4p

Miközben márciusról áprilisra feljebb ment a Privátbankár Diszkont Árkosarának átlagértéke, májusban irányváltás történt. A szóban forgó termékek ugyanis olcsóbbak lettek. 

Az infláció minimális gyorsulást mutatott áprilisban, 3,7 százalékos volt a tizenként hónapra visszatekintő áremelkedés, szemben a márciusi 3,6 százalékkal. Ennek ellenére a mindennapi vásárlásokban főszerepet játszó élelmiszereknél éves összevetésben 1 százalékkal drágultak, havi szinten pedig erőteljes, 0,7 százalékos emelkedés következett be. 

Már megint az alma
Már megint az alma
Fotó: Aldi

A Privátbankár Diszkont Árkosár-felmérése - amely a legalapvetőbb élelmiszerek árát vizsgálja hónapról hónapra - a vásárlók szempontjából kedvező eredményre jutott májusban. A három diszkontlánc - Aldi, Lidl, Penny - árai alapján az átlagos kosár ára 9755 forint volt. Ez 0,7 százalékos csökkenés az április 9822 forinthoz képest és majdnem 6 százalékkal elmarad a tavaly októberi szinttől, amikor először készült el a felmérés. 

 

 

 

"Nyertesek és vesztesek"

Az átlagos kosárérték tehát csökkent. Áprilishoz képest bő 10 százalékkal 323 forintra csökkent a krumpli kilós átlagára, ami az egyik diszkontlánc akciójának köszönhető. Hasonló mértékű visszaesés látható az étolajnál, amelynek az ára az egy hónappal korábbi 439 forintról 400 forint alá süllyedt. A 700 grammos darabolt trappista sajt a korábbi majdnem 2 ezer forinttal szemben - szintén egy jelentős akciónak köszönhetően - 1849 forintos átlagot ért el a friss felmérésben. 

Megjegyzés: A Privátbankár Diszkont Árkosár-felmérés során a kosárban októbertől 19 termék szerepelt: félbarna kenyér, 2,8 százalékos ESL tej és 2,8 százalékos UHT tej, kristálycukor, búzafinomliszt, csirkemellfilé, 1,5 literes ásványvíz, banán, alma, Coca-Cola, őrölt kávé, folyékony mosópor, toalettpapír, gyorsfagyasztott hasábburgonya, folyékony mosószer, tojás, krumpli, tömbös kiszerelésben kapható trappista sajt és spagettivel. Februártól módosult a kosár tartalma, a mosószer és a toalettpapír távozott. Ennek elsősorban az az oka, hogy a mosószereknél több alkalommal is változtak a termékek és a kiszerelések, valamint azt, hogy hány mosásra elegendő egy-egy termék. A toalettpapír pedig azért került ki, hogy a jövőben kizárólag a szóban forgó élelmiszerek diszkontokban elérhető árának változását lehessen nyomon követni.  A felmérésekre minden hónap második felében kerül sor az adott hét csütörtökjén vagy péntekjén, mivel a diszkontok heti új akciói csütörtöktől kezdődnek. 

A 2 literes Coca-Colát az egyik boltlánc a 700 forint feletti szokásos ár helyett 600 forintnál olcsóbban adta, emellett a 1,5 literes saját márkás ásványvizeknél is a sztenderdnek mondható 100 forint feletti árral szemben 89 forintért is kapható volt a mostani felmérés során. Így ezek az italok is lefelé húzták a kosárértéket. 

Az áprilishoz képest drágulást produkáló termékek közé sorolható a 2,8 százalékos tartós tej, amely 255 forintos átlagot ért el, míg egy hónappal korábbal 229 forintnál tartott. A Privátbankár Diszkont Árkosár-felmérésekben az alma az egyik leghektikusabb termék, erre a címre most is rászolgált. Az egy hónappal korábbi 386 forintról 429 forintra ment fel az ára. A csirkemellfilé pedig 1536 forintról 1619 forintra drágult, ám utóbbi összeg 14 százalékkal elmarad az októberi majdnem 1900 forintos szinttől. 

