsidőszakot kizáró) napijegy vagy bérlet, a csoportos jegyfajták kialakítása mind bevételteremtő lehetőség, mely a jelenlegitől újabb felhasználókat érhet el.

A VEKE szerint nem utolsó szempont az energiahatékonyság sem, hiszen a BKV az ország harmadik legnagyobb áramfogyasztója. Az egyenáramú vontatási hálózaton – metrók, HÉV-ek, villamosok, trolik áramellátása – óriásiak a hálózati veszteségek, melyeket csak tetéznek a kábellopások. A metrókhoz tartozó mozgólépcsők, gépészeti berendezések, szellőzés, világítás szintén igen komoly áramfelhasználást jelentenek. A BKV hatalmas csarnokaiban, ingatlanaiban elavult fűtési és világítási rendszereket használnak, ugyanakkor potenciális energiatermelési lehetőségeik kihasználatlanok. A javaslat szerint egy mindhárom területre kiterjedő, átfogó energiaracionalizálási programra van szükség, amely milliárdos megtakarításokat hozhatna, akár már tárgyéven belül is.

Mindezek mellett a VEKE további kevésbé hatékony működésre és pazarlásra hívta fel a figyelmet, az alaktrész-beszerzések, javítások, a dolgozók formaruhái, a BKV székház gazdaságtalan fenntartása és a nagy számú cégautók fenntartása területén is.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Hogyan rögzíts stabilan korlátot egyenetlen felületekre?
Márkázott tartalom | 2025. április 17. 11:38
Képzeld el, hogy végre eljött az idő, amikor a terasz vagy a lépcsőház korlátja a helyére kerülhetne, de ahogy elkezdődne a munka, kiderül: a betonfelület messze nem olyan egyenes, mint ahogy azt a tervezőasztalon elképzelted. Ismerős helyzet? Sokaknak igen. Egyenetlen aljzatokkal dolgozni nem csupán bosszantó, hanem technikai kihívás is. Ilyenkor jönnek képbe a különféle konzolmegoldások, amelyekkel még a legmakacsabb betonhibákat is ellensúlyozni lehet.
Vásárló Munkavédelem, digitalizáció: ezekre biztos költ az ipar
Márkázott tartalom | 2025. április 15. 17:27
Az ipari vállalatok 2025-ben még jóval tudatosabban költenek, mint akár néhány évvel ezelőtt. A klasszikus gépbeszerzéseken túl egyre nagyobb figyelmet fordítanak az energiahatékonyságra, a munkavédelemre, a digitális átállásra és természetesen az emberi erőforrások fejlesztésére is. A cél már nem a túlélés, hanem a hosszú távú versenyképesség biztosítása.
Vásárló Nem csupán a magyarokat hagyta faképnél a zsugorodó áruházlánc
Privátbankár.hu | 2025. április 15. 10:07
Nemcsak Magyarországnak fordított hátat a Cora áruházlánc, amelynek hipermarketjei itt az Auchan kezébe kerültek. A vállalat tovább zsugorodik, mert már a nyugat-európai piac is kifog rajta.
Vásárló Trump rácsapott a konyhaasztalra is
Buksza blog | 2025. április 15. 07:54
Jó példája a juharszirup annak, milyen mélyen összefonódott az elmúlt évtizedekben az Egyesült Államok és Kanada gazdasága. Hiába termelik amerikaiak a szirupot, ha kanadai eszközöket használnak hozzá.
Vásárló Egyre súlyosabb a helyzet, már keresik az utódot a csokipiacon
Buksza blog | 2025. április 13. 16:59
Egyre valószínűbb, hogy a hagyományos csokoládé luxuscikké válik, miután egyik fő alapanyaga, a kakaó ritkaság lesz. Az élelmiszer-fejlesztők keresik, mivel lehetne pótolni a kakaót.
Vásárló „Egy euróval sem adunk többet a kormánynak” – kellemetlen meglepetés érheti a Szlovákiában vásárló magyarokat
Buksza blog | 2025. április 13. 12:15
Az új tranzakciós adó bevezetése miatt előfordulhat, hogy a Szlovákiába látogató magyaroktól is készpénzt kérnek olyan vásárlásoknál, amelyeket korábban bankkártyával fizettek ki.
Vásárló Stresszkezelés természetesen – a siker titka
Márkázott tartalom | 2025. április 11. 10:57
A pénzügyi döntések meghozatala során az egyensúly és a tudatosság kulcsfontosságú. Feszült, stresszes állapotban gyakran hajlamosak vagyunk a menekülési utakra, a rövid távú előnyökre koncentrálni, és közben a hosszú távú célokat, előnyöket szem elől tévesztjük.
Vásárló Az árrésstopról is beszélt a magyar Spar
Privátbankár.hu | 2025. április 10. 14:41
A jelenlegi piaci környezet egy akadálypálya a kiskereskedelmi láncoknak. Ezen próbál lavírozni a Spar. Most kiderült, mennyire sikerült. 
Vásárló Mire számíthatunk 2025-ben a betonozás áraival kapcsolatban?
Márkázott tartalom | 2025. április 10. 09:40
Az építkezéseknél és a lakásfelújítások során sokszor találkozunk azzal a kihívással, hogy pontosan kalkulálni kell a betonozás költségeit. Hiszen ezek az alapmunkálatok nélkülözhetetlenek, gyakran a projektek kiindulópontját jelentik, és minden további munkálatra hatással lehet a minőségük.
Vásárló A jövő autómosása – víz nélkül
Márkázott tartalom | 2025. április 10. 08:53
El tudod képzelni, hogy autód ragyogó tiszta legyen anélkül, hogy közben egy csepp vizet is elhasználnál? Sokak számára ez a gondolat új és talán hihetetlen is, hiszen a hagyományos autómosási szokásokkal nőttünk fel. Az autómosók többnyire bőséges vízfelhasználással dolgoznak, hiszen azt gondoljuk, minél több víz és tisztítószer kerül a kocsira, annál tisztább lesz az. De mi van, ha van erre egy alternatíva?
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG