4p

Miből lesz pénz a választási osztogatásra?
Mit okoz az árrésstop?
Mit kellene tenni a költségvetéssel?

Online Klasszis Klub élőben Békesi Lászlóval!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. június 11. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Az európaiak 12 százaléka ismeri pontosan a fogyasztói jogait, holott azok bőven védik a fogyasztót. Magyarország hátul kullog a listán, szinte alig tudjuk, mi áll jogunkban a vásárlások során. Az Európai Bizottság 14 tagállamban indít figyelemfelkeltő kampányt, amelynek célja a tájékozottság növelése.
Te tudod meddig lehet az interneten vásárolt termékeket visszaküldeni?

A magyarok a fogyasztói jogok ismeretét vizsgáló legutóbbi európai kutatás szerint kevésbé ismerik alapvető fogyasztói jogaikat, mint európai polgártársaik. Az Európai Bizottság Magyarországon és 13 további tagállamban figyelemfelkeltő kampányt indított a fogyasztói jogokkal kapcsolatos tájékozottság növelésére - közölte a bizottság, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) és a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH) pénteken.

Ezekről fogalmunk sem volt

Közleményükben ismertetik: az Eurobarométer kutatás szerint annak ellenére, hogy a felmérést megelőző 12 hónapban a magyar fogyasztók 29 százalékának volt jogos reklamációja áruk vagy szolgáltatások vásárlásakor, a magyarok a 28 tagállamból a 24. helyen állnak fogyasztói jogaik megfelelő ismerete tekintetében. A kutatást Magyarországon a bizottság megbízásából a TNS Közvélemény- és Piackutató Intézet végezte 1002 fő megkérdezésével.

A kutatás Magyarországra vonatkozóan megállapította: a fogyasztók 35 százaléka nem, vagy helytelenül tudja, hogy jogosult a telefonon, postán vagy interneten keresztül vásárolt termékeket egy megadott időn belül indoklás nélkül visszaküldeni, és a vételárat visszakapni. Azt, hogy a vásárlást követő 2 éven belül jogában áll a hibás árut díjmentesen megjavíttatni vagy kicseréltetni, 49 százalék, azt pedig, hogy a fogyasztó nem köteles a kéretlenül kapott termék árát kifizetni még akkor sem, ha a termékeket nem küldi vissza, 76 százalék tudja helytelenül vagy egyáltalán nem.

Kell az ismeretbővítés

A fogyasztói jogok ismeretének növelése érdekében a bizottság most egy tudatosságnövelő kampányt indított Magyarországon is. A kampány tizennégy tagállamban fut, köztük Görögországban, Spanyolországban, Cipruson, Portugáliában, Bulgáriában, Lettországban, Olaszországban, Lengyelországban, a Cseh Köztársaságban, Litvániában, Észtországban és Szlovéniában.

Az uniós jogszabályoknak köszönhetően az európai fogyasztóknak erősebb jogaik vannak, és kiemelt védelmet élveznek az interneten történő vásárláskor, illetve online szolgáltatások igénybe vételekor - hangsúlyozta a közlemény szerint Vera Jourova, az Európai Unió jogérvényesülésért, fogyasztópolitikáért és a nemek közötti esélyegyenlőségért felelős biztosa.

Hozzátette, a jogszabályoknak csak azok a fogyasztók látják hasznát, akik ismerik jogaikat, és tudják, hogyan érvényesítsék azokat. A legfrissebb felmérések azonban azt mutatják, hogy mindössze az európai fogyasztók 12 százaléka ismeri pontosan az alapvető jogait. Ezért indították el a tájékoztató kampányt, amellyel azt az üzenetet kívánják közvetíteni a fogyasztók felé, hogy szilárd és sérthetetlen jogok védik őket az internetes és a nem internetes vásárlásaik során egyaránt.

Ehhez jogunk van

A kampány fel kívánja hívni a magyar fogyasztók figyelmét arra, hogy joguk van a hibás árukat megjavíttatni vagy kicseréltetni; az interneten vásárolt árukat 14 napon belül visszaküldeni; tisztességtelen kikötések nélküli szerződést kötni; hiteles és korrekt tájékoztatást és reklámokat kapni, s ahhoz is, hogy igénybe vegyék az Európai Fogyasztói Központok ingyenes segítségét a külföldi kereskedőkkel kapcsolatosan felmerült problémák kezelése érdekében.

A tudatosságnövelő kampány a fogyasztók mellett a kereskedőknek is szól, számukra is hasznos információkat kíván átadni. Ez azért is kiemelten fontos, mert a magyar fogyasztók 64 százaléka először a kereskedőkhöz fordul reklamációval.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Kiderült, milyen árak várják a magyar autósokat a hosszú hétvégén
Privátbankár.hu | 2025. június 6. 15:25
Mutatjuk, mire számíthat a kutakon.
Vásárló Tarol a magyar Lidl: naponta több mint 4 milliárdnál tart a boltlánc
Privátbankár.hu | 2025. június 3. 07:55
Utcahosszal vezet a Lidl. 
Vásárló Itt vannak a számok: mi készül a benzinkutakon?
Privátbankár.hu | 2025. május 30. 15:22
Így alakulhatnak az árak a hónap utolsó napján.
Vásárló Visszatértek az ÖKO KALAND hősei – új epizódokkal bővül a SPAR fenntarthatósági minisorozata
PR | 2025. május 28. 12:14
Azok a gyerekek, akik néhány éve megismerkedtek Szellőcskével, Vizecskével, Tüzecskével, Földecskével és Szívecskével, most újra örülhetnek: folytatódik a SPAR Magyarország edukatív animációs sorozata, az ÖKO KALAND. A fenntarthatóság témáját játékos és érthető formában feldolgozó kisfilmek most új részekkel térnek vissza, hogy a legfiatalabb korosztályt ismét elvarázsolják – és közben tanítsák is.
Vásárló Drasztikus áremelésre kényszerülhet a Temu
Privátbankár.hu | 2025. május 27. 19:28
Felére zuhant a Temut üzemeltető Pinduoduo (PDD) Holding profitja az első negyedévben.
Vásárló Rangsorolták a vásárlókat, a magyar eredmény kiábrándító
Privátbankár.hu | 2025. május 27. 12:51
Az európai vevők többsége szerint nem lesz jobb a helyzet. 
Vásárló Nagy Márton valami olyanra készül, aminek sok magyar örülhet
Privátbankár.hu | 2025. május 26. 14:02
Úgy tűnik, hogy haladnak a tárgyalások a következő árrésstophoz.
Vásárló Ritka dobásra készülnek a benzinkutak
Privátbankár.hu | 2025. május 26. 09:57
Ugyanazon az áron adhatják kedden mind a 95-ös oktánszámú üzemanyagot, mind a gázolajat, mint hétfőn. 
Vásárló Elsöprő mutatvány várható az Alditól, a Lidltől és a többiektől is
Buksza blog | 2025. május 24. 16:03
Tovább hanyatlanak a hagyományos, mindenfélét kínáló nagyáruházak, és nem az elektronikus kereskedelem veszi át a helyüket. Az emberek még inkább figyelni fognak a pénztárcájukra a következő években.
Vásárló Akciós termékekre vadászó vevők között tört ki bunyó egy csehországi Lidlben, élen a nyugdíjas vásárlókkal
Privátbankár.hu | 2025. május 24. 11:54
Nagyot téved, aki azt hiszi, hogy a csehek minden körülmények között megőrzik a hidegvérüket. Ha akciós termékekről van szó, akkor ők is hajlamosak elveszteni az önuralmukat.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG