A Nielsen Kiskereskedelmi Indexe szerint a csokimikulás a legnépszerűbb ünnepi figura, ez eddig is
kiemelkedett, és tavaly még tovább nőtt a csokoládéból készült Mikulás figurák népszerűsége, szemben
az egyéb figurákkal, csoki-karácsonyfadíszekkel, mikulás-csomagokkal és kalendáriumokkal. A magyar
lakosság tavaly közel másfél milliárd forintot költött csak a mikulás figurákra, 6 százalékkal
többet, mint az előző év hasonló időszakában.
Mi a legmenőbb?
Összeségében, ha minden csokoládét figyelembe veszünk, 5 százalékkal kevesebb fogyott, mint egy
évvel korábban, pedig így is 650 tonna édességet adtak el, eközben azonban a csokimikulások eladása nőtt, úgy tűnik ez a figura egyre népszerűbb.
Míg a szezonális édességek között a csokimikulás piaci részesedése 52 százalékról 56-ra emelkedett, egyik szezonról a másikra, az ünnepi édességek rangsorában biztosan tartja második helyét a hagyományos mikulás-csomag, amelyre a forgalom 14 százaléka jutott tavaly az ünnepek alatt.
Szegmens |
2011. |
2012. |
Adventi kalendárium |
11 |
9 |
Ajándékcsomag, amelyben játék is van |
6 |
5 |
Figurák Mikulás nélkül (pl. hóember, szarvas, stb.) |
4 |
5 |
Mikulás figurák |
52 |
56 |
Karácsonyfa díszek |
5 |
3 |
Egyéb |
7 |
8 |
Hagyományos ajándékcsomag (átlátszó zacskóban néhány édesség) |
15 |
14 |
Az utóbbi években egyre népszerűbb volt az adventi naptár, de ez tavaly megfordult, és visszaesett a kalendáriumok piaci részesedése. Piaci részesedésben a kész ajándékcsomagok is jól szerepeltek, de az egyéb csokoládék is jól fogynak az ünnepek alatt. Népszerűek azok az ajándékcsomagok is, amelyben játék is van.
Nagy boltban szeretjük megvenni
Amikor az emberek beszerzik az ünnepi alkalmakra szánt édességeket, többségük előnyben részesíti, hogy a nagy üzletek kihasználják tágas eladóterüket, és vonzóan helyezik ki széles kínálatukat, valamint promócióikat.
A vásárlók döntése okozza, hogy a szezonális édességek bevételéből tavaly, értéket tekintve a 400 négyzetméternél nagyobb üzletekre 82 százalék jutott. Ha a bolttípusok súlyát nézzük, tavaly a a legnagyobb piaci részesedést a 2 500 négyzetmétert meghaladó üzletek érték el. Tavalyi 55 százalékos részarányuk azonban 1 százalékponttal alacsonyabb, mint az előző évi szezonban. A szupermarketet és diszkontot magában foglaló 401-2 500 négyzetméteres csatorna részaránya változatlanul 27 százalék.
A bolti eladás nagyfokú koncentrációja mellett figyelmet érdemel, hogy az 50 négyzetméteres és kisebb üzletek – igen alacsony – forgalma a szezonális édességekből 23 százalékkal emelkedett, egyik évről a másikra. Így piaci részesedésük megduplázódott; 1 százalékról 2-re nőtt.