A német Rewe-csoport bejelentette, hogy a következő tíz évben hárommilliárd eurót, azaz több mint 1212 milliárd forintot fordít a Penny diszkontáruház-hálózat erősítésére Romániában. A cég már tavaly beindította fejlesztéseit Magyarország délkeleti szomszédjánál. A Pennybe 2024-ben 177 millió euró, azaz 71,5 milliárd forintot invesztáltak, amiből részben modernizálták a kiskereskedelmi hálózatot, részben a tervezett határidő előtt elérték, hogy 400 áruházuk legyen Romániában. Az idei tervek sem kevésbé ambiciózusak: 40 új áruházat akarnak nyitni 2025-ben, és be akarják fejezni az ötödik raktárbázist Mihăileștiben. Ami a hosszabb távú elképzeléseket illeti a jelenlegi 417 áruházról 2035-re 1000-re akarják növelni boltjaik számát. Összehasonlításul, Magyarországon a Penny több mint 220 üzlettel rendelkezik.
A Rewe vezetősége úgy látja, hogy a Penny potenciális romániai vásárlóinak jelenleg csak 40 százalékát érik el. Így bőven van tér a terjeszkedésre. Az ESM Magazine beszámolója szerint a kiskereskedelmi vállalat számos kisebb-nagyobb városban megvetette a lábát, ám érdekes módon éppen a főváros, Bukarest környékén vannak még fehér foltok a Penny térképén. Összességében 380 olyan lehetséges települést jelöltek meg, amelyekben áruházat kellene nyitniuk. Főként 15 ezres vagy ennél nagyobb lakokosságú községekről, városokról van szó. A vevők elcsábítását szolgálja egyebek mellett, hogy az áruházak parkolójában villanyautó-töltési lehetőséget kínálnak. Emellett bővítik az önkiszolgáló pénztárakat, amelyek jelenleg csak 112 boltban elérhetők. A környezettudatos vásárlók bizonyára értékelni fogják, hogy az áruk csomagolásait újrahasznosító állomásokra szállítják.
Fotó: Pixabay
A Penny romániai beszállítóinak 87 százaléka helyi vállalat, amelyek árui a teljes értékesítés 68 százalék adják. A Penny Romania 1,9 milliárd euró árbevétellel zára a 2024-es évet, ami 13,5 százalékkal volt jobb eredmény az egy évvel korábbinál. A cég immáron a tizedik egymást követő éve a Rewe-csopoprt legjobban működő leányvállalata.
Nincsenek egyedül
Nemcsak a Rewe tartja jó célpontnak a román piacot. A világ egyik legnagyobb boltláncaként ismert, a román piacon már korábban is jelen lévő Carrefour tavaly felvásrolta az ottani Cora-boltokat.
Szintén tavaly döntött úgy a lengyel Zabka, hogyt a DRIM Daniel Distributie többségi részvénycsomagjának megszerzésével megkezdi a romániai terjeszkedést. A Carreforuhoz haosnlóan világszinten is nagy játékosnak Ahold Delhaize pedig megvásárolta az egyik legnagyobb romániai kiskereskedelmi vállalatot, a Profi Rom Foodot, amely a Mid Europa Partners befektetési alap tulajdonában volt. A gazdát cserélő romániai boltlánc január végén 1647 szupermarketet és kisboltot üzemeltetett Profi, Profi Super, Profi City és Profi Loco márkanevekkel, jelentős részük kisvárosokban és községekben található.
Egyikőjük éppen elhagyni készült az országot.

