MTI/Nemes János |
A költségek emelkedése miatt 10-15 százalékkal drágulni fog a kenyér a következő hetekben - erről kedden mi is beszámoltunk.
A Magyar Pékszövetség szerdán közleményt küldött szerkesztőségünkbe, ebben azt írják: az áremelkedési hullám valóban elérte a sütőipari vállalatokat is, de - az élelmiszerek közül - ismét a kenyér drágul legutoljára. A Pékszövetség a munkaerőhiányra, az emelkedő bérekre, a részben az elhúzódó forintgyengülésnek köszönhető költség- és alapanyagár-emelkedésre hívja fel a figyelmet, valamint arra, hogy a sütőipari vállalkozások évek óta rendkívül alacsony jövedelmezőséggel működnek.
Erőteljes béremelés kell
A munkabérek emelkedése minden év elején a kötelező minimálbér emelkedés hatására megnöveli az előállítási költséget. Ám a minimálbér és a garantált bérminimum kötelező emelése nemcsak folyamatos költségnövekedést eredményez a cégeknél, hanem erőteljes bérfelhajtó hatása a teljes munkaerő állományra kiterjed. „Ennek oka egyrészt a munkaerő megtartáson túl a többi ágazat elszívó hatása, másrészt a fizikai dolgozók hiányát más szektorból csak erőteljes emeléssel lehet pótolni” – mondta a Magyar Pékszövetség elnöke, Septe József.
Drágább a liszt, az energia, gyenge a forint
Idén januárban a malmok – mint a legjelentősebb alapanyagbeszállítók – jelezték a liszt árának emelkedését. A fogyasztók mindennapi ellátásban jelentős szerepet betöltő sütőipari vállalkozásoknál ez egy újabb költségnövelő tényezőt jelent. A bérek és az alapanyagárak mellett az energia-, az üzemanyag- és logisztikai költségek emelkedése is gondot okoz a vállalkozásoknál. Az energiaköltségek is jelentősen megemelkedtek 2019 azonos időszakához képest, a gáz 25-30%-kal, a villamos energia 50 százalékkal nőtt. „Az elhúzódó forintgyengülés kellemetlen mellékhatása, hogy magasabb lett az importtermékek átvételi ára, így drágábbak lettek a sütőipari alapanyagok is” – részletezte Septe József.
Évek óta padlón a jövedelmezőség
A szervezet elnöke szerint ez a negatív összhatás komolyan sújtja a sütőipart és jövedelmezőségét. A Magyar Pékszövetség és a Nemzeti Agrárkamara megrendelésére az Agrárgazdasági Kutató Intézet által elvégzett 2018-as és 2019-es tanulmány is egyértelműen kimondta, hogy a sütőipari termékek jövedelmezősége évek óta rendkívül alacsony: a legalapvetőbb termékköröket veszteséggel, a legtöbbet pedig minimális, de mindenképpen csökkenő árréssel gyártják a hazai sütőipari vállalkozások.
Kétszámjegyű áremelés kell
Septe József szerint az emelkedő költségek hatása termékenként és pékségenként eltérő, a vállalkozások piaci erejükhöz mérten tudják érvényesíteni a fogyasztói árakban a megnövekedett költségeiket. A termékek magas áfatartalma is negatívan hat a fogyasztói árakra.
„A Magyar Pékszövetség elnökeként azt mondhatom, hogy olyan mértékben és meredeken emelkednek a hazai sütőipari cégek költségei, hogy az élelmiszeriparban legutolsóként, de kénytelenek lesznek árat emelni a saját túlélésük érdekében. Hosszú távú és fenntartható megoldást pedig csak az automatizálás erősítésével érhetnek el, ehhez azonban jövedelmezőség kell. A jelenlegi helyzetben esélye sincs a pékségeinknek a fejlesztésekre! Összességében, kétszámjegyű áremelésre lenne szüksége a sütőiparnak ahhoz, hogy végre ne a veszteséges vagy minimális profitot hozó iparágak közé tartozzon” – tette hozzá a szervezet vezetője.
A hipermarketekben már most is a csúcson van a kenyér ára
A Privátbankár.hu közel 13 éve havi rendszerességgel végzett Árkosár-felmérésének adatai alapján jól látszik: a hipermarketekben a kenyér árának emelkedése gyakorlatilag 2016 óta lassú ütemben tart.
Felmérés-sorozatunk indulása, azaz 2007 februárja óta a kenyér ára 61 százalékkal került feljebb a hipermarketekben - ez nagyjából megegyezik a teljes, 30 termékből álló élelmiszerkosár átlagos árának közel 13 év alatt mért 58 százalékos emelkedésével.