A nyerscukorért a New York-i határidős tőzsdéken, májusi szállításra fontonként (1 font=45,35 dekagramm) már csak 12 dollárcentet kell fizetni, szemben a február eleji 15 centtel. Ilyen olcsó utoljára 2009 januárjában volt az édesítő - emlékeztetett.
Juhász Gergely, a Conclude vezérigazgatója hozzáfűzte: az áresést alapvetően az idézte elő, hogy a világ cukorkínálata a következő, 2015. október 1-jétől 2016. szeptember 30-áig tartó szezonban kevésbé marad majd el a kereslettől, mint ahogy arra a piac korábban számított. A mintegy 179 millió tonnás éves globális termelésnél a vásárlói igények mindössze 2 millió tonnával lehetnek nagyobbak, szemben a korábban 5 millió tonnásra becsült többletkereslettel.
Juhász Gergely elmondta: a termelési kilátások javulása elsősorban annak köszönhető, hogy a világ legnagyobb cukortermelőjének számító Brazíliában az utóbbi hetekben sok csapadék hullott, ez eloszlathatja a korábbi aggodalmakat, melyek szerint a dél-amerikai országban kevesebb cukornád teremhet. A második legnagyobb cukortermelő állam, India gyártását ezzel párhuzamosan ösztönözheti, hogy ott megemelték a cukornád hatósági felvásárlási árát.
Brazília és India termelési többletei bőven ellensúlyozhatják, hogy Kína, a világ harmadik legnagyobb cukortermelője - termőterületei és terméshozamai csökkenése miatt - kevesebb édesítőt állíthat elő.
Mindezek mellett az is ösztönzően hathat a cukortermelésre, hogy a brazil fizetőeszköz, a reál az év eleje óta 18 százalékkal leértékelődött az amerikai dollárral szemben. Ez a cukor termelését kifizetődőbbé tette, elsősorban az etanollal szemben - mutatott rá Juhász Gergely -, miután a brazilok a cukrot főként exportra termelik, az etanolt pedig inkább otthon használják fel.
A világpiaci árak esése miatt a cukor Magyarországon februárban átlagban 22 százalékkal került kevesebbe az egy évvel korábbinál, egy kilogramm kristálycukor átlagos fogyasztói ára 185 forint volt, szemben az egy évvel korábbi 238 forinttal. A kristálycukor kilójáért már csaknem feleannyit kell fizetni, mint a válság 2008 őszi kitörése utáni tetőpontján, 2011 márciusában - jelezte a vezérigazgató.
Az olcsóbb cukor olcsóbb csokinyuszit is jelent, de nem mindegy, hogy húsvétkor mit veszünk le a polcról és adunk oda a locsolóknak. Az édesség gyártókról szóló összefoglalónkat itt olvashatja.