5p

Az illúziók vége – a racionalitás kezdete –
úgy tűnik el az ESG, hogy velünk marad?

Klasszis Fenntarthatóság 2025 konferencia

2025. november 4., Budapest

Jelentkezzen most!

Melyik a világ legértékesebb órája? Egy svájci karóra, amely nem aranyból készült, mégis rekordáron kelt el egy hongkongi aukción. Miért éri meg több millió dollárt egyetlen acél karóra? Megmutatjuk a titkát és a háttértörténetét!

Melyik a világ legértékesebb órája? Lehet találgatni, de igazából nem érdemes. A kérdés szinte megválaszolhatatlan, hiszen ezerféle szempont határozza meg az órák értékét, és lehetetlen egyetlen kategóriába sorolni a toronyórát (aranylánccal), a hajóórát, az ingaórát, az asztali órát, az ébresztőórát, a zsebórát, a karórát, és még számos más típust. Mindegyik kategóriának megvan a maga világcsúcstartója, így helyesen inkább azt kellene kérdezni: melyik óratípus legértékesebb példányára vagyunk kíváncsiak?

Ezért szűkítünk. A Patek Philippe egyik híres altípusát vizsgáljuk meg közelebbről.

Az óra, különösen a karóra, a feltalálása óta nemcsak hasznos eszköz, hanem mindennapi kísérője is az embernek. Mindennapi szerepe mellett azonban hamarosan értékes dísztárggyá, sőt luxuscikké vált szerte a világban, így Magyarországon is. Nemcsak hordani lehetett, hanem – aki megengedhette magának – gyűjteni is.

Fantasztikus óragyűjteményekről hallhattunk, olvashattunk, amelyek sokszor csak akkor kerültek nyilvánosságra, amikor tulajdonosuk elhunyt, és az örökösök elárverezték a gyűjteményt, vagy amikor maga a gyűjtő döntött úgy, hogy pénzzé teszi azt. Vannak „mindenevő” gyűjtemények, amelyek sokféle gyártó különböző típusait vonultatják fel, és léteznek specializált kollekciók is, például egy adott gyártó, típus vagy kibocsátási év alapján.

A Nautilus teljes pompájában
A Nautilus teljes pompájában
Fotó: Sotheby's

A mostani gyűjtésünk a Patek Philippe Nautilus alműfajára összpontosít, és azon belül is egy szűkebb kategóriára. Egy karóráról van szó – bármilyen hihetetlen –, amely a világ egyik legdrágább típusának számít: rozsdamentes acél (!) tokban és fém szíjjal, türkiz színű, lakkozott számlappal, automata szerkezettel készült, a svájci Patek Philippe és az értékesítést éppen 170 éve végző Tiffany & Co együttműködésének évfordulójára. Az ilyen típusú darabok jellemzően limitált szériában készülnek, néhány tucat vagy legfeljebb néhány száz példányban.

Mint köztudott: áremelő tényező a régiség-érték, valamint a ritkaság-érték. Vegyünk példának egy rézmetszetet. Ha egy ismert művész műhelyéből származik, és 300 évvel ezelőtt készült, önmagában is értékes, köszönhetően a művész bizonyítható munkásságának és az idő múlásának. Az ilyen művek aukciókon általában hasonló árkategóriában cserélnek gazdát. Fontos, hogy az árverések nagy nyilvánosság előtt zajlanak: nincs helye sumákolásnak vagy bennfentes kereskedésnek.

Egy esetben például egy rézmetszet a korábbi árának sokszorosáért kelt el, mert csak három példány maradt fenn belőle. Ez a ritkaság-érték. Hasonló okokból gyártanak az óragyárak is limitált szériákat: egyes darabok a kibocsátáskor néhány ezer, esetleg tízezer dollárt érnek. Ám amikor a készlet elfogy, a következő árverésen a 30 ezer dollárért vett óra már 2–300 ezer dollárért kel el.

De miért éppen Nautilus?

A gyártó titokzatos maradt, de a rajongók szerint Jules Verne híres tengeralattjárója ihlette az elnevezést, utalva az óra vízállóságára. Az automata szerkezet 30 köves, a modell hivatalos neve: Patek Philippe Nautilus Reference 5711 in Tiffany Blue. Egy példány 20 millió 400 ezer hongkongi dollárért kelt el a Sotheby's hongkongi aukcióján 2022-ben, ami csaknem 920 millió forintnak felel meg.

A Nautilus hátlapja
A Nautilus hátlapja
Fotó: Sotheby's

Órát vásárolni azonban nem egyszerű. Mint amikor almát veszünk: nem mindegy, hogy megenni, süteményhez vagy lekvárhoz választunk-e, és hogy piacon, boltban vagy kistermelőtől vásárolunk. Hasonló gondossággal kell hozzáállni egy óra kiválasztásához is.

A kérdés tehát: melyek voltak a legmagasabb áron eladott Patek Philippe Nautilus Reference 5711 in Tiffany Blue órák a Sotheby's aukcióin? A válasz: a csúcstartó 20,5 millió hongkongi dolláros áron kelt el. Ez több, mint 940 millió forintot jelent.

Az aukciósház szerint a Patek Philippe Nautilus ára a referencia, az anyag, a ritkaság és a származás alapján változik. Egy rozsdamentes acél Ref. 5711 például 30 ezer dolláros kezdőárról indul, de a másodlagos piacon gyakran 100 ezer dollár fölött kel el. Arany és platina változatai még magasabb árkategóriában mozognak.

