Bár az elmúlt két hónapban jelentősen megugrott ugyan a romániai kis- és nagyáruházak forgalma, a magyarországi vásárlók többsége azonban átutazóban tér be a határ menti megyék nagyvárosainak bevásárlóközpontjaiba. Így egyelőre nem tapasztalják magyar turisták áradatát a romániai boltokban, bevásárlóközpontokban azok után, hogy a szomszédunkban 24-ről 9 százalékra szállították le az élelmiszerek általános forgalmi adóját – tudósít a Magyar Nemzet. Az eladók elmondása szerint a határ menti városokban jelen vannak ugyan a magyar vásárlók, de többségük nyaralni vagy rokonlátogatásra érkezik, s nem azért, hogy telepakolja a hazainál olcsóbb áruval a kocsiját.
Igaz, olcsóságról nem is feltétlenül beszélhetünk, hiszen a kiskereskedelmi árakat tekintve a két ország között még közvetlenül az adócsökkentés után sem mutatkozott túl nagy különbség, s az olló azóta összébb is zárult. Piackutatók felmérése szerint az áfalefaragás következtében már június első felében átlagosan tizenegy százalékkal csökkent az élelmiszer-ipari termékek ára Romániában, ám a Nemzet szerint némely nagy üzletláncok az adócsökkentés előtt "fű alatt" jelentős mértékben, akár harminc százalékkal is megemelték bizonyos élelmiszerek árát.
Ráadásul az anyaországi magyarok továbbra is attól tartanak, hogy a Romániában kapható bolti élelmiszerek minősége elmarad a hazai színvonaltól.
A multinacionális cégek ugyanakkor nem bízzák a véletlenre: az egyik áruházlánc az elmúlt hetekben kelet-magyarországi megyékben terjesztett szórólapokon népszerűsítette az áfacsökkentés miatt leszállított árakat, ennek keretében pedig természetesen romániai bevásárlóközpontjai kínálatát.