Szemes Árpád, a Használtautó.hu ügyvezetőjének tapasztalatai szerint bár a regisztrációs adót zömmel a vásárlóval fizettetik meg, a külföldi papírokkal rendelkező autók hirdetőinek mindössze 36 százaléka tünteti fel a hirdetéseiben a fizetendő regisztrációs adó összegét. A szakértő kiemelte, hogy mivel a találati lista ár szerint rendezi a keresett autókat, oda kell figyelni, hogy az összehasonlítás során milyen árakat viszonyítunk egymáshoz.
A Használtautó.hu szerint különös figyelmet érdemel az autó motorjának emissziós besorolása. Gyakran ugyanazon típus azonos évjáratú példányai között is találhatóak olyanokat, amelyek eltérő kibocsátási besorolással rendelkeznek. Mindezt azért különösen fontos figyelni, mert az Euro 4 és az Euro 5 besorolású autók regisztrációsadó-mértéke között például négyszeres a különbség.
Tippek szándékos megtévesztés ellen
A szakértő felhívta rá a figyelmet, hogy hirdetés alapján senkinek ne adjunk előleget külföldön lévő autó behozatalára, bármennyire is kedvezőek a kínált feltételek. Külföldi autók esetén további jelek is óvatosságra inthetik a vásárlót: ha a szervizkönyv dacára az elvileg több éves eltérésnek, valamennyi bejegyzés ugyanazzal az írással, tintával szerepel, ha a rendszámkereten szereplő felirat más földrajzi helyre utal, mint az állítólagos származási város vagy ország. Ugyanígy gyanakvásra adhat okot, ha a németországinak beállított autó szélvédője svájci autópálya-matricával van tele
A külföldről behozott autók túlnyomó részét – sokszor egy vállalati flotta tagjaként – hivatalos szervizben tartották karban. Ezért esetükben hazai márkaszervizeken keresztül is néhány perc alatt elérhetőek az autó előéletére vonatkozó adatok. Ha az eladó bármire hivatkozva nem egyezik bele ebbe a lekérdezésbe, érdemes a tárgyalások végére pontot tenni.
Külföldi autók esetében a szervizadatok lekérése különösen hasznos információval szolgálhat a ténylegesen futott kilométerekkel kapcsolatban is. Mivel a vásárlók elvárásai gyakran irreálisak, feltűnően sok autót hirdetnek meg a lélektaninak számító 100 ezer kilométeres futásteljesítmény alatt. A lekérdezés nyomán azonban gyorsan kiderülhet, hogy a 95 ezres futással kínált autó már másfél éve túlesett a 120 ezres szervizelésen.
Ha az autó még külföldön van
Nem csupán magyar területen található, hanem még a határokon túl lévő külföldi autók hirdetéseivel is egyre gyakrabban lehet találkozni. Ilyenkor érdemes figyelembe venni, hogy egy külföldön vonzó áron kínált kocsiért kiutazni is óriási költség: a jelenlegi benzinárak mellett 8 literes átlagfogyasztással egy Frankfurt-környéki autó esetében ez oda-vissza közel 80 ezer forintot jelenthet. Ráadásul az eladó könnyen vissza is élhet a távolságból fakadó idő- és pénzráfordítással: eltitkolhat kisebb sérüléseket, hibákat, nagyobb felszereltséget jelölhet be az adatlapon, arra számítva, hogy kisebb eltérések miatt a vásárló inkább kompromisszumot köt, csak ne vesszen kárba a ráfordított pénze és energiája.
Abban az eseteben ha a behozatalt is a vásárlónak kell intéznie, az utazáson kívül a következő tételek rakódnak rá a költségekre: a járművet a vásárlás szerinti országban ki kell vonatni a forgalomból, ideiglenes kiviteli rendszámot váltva ki rá, mindig kötelező műszaki vizsga, a forgalmi, a törzskönyv és a rendszám költségei idehaza a regisztrációs adón felül is közel 40 ezer forintot tesznek ki. Nem szólva az EU-n kívülről származó autókról, ahol az egyedi forgalombehelyezési engedély és az eredetvizsga legalább ugyanekkora további terhet jelentenek.
Nem mindig járunk jobban
Ford Fiesta 1.3, 2003 | Opel Astra H 1.6, 2007 | Audi A1.6 2.0 TDi, 2010 | ||||
Hazai | Német | Hazai | Német | Hazai | Német | |
Vételár | 850.000 | 717.500 | 1.500.000 | 1.793.750 | 8.500.000 | 7.125.000 |
Kiutazási költség | 80 000 | 80 000 | 80 000 | |||
Hazahozatal | 40 000 | 35 000 | 35 000 | |||
Forgalmi engedély | 6 000 | 6 000 | 6 000 | 6 000 | 6 000 | 6 000 |
Törzskönyv | 6 000 | 6 000 | 6 000 | 6 000 | 6 000 | 6 000 |
Rendszám | 8 500 | 8 500 | 8 500 | |||
Regisztrációs adó | 92 625 | 147 900 | 90 025 | |||
Műszaki vizsga | 16 800 | 16 800 | 16 800 | |||
Ereditségellenőrzés hatósági díja | 17 000 | 18 500 | 18 500 | |||
Vagyonszerzési illeték | 22 950 | 55 250 | 75 000 | |||
Végső ár | 901 950 | 967 425 | 1 585 750 | 2 093 950 | 8 605 500 | 7 369 325 |
Forrás: Használtautó.hu |
A valós hirdetések adataiból is látható, hogy eleve magasabb kinti ár esetén a pótlólagos költségek a folyamat végére csak tovább növelik a különbséget. Kisebb kategóriás autóknál pedig még 15 százalékos kinti árelőny is elillan a rárakodó költségek miatt – kevéssel 290 forint alatti euróval számolva is.
A Használtauto.hu tanácsai szerint ha mégis rászánjuk magunkat a külföldi autóvásárlásra ügyelni kell arra, hogy ne egyetlen ajánlat birtokában induljunk el, a hirdetett autók szervizmúltját, vagy akár felszereltségét a márkák központi adatbázisából már idehaza igyekezzünk alaposan felderíteni, és ha ismerünk olyat, aki hasonló céllal készül kiutazni, az utazási költségek megosztásával is csökkenthetjük a járulékos költségeket.
A Használtautó.hu ügyvezetője hangsúlyozta, hogy az idén életbe lépett adóváltozások miatt megfelelő körültekintés mellett még abban az esetben is megérheti import használt járművet venni, ha a megfelelő állapotba hozás érdekében további összegeket kell rákölteni. Fontos azonban, hogy a pótlólagos ráfordítási igényekkel még a vásárlás előtt tisztában legyünk, azokkal reálisan számolni tudjunk - emelte ki Szemes Árpád.