A felújított metrószerelvények Budapesten, a BKK Kőér utcai telephelyén (Kép forrása: MTI Fotó, Balogh Zoltán) |
Noha a BKV vezetése azt állítja, megtalálták az okát az újragyártott orosz metrókocsik folyamatos meghibásodásainak, a BKV-figyelő BKV-s forrásból úgy értesült, a cég által bűnbaknak kikiáltott optikai csatoló elem hibája csak egy a sok közül.
Sokévtizedes technika, egyszerre két aktív vezetőfülke
Azt írják: az egyik gond az, hogy spórolás miatt az úgynevezett automatikus vonatvezérlő rendszert (AVR) nem cserélték, hanem a régi szerelvényekből mentették át - emiatt volt gond az ajtók nyitásával-zárásával korábban. A múlt pénteken viszont azért ejtette túszul az utasokat a szerelvény, mert egyszerre vált aktívvá a metró mindkét vezetőfülkéje - erre azonban a lap szerint még nincs meg a magyarázat.
Ahogy arról a Privátbankár.hu-n múlt héten beszámoltunk, túszul ejtette a felújított metró az utasait, akik csak nagy nehézségek árán tudtak kivergődni a szerelvényből, mivel az ajtók nem nyíltak ki. Bár életveszély, pánikhelyzet nem alakult ki, aggasztó, hogy milyen nehezen tudták kiszabadítani magukat az utasok, amikor elveszítették türelmüket.
A BKV-figyelő forrásai szerint az orosz gyártó képtelen összehangolni a számtalan különböző forrásból származó alkatrészeket. Az új metrók Hitachi motorja, CAF kerékpárja vagy éppen a Knorr-Bremse fékei külön-külön jó, világszínvonalú termékek, de összehangolásuk meghaladja a Metrovagonmas képességeit - a 3-as metrónál 8-10 különböző rendszert kellene összefésülni.
Hogy engedhették ki a forgalomba a szerelvényeket?
A lap szerint most orosz mérnökök érkeztek Budapestre, hogy segítsenek gatyába rázni a projektet. Az biztos, hiba volt embereket engedni a nem megfelelően tesztelt és időnként életveszélyes hibákat produkáló metrókra, de az is kérdés, hogyan adhatta ki a szükséges engedélyeket a Nemzeti Közlekedési Hatóság a szerelvényekre (az engedélyt a múlt héten vonták vissza).
A BKK vezére szerint mindenesetre nem ilyen súlyos a helyzet: Bolla Tibor úgy nyilatkozott, a 3-as metró biztonságos, a felújított metrószerelvények meghibásodásainak nagy része nem veszélyezteti az utasok biztonságát. Az elnök-vezérigazgató arról is beszélt: a BKV-nak az orosz Metrovagonmasszal kötött szerződésében különböző kárátalányokat és kötbérklauzulákat rögzítettek, ezeket a BKV természetesen érvényesíteni fogja
A 10 felújított metrószerelvényt tehát nem lehet használni, 3 vonaton pedig kint dolgoznak az oroszok. Többet egyelőre nem küld ki a BKV, mert nem tudná tartani a menetrendet.