Lassan csordogáltak a szállítások az Ázsiát és Európát összekötő tengeri útvonalakon az elmúlt két hónapban, és a szállítási ipar vállalatai egyre kevésbé bízhatnak abban, hogy ez megváltozik – írta a CNBC. A kiskereskedők a nyár közepétől szokták feltölteni raktáraikat az év végi bevásárlási szezon előtt, ám ez idén elmaradni látszik.
A Malaka-szorosban Szingapúr előtt tucatszámra várakoznak a hajók és ugyanez a helyzet a kikötőkben. Az MSC, a világ egyik legnagyobb konténerhajó-szállítója a visszafogott keresletre hivatkozva augusztus közepén törölte a 366 méteres MSC Deila hajóóriás útját Ázsiából Észak-Európába. Ez a hajó 14 ezer 20 lábas konténer szállítására képes. Az MSC júliusban MSC Topaz hajójának útját mondta le ugyanezen az útvonalon.
A hajózási cégek „kapacitásmenedzsmenttel” vannak elfoglalva, magyarán jegelik a hajóikat – mondta Sanne Manders, a Flexport szállítási brókercég elnöke. Sok az úgynevezett blank sailing, amikor a hajó üresen közlekedik a kikötők között. Jellemző, hogy a világ második legnagyobb tengeri szállítási vállalata a dán Maersk EBITDA eredménye az idei második negyedévben csak 2,91 milliárd dollár volt szemben 2022 második három hónapjának 10,3 milliárdos EBITDA-jával.
Manders szerint a következő néhány hónapban további szállítási kapacitások kerülnek a piacra, ami várhatóan lenyomja a szállítási díjakat. Az árak csökkenése már kicsit több mint egy éve tart, miután elült a koronavírus-járványt követő nagy konjunktúra.
A Flexport adatai szerint a szállíttató cégek tartalékai 40 százalékon álltak májusban, és ez az arány júliusra kicsit sem csökkent. A vevők ebből fakadóan a tavalyi elektronikai cikkekkel, ruhákkal és bútorokkal fognak találkozni idén ősszel és télen a boltokban, mert a cégek a készleteiket fogják felélni.