Lájkold a Privátbankárt, mi adunk 10 forintot - fogjunk össze együtt a gyerekekért! >> |
Több problémát is talált a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) A Ryanair reklámkampányában. A társaság a Malév csődjét követően, 2012. február 3. és 29. között különböző kommunikációs felületeken (televíziós és rádió reklámokban, újságokban, honlapján) megjelent tájékoztatásaiban kedvezményes áron kínálta repülőjegyeit. A versenyhivatal szerint az egyik probléma az volt, hogy a társaság a hirdetésekben nem jelezte megfelelően a jegyvásárlással járó, a fogyasztók által fizetendő járulékos költségekre (azaz az úgynevezett foglalási adminisztrációs díjra).
A GVH határozata szerint egyes reklámokban ugyanis ezt a díjat nem, vagy a fogyasztók által nem észlelhető módon tüntették fel. Ugyanakkor más hirdetésekben megjelent, hogy fizetni kell ilyen díjat, azonban a ténylegesen felszámított összegnél alacsonyabb szerepelt a hirdetésben.
Mással is volt gond
A versenyhivatal vizsgálata szerint a Ryanair azzal is valótlanságot állított hirdetéseiben, hogy a kedvezményes jegyárak valamennyi Budapestről indított úti cél esetében igénybe vehetők, mivel a kedvezményes jegyeket csak néhány, kampányonként eltérő, meghatározott úti célra lehetett igénybe venni.
A GVH a fenti jogsértések elkövetéséért 15 millió forintra büntette a társaságot. A bírság meghatározásánál a GVH súlyosító tényezőként vette figyelembe, hogy a reklámkampány csaknem két hónapig tartott, így nagyon sok emberhez jutott el a hirdetés.
Szintén súlyosító körülményként vette figyelembe a GVH, hogy a Ryanair már korábban is megtévesztette a fogyasztókat. Enyhítő körülménynek minősült ugyanakkor, hogy a fogyasztókat nem érte jelentős kár, hiszen az előzőektől függetlenül is igen alacsony áron lehetett megvenni a repülőjegyeket, továbbá az is, hogy a vállalkozás később önként módosított tájékoztatási gyakorlatán.
Csak részben volt magyar a hirdetés
A GVH ugyancsak tisztességtelennek találta a Ryanair azon gyakorlatát, hogy bár a magyar fogyasztókat megcélzó hirdetéseit magyar nyelven tette közzé a magyarországi elektronikus és nyomtatott sajtóban, szolgáltatásának legfontosabb feltételeit (így például az indulási időpontok változtatásának jogát, vagy a repülőtéri illetékek változása esetén a különbség fogyasztókra történő áthárítását) 2012. március 29-ig nem tette magyarul is hozzáférhetővé sem a reklámokban, sem honlapján, sem az általános szerződési feltételek részeként, sem egyéb formában.
Emiatt azonban a GVH nem büntette meg a társaságot, mivel a vállalkozás 2012. március 30-án teljes honlapját (s ennek keretében az utazási feltételeket is) önként elérhetővé tette magyar nyelven is, valamint a köztes időszakban díj módosításra nem került sor.
A versenyhivatal vizsgálta a kedvezményes jegyek foglalási, utazási feltételeiről, a Magyarországról induló járatok számáról, illetve a Ryanair által kiosztott ingyenes repülőjegyek felhasználási feltételeiről adott tájékoztatásokat is, de azoknál nem találtak szabálytalanságokat.