Nagy kérdés lesz a következő hetekben, hogy mire jut a Klasszis Média Lapcsoport többi árfelmérése. Azaz a hipermarketek árait szondázó Privátbankár Árkosár, valamint az Mfor Nyugdíjas Árkosár. Ahogy az is bizonytalan és mindenképpen érdekes, hogy milyen élelmiszer-inflációt hoz ki a KSH majd májusra. Ezekre az adatokra azonban június elejéig várni kell. A Privátbankár Diszkont Árkosár pedig jelentkezik nagyjából egy hónap múlva, június közepét követően. 

 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Ott vetik be a fapados szuperdiszkontot, ahol kevesen számítanak rá
Buksza blog | 2024. június 24. 11:11
A Carrefour, Franciaország legnagyobb áruházlánca bevállalta, hogy saját boltjainak is versenytársat teremt azzal, hogy bevezeti hazai piacára a világ szegény részén sikeres áruháztípusát.
Vásárló Szereti a csokit? A radikális változás is benne van a pakliban
Csernátony Csaba, Buksza blog | 2024. június 19. 15:01
A kakaó ára annak rendje és módja szerint elszállt az utóbbi időszakban, amit előbb-utóbb a csokoládéké is követni fog, hacsak ki nem találnak valamilyen trükköt a csokigyártók ennek elkerülésére.
Vásárló Ritka kellemetlen hírt kaptak a magyar autósok - megint megjelent a 600 forintos benzin réme?
Privátbankár.hu | 2024. június 17. 11:55
Rendkívüli áremelkedés jön.
Vásárló Idegesítik a súlycsökkentő gyógyszerek a fogyókúra- és a hízókúraipart
Privátbankár.hu | 2024. június 17. 11:24
Nem tudják hogyan reagáljanak a súlycsökkentő gyógyszerek erőteljes előretörésére az élelmiszeripari vállalatok és a fitneszbiziniszben érdekelt szolgáltató cégek.
Vásárló Sosem látott újdonságok a parfümpiacon: ez már az új világ?
Elek Lenke | 2024. június 16. 16:07
A 21. század a szagokról szól. Mindennek finom, kellemes, egyedi illatúnak kell lennie. A  globális parfümpiac egyre nő, és ez a tendencia itthon is érezhető. Több mint 10 milliárd forintot költenek évente a magyarok parfümökre, és nemcsak a nők. Főleg külföldi termékekre adnak ki ennyi pénzt, hiszen Magyarországon nem létezik ez az iparág, eltekintve néhány niche, azaz egyedi, művészi, designer illatkompozíciótól.
Vásárló Célba vették a konyhák új lakóit
Buksza blog | 2024. június 15. 09:25
A forró levegős sütők már nem számítanak újdonságnak, ami felkeltette a nagy élelmiszergyártók érdeklődését is. Úgy gondolják, ideje kiszolgálniuk az emberek új konyhai „játékszerét”.
Vásárló Nagy fekete pontot adhatnak a Tescónak
Buksza blog | 2024. június 14. 10:58
Ha a részvényesek jóváhagyják a juttatásait, akkor a Tesco vezérigazgatója 430-szor többet fog keresni, mint egy átlagos dolgozó. Ezt a befektetők egy része a cég hírnevét romboló döntésnek tartja. 
Vásárló Tippek ékszerekhez, ahol az elegancia és a kreativitás egyesül
Márkázott tartalom | 2024. június 12. 10:11
A nők már évezredek óta viselnek kiegészítőket, amik a mai világban is meghatározó szerepet töltenek be a megjelenésben. Az a szenvedély, ami hajt minket, nőket az ékszerek világa felé, a divat világában különleges.
Vásárló Kormányzati meghívót kaphat a Lidl és az Aldi Kanadából
Buksza blog | 2024. június 12. 09:04
Kanadában a kormány lépéseket tett arra, hogy külföldi versenytársakat, például az Aldival és/vagy a Lidlt hívja az országba, hogy versenytársat kapjon a legnagyobb helyi boltlánc. 
Vásárló Gazdasági csapás jön? Egy meglepő mutatóból is kiderülhet
Buksza blog | 2024. június 12. 08:29
Akár esik, akár fúj, a hölgyek használnak szépészeti termékeket, ám nem függetleníthetik magukat attól, hogy mennyi pénzt költhetnek ezekre. Ebből fakad egy lehetőség a recessziók előrejelzésére.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG