A német Rewe-csoport bejelentette, hogy a következő tíz évben hárommilliárd eurót, azaz több mint 1212 milliárd forintot fordít a Penny diszkontáruház-hálózat erősítésére Romániában. A cég már tavaly beindította fejlesztéseit Magyarország délkeleti szomszédjánál. A Pennybe 2024-ben 177 millió euró, azaz 71,5 milliárd forintot invesztáltak, amiből részben modernizálták a kiskereskedelmi hálózatot, részben a tervezett határidő előtt elérték, hogy 400 áruházuk legyen Romániában. Az idei tervek sem kevésbé ambiciózusak: 40 új áruházat akarnak nyitni 2025-ben, és be akarják fejezni az ötödik raktárbázist Mihăileștiben. Ami a hosszabb távú elképzeléseket illeti a jelenlegi 417 áruházról 2035-re 1000-re akarják növelni boltjaik számát. Összehasonlításul, Magyarországon a Penny több mint 220 üzlettel rendelkezik.
A Rewe vezetősége úgy látja, hogy a Penny potenciális romániai vásárlóinak jelenleg csak 40 százalékát érik el. Így bőven van tér a terjeszkedésre. Az ESM Magazine beszámolója szerint a kiskereskedelmi vállalat számos kisebb-nagyobb városban megvetette a lábát, ám érdekes módon éppen a főváros, Bukarest környékén vannak még fehér foltok a Penny térképén. Összességében 380 olyan lehetséges települést jelöltek meg, amelyekben áruházat kellene nyitniuk. Főként 15 ezres vagy ennél nagyobb lakokosságú községekről, városokról van szó. A vevők elcsábítását szolgálja egyebek mellett, hogy az áruházak parkolójában villanyautó-töltési lehetőséget kínálnak. Emellett bővítik az önkiszolgáló pénztárakat, amelyek jelenleg csak 112 boltban elérhetők. A környezettudatos vásárlók bizonyára értékelni fogják, hogy az áruk csomagolásait újrahasznosító állomásokra szállítják.
Fotó: Pixabay
A Penny romániai beszállítóinak 87 százaléka helyi vállalat, amelyek árui a teljes értékesítés 68 százalék adják. A Penny Romania 1,9 milliárd euró árbevétellel zára a 2024-es évet, ami 13,5 százalékkal volt jobb eredmény az egy évvel korábbinál. A cég immáron a tizedik egymást követő éve a Rewe-csopoprt legjobban működő leányvállalata.
Nincsenek egyedül
Nemcsak a Rewe tartja jó célpontnak a román piacot. A világ egyik legnagyobb boltláncaként ismert, a román piacon már korábban is jelen lévő Carrefour tavaly felvásrolta az ottani Cora-boltokat.
Szintén tavaly döntött úgy a lengyel Zabka, hogyt a DRIM Daniel Distributie többségi részvénycsomagjának megszerzésével megkezdi a romániai terjeszkedést. A Carreforuhoz haosnlóan világszinten is nagy játékosnak Ahold Delhaize pedig megvásárolta az egyik legnagyobb romániai kiskereskedelmi vállalatot, a Profi Rom Foodot, amely a Mid Europa Partners befektetési alap tulajdonában volt. A gazdát cserélő romániai boltlánc január végén 1647 szupermarketet és kisboltot üzemeltetett Profi, Profi Super, Profi City és Profi Loco márkanevekkel, jelentős részük kisvárosokban és községekben található.