Szijjártó Péter egy korábbi sajtüzem-megtekintésen. (Kép forrása: MTI Fotó, Czeglédi Zsolt) |
A kiskereskedők szemléletváltása mentette meg a hazai tejágazatot, ma már a többség importtejek helyett magyar árut forgalmaz - mondta a Magyar Időknek Mélykuti Tibor, a Tej Szakmaközi Szervezet és Terméktanács elnöke. Mostanra a piacon kilencven százalékban hazai előállítású tej van forgalomban.
Ezzel szemben a nagykereskedők, a minél nagyobb profitra hajtva, importáruk tömegét hozzák az országba, amelyek minősége igencsak megkérdőjelezhető - véli Mélykuti. A szakember szerint a következő hónapokban újra problémát jelenthet, hogy a túltermelés miatt a csehek, a németek vagy a lengyelek nálunk próbálják meg irreálisan olcsón eladni a termékeiket.
Ráadásul az enyhe tél miatt uniós és hazai szinten is nőtt a tejtermelés. Mélykuti Tibor szerint a sajtoknál is komoly gondok vannak ebből: ma nem ritka, hogy a boltokban 1100 forint alatt kínálják a sajt kilóját, míg ez a szint alapesetben a feldolgozói átadási árnak felel meg.
10 év alatt alig 10 százalékkal emelkedett a legolcsóbb sajt ára a hipermarketekben a Privátbankár.hu Árkosár-felmérése szerint - nem csoda, hogy a termelők elégedetlenek. |
Az egy főre jutó sajtfogyasztás itthon az európai uniós átlag alig egyharmadát éri el, ráadásul ennek a mennyiségnek a fele külföldi termék.