Természetesen a csúcstartó óra mellett más értékes darabok is akadnak. 2024. április 24-én Hongkongban egy csaknem 200 tételes aukción bukkant fel egy igazi vintage ritkaság: egy 1965-ben indult, 2499-es referenciaszámú, öröknaptárral és holdfázis kijelzéssel ellátott Patek Philippe karóra. 18 karátos rózsaszín aranyból készült, 23 köves szerkezettel, barna bőrszíjjal, az árverésen pedig 16 845 000 hongkongi dollárért, azaz csaknem 775 millió forintért kelt el.

Az 1950 és 1985 között gyártott 2499-es sorozatot a világ egyik legkeresettebb és leginkább gyűjtött vintage karórasorozataként tartják számon. Különösen ritkák a rózsaszín arany változatok, és mindössze két ismert példány készült platinából. Ha szigorúan tartjuk magunkat a korábbi szűkítési szabályokhoz, a vintage darab nem versenyezhet a Nautilus-szal. Így az 5711-es után jókora szakadék következik: a következő legértékesebb darab „csak” 5,4 millió hongkongi dollárért kelt el, ami így is 246,5 millió forintot jelent.

 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Nincsen még vége a horrornak a benzinkutakon
Privátbankár.hu | 2025. október 29. 10:36
Újabb áremelkedés jön.
Vásárló Egész évben karácsony – de hová tűnik az ünnep varázsa?
Elek Lenke | 2025. október 27. 19:22
Kint 17 fokot mutat a hőmérő, még októberben vagyunk, de az egyik nagy bevásárlóközpont lakberendezési üzletében már ömlenek ránk a halloweeni mellett a karácsonyi áruk is. Mire eljön az ünnep, elvész annak a varázsa, gondolhatja sok magyar vásárló. De hogyan és miért kezdtek a hazai kereskedők is elmozdulni ebbe az irányba?
Vásárló Új korszak kezdődik Salgótarjánban: épül a város első STOP SHOP bevásárlóparkja
Natív tartalom | 2025. október 27. 16:18
Salgótarján új fejezethez érkezik: a város központjában, a Lidl melletti területen megkezdődött a régió legújabb STOP SHOP bevásárlóparkjának építése. A CPI Hungary fejlesztésében megvalósuló projekt nemcsak új vásárlási lehetőségeket, hanem modern, fenntartható és közösségbarát környezetet is hoz a nógrádi megyeszékhelyre.
Vásárló Csak ebben a magánkórházban található újszülött/koraszülött intenzív centrum
Natív tartalom | 2025. október 27. 14:33
A természetes szülés fontosságára hívta fel a figyelmet Dr. Siklós Pál, hiszen szerencsére már akár két császár után is lehetséges a hüvelyi szülés, ahogyan ikreknél is. A szülészfőorvos kiemelte a magánegészségügy azon vitathatatlan előnyét, hogy személyhez kötött szülésznő és/vagy szülészorvos választására is lehetőség van. A TritonLife magánkórház közleményében továbbá kiemelik, hogy intézményükben van a magánegészségügyben egyedüliként elérhető újszülött/koraszülött intenzív centrum (PIC II).
Vásárló Nagy öröm érte az Aldi vásárlóit
Privátbankár.hu | 2025. október 21. 08:14
Megduplázza az online vásárlás elérhetőségét.
Vásárló Milyen termékeket érdemes értékesíteni a magyar online piactereken?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 16:56
A magyar online kereskedelem folyamatosan bővül, és a piacterek egyre népszerűbbek a vásárlók körében. Az eladók számára ez hatalmas lehetőségeket kínál, ugyanakkor egy fontos kérdést is felvet: mely termékek fogynak a legjobban? A megfelelő termékkör kiválasztása döntő lehet a siker és a stagnálás között.
Vásárló Brand safety vs. bevétel: mit kezdjenek a kiadók a „szürke zónás” hirdetőkkel?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 10:17
A hazai online médiapiac egyszerre él meg két nyomást: az egyik az olvasói bizalom megőrzése, a másik a hirdetési bevétel növelése. A kettő általában együtt halad – amíg nem kerül szóba a „szürke zóna”. Ez az a tér, ahol a hirdető jogilag tiszta, a termékkategória nem tiltott, mégis felmerülhetnek reputációs, ízlésbeli vagy kontextusbeli kérdések. Klasszikus példa, amikor egy komoly, tragédiával foglalkozó cikk mellé fut be harsány, „garantált eredményt” ígérő kreatív. Nem illegális, csak rossz helyen van – és a kiadó márkájától idegen.
Vásárló Egyre jobb magyar autósnak lenni
Privátbankár.hu | 2025. október 20. 09:49
Megint csökkentek az üzemanyagok átlagárai, a dízelről pedig újabb jó hír érkezett.
Vásárló A családi büdzsé megfelelő kezelése
Márkázott tartalom | 2025. október 17. 11:12
Napjainkban a család pénzügyeinek tervezése egyre inkább tudatos gazdálkodást jelent, miközben a cél a gyermekek fejlődésének és boldogságának is támogatása is. 
Vásárló Olyan boltokat jelentett be a Lidl Magyarország, amilyeneket még nem láttunk
Privátbankár.hu | 2025. október 16. 16:20
Október közepétől egy mozgó üzletté alakított kisbusszal járja körbe az országot a Lidl.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG