4p

Mire készülhet a kormány?
Meg lehet még menteni az idei évet az ezer sebből vérző gazdaságban?

Online Klasszis Klub élőben Győrffy Dórával!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a közgazdászt, egyetemi tanárt!

2025. július 16. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Miközben márciusról áprilisra feljebb ment a Privátbankár Diszkont Árkosarának átlagértéke, májusban irányváltás történt. A szóban forgó termékek ugyanis olcsóbbak lettek. 

Az infláció minimális gyorsulást mutatott áprilisban, 3,7 százalékos volt a tizenként hónapra visszatekintő áremelkedés, szemben a márciusi 3,6 százalékkal. Ennek ellenére a mindennapi vásárlásokban főszerepet játszó élelmiszereknél éves összevetésben 1 százalékkal drágultak, havi szinten pedig erőteljes, 0,7 százalékos emelkedés következett be. 

Már megint az alma
Már megint az alma
Fotó: Aldi

A Privátbankár Diszkont Árkosár-felmérése - amely a legalapvetőbb élelmiszerek árát vizsgálja hónapról hónapra - a vásárlók szempontjából kedvező eredményre jutott májusban. A három diszkontlánc - Aldi, Lidl, Penny - árai alapján az átlagos kosár ára 9755 forint volt. Ez 0,7 százalékos csökkenés az április 9822 forinthoz képest és majdnem 6 százalékkal elmarad a tavaly októberi szinttől, amikor először készült el a felmérés. 

 

 

 

"Nyertesek és vesztesek"

Az átlagos kosárérték tehát csökkent. Áprilishoz képest bő 10 százalékkal 323 forintra csökkent a krumpli kilós átlagára, ami az egyik diszkontlánc akciójának köszönhető. Hasonló mértékű visszaesés látható az étolajnál, amelynek az ára az egy hónappal korábbi 439 forintról 400 forint alá süllyedt. A 700 grammos darabolt trappista sajt a korábbi majdnem 2 ezer forinttal szemben - szintén egy jelentős akciónak köszönhetően - 1849 forintos átlagot ért el a friss felmérésben. 

Megjegyzés: A Privátbankár Diszkont Árkosár-felmérés során a kosárban októbertől 19 termék szerepelt: félbarna kenyér, 2,8 százalékos ESL tej és 2,8 százalékos UHT tej, kristálycukor, búzafinomliszt, csirkemellfilé, 1,5 literes ásványvíz, banán, alma, Coca-Cola, őrölt kávé, folyékony mosópor, toalettpapír, gyorsfagyasztott hasábburgonya, folyékony mosószer, tojás, krumpli, tömbös kiszerelésben kapható trappista sajt és spagettivel. Februártól módosult a kosár tartalma, a mosószer és a toalettpapír távozott. Ennek elsősorban az az oka, hogy a mosószereknél több alkalommal is változtak a termékek és a kiszerelések, valamint azt, hogy hány mosásra elegendő egy-egy termék. A toalettpapír pedig azért került ki, hogy a jövőben kizárólag a szóban forgó élelmiszerek diszkontokban elérhető árának változását lehessen nyomon követni.  A felmérésekre minden hónap második felében kerül sor az adott hét csütörtökjén vagy péntekjén, mivel a diszkontok heti új akciói csütörtöktől kezdődnek. 

A 2 literes Coca-Colát az egyik boltlánc a 700 forint feletti szokásos ár helyett 600 forintnál olcsóbban adta, emellett a 1,5 literes saját márkás ásványvizeknél is a sztenderdnek mondható 100 forint feletti árral szemben 89 forintért is kapható volt a mostani felmérés során. Így ezek az italok is lefelé húzták a kosárértéket. 

Az áprilishoz képest drágulást produkáló termékek közé sorolható a 2,8 százalékos tartós tej, amely 255 forintos átlagot ért el, míg egy hónappal korábbal 229 forintnál tartott. A Privátbankár Diszkont Árkosár-felmérésekben az alma az egyik leghektikusabb termék, erre a címre most is rászolgált. Az egy hónappal korábbi 386 forintról 429 forintra ment fel az ára. A csirkemellfilé pedig 1536 forintról 1619 forintra drágult, ám utóbbi összeg 14 százalékkal elmarad az októberi majdnem 1900 forintos szinttől. 

