A hűtőszekrények és fagyasztók fő szezonjának számító hónapok – július, augusztus – még épp csak megkezdődtek, ám az előjelek már most biztatóak a piacon. A kereskedők is erre az időszakra hegyezik ki az akcióikat, illetve csereakciókkal próbálják ösztönözni a vásárlókat - derül ki a GFK Hungária elemzéséből.
Az eladott hűtők száma, 2011-2013 Forrás: Retail & Technology, GfK Hungária |
Nem mindegy, milyen az idő
Az időjárás is nagyban befolyásolja a hűtőpiacot, jellemzően nagy melegben több hűtőt kell lecserélni. Míg 2011-ben még egyenletesebben oszlott el a szezon a nyári hónapok között, addig 2012-ben elsősorban a július „mentette meg” a hűtőszezont. Az előző évek tendenciái bár azt mutatják, hogy júliusban csúcsosodik ki leginkább a hűtők értékesítésének trendgörbéje, idén látszólag már tavasszal (április-május körül) megtört a jég és növekedésnek indult az eladás volumene. A főszezon pedig még ezután következik.
A már mögöttünk hagyott hónapokat vizsgálva megállapítható, hogy míg a hűtők piacán az első öt hónap értékesítési volumene 5 százalékkal haladta meg az előző év azonos időszakának értékét, addig a fagyasztók piaca már 10 százalékkal jobb eredményeket mutatott. Az átlagárak alig változnak: hűtőknél 0,5 százalékos növekedést, míg a fagyasztóknál 1,6 százalékos csökkenés figyelhető meg.
Legyen kétajtós, fagyasztós!
Hűtőtípusok közül továbbra is a kétajtós alulfagyasztós modellek a legkeresettebbek: az értékesített készülékek 44 százalékát ez a típus adja; de a kétajtós felülfagyasztós modellek is jól fogytak, hiszen minden negyedik eladott berendezés ebből a kategóriából került ki. A side-by-syde és a beépíthető típusok eladása nem nőtt, ezek azonban csak egy kis szegmenset jelentenek.
Igaza lesz Varga MihálynakA nemzetgazdasági miniszter tavaly szeptemberben - még IMF-főtárgyalóként - beszélt arról egy tévéműsorban a növekedés és a belső fogyasztás remélt megindulása kapcsán, hogy "előbb-utóbb a hűtőszekrény elromlik, előtt-utóbb lehet, hogy a tévét is ki kell cserélni". |
Az energiahatékonyság egyre fontosabb tényezővé válik: mind a vásárlók, mind a gyártók nagy hangsúlyt fektetnek erre a kérdésre. Az eladott hűtők háromnegyede A+-os, míg az A++ és A+++ modellekből is egyre több fogy – előbbi 16 százalékot, az utóbbi pedig 2 százalékot tesz ki – köszönhetően annak is, hogy egyre bővül a magasabb energiaosztályú modellek száma, és az EU is szigorúan szabályozza az energiabesorolásokat.
Hűtőeladások értékének változása az egyes energiahatékonysági osztályokban, 2012. január-május és 2013. január-május időszakban (az adatok százalékban kifejezve)
|
2012. január-május |
2013. január-május |
A+++ |
2 |
2 |
A++ |
12 |
16 |
A+ |
53 |
75 |
A |
32 |
6 |
Egyéb |
1 |
1 |