Romániában egy reprezentatív felmérésben a megkérdezettek 72,2 százaléka azt mondta, hogy inkább romániai termékeket vásárol még akkor is, ha azok drágábbak, mint a külföldiek. A válaszadók 26,3 százaléka felelte erre a preferenciáit firtató kérdésre azt mondta, hogy inkább a legjobb árú termékeket vásárolja, akár hazai, akár külföldi áruról legyen szó.
A hazait a 45 évesnél idősebbek nagyobb arányban részesítik előnyben, mint a 30 évesnél fiatalabbak. Utóbbiak között többen voltak, akik azt mondták, hogy a legjobb árú terméket veszik meg. A megkérdezettek 62,7 százaléka tapasztalja azt, hogy a romániai mezőgazdasági termékek kevésbé elérhetők a nagy áruházláncok kínálatában, mint a külföldiek. Többségük szerint ezek a cégek a külföldi termékeket részesítik előnyben. Ugyanakkor 33,4 százalék azok aránya, akik úgy vélik, hogy azért van kevés hazai termék az áruházakban, mert a helyi termelés kicsi.
Előbbi megállapítás inkább a 30 és 45 év közötti, átlagos iskolai végzettségű, kék vagy szürke galléros munkavállalókra és a vidéki válaszadókra volt jellemző. Eközben a 45 év felettiek és a közösségi médiától távol maradók a lakosság többi részéhez képest nagyobb mértékben gondolják úgy, hogy a romániai mezőgazdasági termékek azért hiányoznak a nagy kereskedelmi láncok polcairól, mert a helyi termelés kicsi.
A romániaiak 76,9 százaléka úgy véli, hogy válsághelyzetben először saját magán kell segítenie, és csak utána kérne állami támogatást. Ennek ellenkezőjét 21,5 százalékuk gondolja. Ők válsághelyzetben először állami támogatást kérnének, és csak utána keresnének saját megoldásokat. (Forrás: Maszol)