Nagy kérdés lesz a következő hetekben, hogy mire jut a Klasszis Média Lapcsoport többi árfelmérése. Azaz a hipermarketek árait szondázó Privátbankár Árkosár, valamint az Mfor Nyugdíjas Árkosár. Ahogy az is bizonytalan és mindenképpen érdekes, hogy milyen élelmiszer-inflációt hoz ki a KSH majd májusra. Ezekre az adatokra azonban június elejéig várni kell. A Privátbankár Diszkont Árkosár pedig jelentkezik nagyjából egy hónap múlva, június közepét követően. 

 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló A Spar zöld jövőt épít mindannyiunkért
PR | 2025. július 8. 15:13
Tudtad, hogy bevásárlás közben is tehetsz a bolygóért? A Spar fenntarthatósági programjaival minden apró lépés számít – és ebben te is részt vehetsz.
Vásárló Várt a tankolással? Ennek nem fog örülni
Privátbankár.hu | 2025. július 7. 16:38
Enyhén emelkedhetnek az árak.
Vásárló Ettől féltünk: visszatért a két számjegyű áremelkedés a boltokba
Gáspár András, Valkai Nikoletta | 2025. július 7. 05:42
Második hónapja újra drágul a családi nagybevásárlás a hazai hipermarketekben, három hónap szünet után visszatért a két számjegyű drágulás is az élelmiszer-fronton. A Privátbankár Árkosár-felmérés megnézte, hol tart most az árrésstop, mennyibe kerül a dinnye és az alkoholmentes bor.
Vásárló Kiderült, melyik márka tarol a hazai újautó-piacon
Privátbankár.hu | 2025. július 5. 11:10
Megőrizte első helyét a BMW a prémium márkák mezőnyében az első fél évben.
Vásárló Egészséges hajkorona: hogyan nyerjük vissza a ragyogást?
Márkázott tartalom | 2025. július 4. 12:20
Bármilyen divatos is a hajszín vagy a frizura, ha maga a haj nem egészséges, a megjelenésünk sem lesz teljes. Egy fényes, dús hajkorona nemcsak az önbizalmunkat növeli, hanem az egészségi állapotunk tükre is. Az idő múlásával és a stresszes hétköznapok hatására egyre nehezebb lehet megőrizni a haj életerejét.
Vásárló Ha benzines autója van, kárörvendhet a hétvégén!
Privátbankár.hu | 2025. július 4. 12:03
A nagykereskedelmi árváltozás csak a dízelt érinti negatívan.
Vásárló Hogyan egyensúlyozz teljesítmény és pihenés között az üzleti életben?
Márkázott tartalom | 2025. július 3. 13:46
A mai üzleti világban gyakran előfordul, hogy a teljesítményt minden elé helyezzük, még akkor is, ha ez hosszú távon a jóllétünk rovására megy. Valójában az igazi siker kulcsa abban rejlik, mennyire tudatosan képes valaki pihenni és regenerálódni. A határidők betartása nem elég, figyelmet kell fordítani arra is, hogyan lehet feltöltődni a mindennapi terhek okozta stressz után.
Vásárló Autóbérlés – megfontolt választás
Márkázott tartalom | 2025. július 2. 13:13
Egyre többen döntenek az autóbérlés mellett pénzügyi szempontokat mérlegelve. Saját járművet fenntartani manapság igencsak költséges vállalkozás, épp ezért sokak számára jobban megéri kocsit bérelni.
Vásárló Mit üzen a cégéről, ahogyan a véleményekre reagál?
Márkázott tartalom | 2025. július 2. 12:00
Amikor valaki új szolgáltatót keres, az első útja gyakran a Google vagy a Facebook értékelésekhez vezet. Ez az első benyomás pillanatok alatt eldöntheti, hogy az érdeklődőből lesz-e vásárló. Az online térben a visszajelzések nemcsak szavak, hanem bizonyítékok. A minőségre, a hozzáállásra, és arra, hogy egy vállalkozás valóban figyel-e ügyfeleire.
Vásárló A szemüveg helyes ápolása a lehető legegyszerűbben
Márkázott tartalom | 2025. július 2. 11:23
A szemüvegesek számára nem csupán egy stílusos kiegészítő a szemüveg, hanem mindennapjaik fontos kelléke. Ha nem vigyáznak rá megfelelően, az akár az életminőségük romlásához is vezethet. 
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG