11p

A motorháztetőn lévő embléma ma már nem minden. Kiderült, hogy a vásárlók számára nagyobb jelentőséggel bír az autó tényleges műszaki állapota és története, amelyek kulcsfontosságú döntési tényezőkké válnak a vásárlásnál. Nem csoda – a jármű élettörténetének ismerete segít elkerülni jelentős anyagi veszteségeket. Pontosan milyen hatással van az autó története a vétel- és viszonteladási árra?

Miért fontos a jármű története használt autó vásárlásakor?

Az autó történetének ismerete (az az információhalmaz, amely többek között tartalmazza az egyes forgalomba helyezések és műszaki vizsgák dátumait és helyszíneit) lehetővé teszi a vásárlási kockázat reális felmérését, és befolyásolja az autó piaci árát. Hogyan?

Műszaki kockázat felmérése

A jelentés többek között feltárja a baleseti károkat, ismétlődő meghibásodásokat, szerviztörténetet. A jármű múltjára vonatkozó információkhoz való hozzáférés lehetővé teszi a vevő számára a jövőbeli meghibásodások kockázatának és az esetleges további költségeknek a megbecsülését, amelyekkel a vásárlás után számolnia kell.

Üzemeltetési biztonság

Néhány kár, pl. a váz vagy a segédberendezések sérülései közvetlen hatással vannak a jármű használati biztonságára. Ilyen jellegű potenciális veszélyek feltárása döntő tényezővé válhat a tranzakció lezárásáról szóló döntés meghozatalakor.

Ártárgyalás

A hibákról, a szervizelés helyéről, az eredetről vagy a jármű üzemeltetésének módjáról szóló adatok nemcsak a vásárlástól való elállás alapját képezik. Ezek szilárd érvet jelenthetnek az ár tárgyalásakor. Az információs aszimmetria viszont a vevő hátrányára hat.

A autoDNA és a független piackutató ügynökség, a Minds & Roses által készített „Tények és tévhitek a használtautó-piacról” című jelentés szerint a vásárlók akár 86%-a tart a jármű múltjából fakadó problémáktól. Még többen, azaz 88% úgy vélik, hogy a károkról szóló információkat kötelezően nyilvánosságra kellene hozni az eladáskor.

A vásárlók egyre inkább tudatában vannak a használt jármű vásárlásával járó kockázatoknak, és óvatosságuknak komoly okai vannak. Kiderül ugyanis, hogy a sofőrök akár 40%-ának a tranzakció után rögtön el kellett hárítania korábban elhallgatott hibákat.

A fenti adatok egyértelműen rámutatnak arra, hogy a jármű valós történetének ismerete a helyes értékelés és a vásárlási döntés meghozatalakor a biztonságérzet feltétele.

Hogyan ellenőrizhető az autó története?

Kutatások szerint azok a vezetők, akik a jármű történetének megismerése után döntenek a vásárlásról, elégedettebbek vele, mint azok, akik ilyen információk nélkül kötötték az üzletet. Az első csoporton belül az elégedett személyek aránya akár 95% volt, míg a második csoportban ez már csak 79%.

Mi az a VIN-szám és hol található?

A jármű történetének ellenőrzéséhez elengedhetetlen az alvázszám (Vehicle Identification Number, VIN) – amely egy 17 karakterből álló, az adott példány egyedi azonosító kódja.Tartalmaz többek között információkat az eredet szerinti országról, a gyártóról, a hajtástípusról és a motor típusáról. A VIN-szám megtalálható a forgalmi engedélyben vagy az autó egyes szerkezeti elemein, mint például a műszerfalon, a motortérben vagy az utasoldali küszöbön. A VIN-szám segítségével egyértelműen azonosítható a jármű az adatbázisokban, és így nyomon követhető a története az első forgalomba helyezés dátumától.

 

 

Hol található a VIN-szám személygépkocsiban?;, forrás: autoDNA.hu

Online eszközök a jármű történetének ellenőrzéséhez

Az autó történetének ellenőrzése lehetséges kormányzati oldalakon (a magyar központi járműnyilvántartás) és kereskedelmi szolgáltatásokon keresztül is (pl. autoDNA). Miben különböznek ezek a megoldások?

A járműre vonatkozó információk ellenőrzése a kormányzati platformokon teljesen ingyenes, azonban a hozzáférhető információk erősen korlátozottak. Többek között nem tartalmazzák a külföldi adatbázisok adatait, ami megnehezíti az importból származó autók műszaki és jogi állapotának ellenőrzését. A kereskedelmi jelentések, bár fizetősek, szélesebb körű információkhoz biztosítanak hozzáférést. Az autoDNA járműtörténeti riportja az adott példányra rendelkezésre álló adatoktól függően lehetővé teszi az alábbiak ellenőrzését:

  • a jármű jogi állapota és eredete,
  • az autó eddigi használatának módja (pl. TAXI),
  • a műszaki vizsga érvényessége,
  • az előző forgalomba helyezések dátumai és helyszínei,
  • a károk története,
  • a futásteljesítmény soron következő mérési bejegyzései,
  • a szerviztörténet.

Az jelentés utolsó része a a jármű archív fotógalériája (ha ezek elérhetők). Ez további ellenőrzést tesz lehetővé a jelentésben feljegyzett károk mértékéről.

 

 

Mit nyerhetünk az autoDNA járműtörténeti jelentésével?; forrás: autoDNA.hu

A VIN ellenőrzéséhez elegendő:

  • Látogasson el a autoDNA.hu oldalra
  • Adja meg a kiválasztott VIN-számot.
  • Válassza ki a legkényelmesebb fizetési módot, és töltse le a jelentést, amely a vásárlás után azonnal elérhető lesz az e-mail-fiókjában és a felhasználói fiókjában.

Gyakori tévhitek és buktatók a járműtörténet értékelésekor

Tévhit 1: A kilométeróra-olvasások eltérései nem számítanak

Bár a kilométeróra-állás manipulálásának büntetése létezik, ez továbbra is általános gyakorlat a tisztességtelen eladók körében. Csak 2024-ben az autoDNA adatbázisaiban több mint 71,6 ezer esetet jegyeztek fel a kilométeróra-eltérésekből. A piaci elemzések szerint a modelltől és évjárattól függően a kilométeróra 100 000 km-rel történő visszatekerése akár 2,6 millió forint veszteséget is jelenthet. Sajnos kiderült, hogy bár minden helyszíni ellenőrzésnek tartalmaznia kellene a kilométeróra-állás leolvasását és bejegyzését a magyar központi járműnyilvántartás adatbázisába, ez csak az esetek egyharmadában történik meg.

 

 

A kilométeróra-manipuláció továbbra is égető piaci probléma; forrás: autoDNA.hu

Tévhit 2: A balesetes autó mindig értéktelen

Nem minden baleset írja le az autó értékét. Fontos viszont a javítások hatóköre és minősége. A „Tények és tévhitek a használtautó-piacról” jelentés szerint a vásárlók 66%-a hajlandó elfogadni kisebb javításokat a jármű vásárlásakor, feltéve, hogy azokat szakszerűen végezték el. Ez az arány csökken súlyosabb beavatkozások esetén, de még mindig jelentős (kb. 25%).

Tévhit 3: A VIN-jelentés felesleges, elegendő a vizsgálat egy műhelyben

A műhelybeli szemle felbecsülhetetlen segítség a jármű tényleges értékének felmérésében és a vásárlási döntés meghozatalában, azonban nem ad információt például a kilométeróra-bejegyzésekről, a jogi állapotról vagy az autó eredetéről. Az alvázszám lekérdezésének meg kell előznie a szerelői vizitet – ennek segítségével előzetesen felmérheti a tranzakció kockázatát még a részletes diagnosztika előtt.

Mi kell, hogy éberséget keltsen a vevőben?

  • Hiányzó összhang a dokumentumokban szereplő adatok és a valós állapot között – ha a hirdetésben megadott információk eltérnek a szervizkönyvben, a forgalmi engedélyben vagy a VIN-jelentésben szereplő adatoktól, vagy ellentmondanak az autó tényleges állapotának, további ellenőrzés szükséges.
  • Futásteljesítmény-eltérések – sem a visszatekerésre utaló bejegyzések, sem a futásteljesítmény-olvasások folytonosságának hiánya nem megbízhatóak.
  • Átlátható dokumentáció hiánya – a számlák, a szervizkönyv, a javítási jegyzőkönyvek vagy a vizsgaigazolások hiánya tipikus jele annak, hogy az eladó nem ismeri vagy nem akarja nyilvánosságra hozni a jármű teljes történetét.
  • A piaci normáknál alacsonyabb ár – bár az okok változatosak lehetnek, leggyakrabban rejtett hibákkal állnak összefüggésben.
  • Az eladó vonakodása a próbaúttól vagy a független vizsgálattól – egy tisztességes tulajdonosnak nincs oka korlátozni a járműhöz való hozzáférést; bármilyen vonakodás ebben a kérdésben egyértelmű figyelmeztető jel.

Melyek a leggyakoribb hibák a jelentések értelmezésekor?

Az adatok értelmezésének hiánya

A járműtörténeti jelentés átfogó elemzést igényel, beleértve többek között a piaci kontextus, a vizsgált példány kora és a modell sajátosságainak figyelembevételét. Csak az összes rendelkezésre álló adat együttes értelmezése segíthet a jármű értékének megalapozott megítélésében.

Kis eltérések figyelmen kívül hagyása

Kis figyelmeztető jelek, mint például az egymást követő forgalomba helyezések dátumainak eltérései, a kilométerek logikátlan növekedése vagy látszólag apró károk gyakran alábecsültek. Ez súlyos hiba, mivel még egy látszólag kis elektronikai javítás is több ezer zloty költséggel járhat.

Csak egy információforrásra támaszkodás

A VIN-jelentésben, a szervizkönyvben és a forgalmi engedélyben található információk, a műhelyi szemle vagy a márkaszerviztől származó adatok kiegészíthetik egymást és támogathatják a vevőt a döntéshozatal különböző szakaszaiban.

A rendelkezésre álló adatok hiányának összekeverése a károk hiányával

A bejegyzések hiánya nem mindig egyértelműen jelenti a károk hiányát. Jelentheti azt is, hogy az adatok nem állnak rendelkezésre az adatbázisokban. Ezért minden esetben szükséges a jármű személyes szemléje.

A károk valós mértékének figyelmen kívül hagyása

Sajnos a vevők gyakran nem figyelnek a kár értékelésére vagy az archív fotókra, amelyek feltárják annak valós mértékét. E információk figyelmen kívül hagyása és a különböző típusú hibák egyként kezelése hibás döntésekhez vezet, például kisebb javításokon átesett autók elutasításához.

Hogyan ellenőrizze az információkat több forrásból?

Az első lépés a a VIN-jelentés letöltése, amely átfogó képet ad a korábbi károkról, a futásteljesítményről és a tulajdonosváltásokról. Ezután érdemes kérni az eladótól a teljes szervizdokumentációt — számlákat, a szervizkönyvet és a márkaszervizben végzett vizsgák igazolásait —, és alaposan összehasonlítani a dátumokat és a futásteljesítmény-bejegyzéseket.

A következő lépésnek egy független műhelyben végzett elővásárlási ellenőrzésnek kell lennie: számítógépes diagnosztika, geometriai mérések, a szerkezeti elemek és a váz szemléje. Ez különösen fontos olyan esetekben, amikor a jelentés korábbi javításokra vagy hiányosságokra utal a szerviztörténetben.

 

 

A járműtörténeti jelentés lehetővé teszi az érték előzetes ellenőrzését; forrás: autoDNA.hu

Hogyan hat az autó története az árára?

A kockázat minimalizálása érdekében a potenciális vevők többsége hajlandó többet fizetni egy dokumentált múlttal rendelkező autóért. Különösen a szervizdokumentáció van pozitív hatással az árra – a vezetők 57%-a szerint a hivatalos márkaszervizben végzett szerviz növeli az autó értékét. Érdekesség, hogy az esztétikai jellegű kisebb sérülések és hibák sem feltétlenül csökkentik jelentősen az autó értékét, ha azokat szakszerűen kijavították.

A gyakorlatban a VIN-jelentés értékes eszköz mind a vevők, mind a tisztességes eladók számára: az abban található információk segítik a tárgyalásokat és növelik az esélyét a tisztességes árnak. A teljes szerviztörténettel és súlyos balesetmentes múlttal rendelkező autó nemcsak nagyobb bizalmat kelt, hanem magasabb piaci értéket is ér el.

Hogyan ellenőrizhető online egy használt jármű története?

Elég megadni a VIN-számot a járműtörténeti jelentések dedikált szolgáltatásain, pl. az autoDNA-n, vagy igénybe venni a kormányzati platformokat.

Befolyásolja-e mindig az autó története az árát?

Nem mindig – a súlyos balesetek, intenzív használat vagy magas futásteljesítmény csökkentheti az árat, de a kisebb károk a teljes dokumentáció esetén nem feltétlenül befolyásolják az autó értékét.

Mely információk a legfontosabbak a vásárló számára a VIN-jelentésben?

Elsősorban érdemes figyelni: a futásteljesítmény-olvasatokat, a károkról szóló információkat, a szerviztörténetet, a tulajdonosok számát és az eltulajdonítással kapcsolatos adatokat.

Hogyan ellenőrizhető, hogy nem tekerték-e vissza a kilométerórát?

A kilométeróra állását úgy ellenőrizheti, hogy összehasonlítja a futásteljesítményt a szervizdokumentációval, a márkaszerviz-jelentésekkel, a műszaki vizsga bejegyzéseivel és a magyar központi járműnyilvántartásban szereplő történelemmel.

Csökkenti-e mindig egy baleset az autó értékét?

Minden a károk mértékétől függ. A totálkár jelentősen csökkenti az árat, de a kisebb balesetek a teljes dokumentáció esetén gyakran nem gyakorolnak nagy hatást az értékre.

(x)

Címkék: Vásárló

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Meglepetésekkel készül idén karácsonyra a Magyar Telekom
Natív tartalom | 2025. november 27. 12:50
Kedvezményözönt zúdít a Telekom karácsonykor jelenlegi és jövőbeli ügyfeleire, ezzel is támogatva a rég halogatott kapcsolatfelvételt családtagok, barátok, ismerősök között.
Vásárló Zuhanó borfogyasztás: minőségi választ ad egy magyar borászat
PR | 2025. november 19. 09:36
A borfogyasztás visszaesése által okozott krízisre a Jammertal a Nagyborral válaszol.
Vásárló Ötször annyi játékot vesznek a családok decemberben, mint máskor
Privátbankár.hu | 2025. november 18. 12:57
Egy átlagos kisgyerekes családnak 88 ezer forintba kerül a karácsony. 
Vásárló Hogyan érheted el, hogy a webshopod előkelő helyen szerepeljen a keresőkben?
Márkázott tartalom | 2025. november 14. 18:04
Megépítetted a webshopodat, feltöltötted a termékeket, leírásokat is készítettél, mégsem nő a látogatottság? Sok webáruház-tulajdonos tapasztalja ugyanezt, amikor mindent megtesz, mégis alig látszik a Google organikus találatai között. Az alábbiakban a BP Digital szakértői osztanak meg hasznos tippeket, hogyan javíthatod a helyezéseidet!
Vásárló Zagyszivattyú kínálat – Mutatjuk, mire használható az eszköz!
Márkázott tartalom | 2025. november 13. 10:21
A modern építőipar, a mélyépítés, valamint a környezetvédelemhez kapcsolódó víztelenítési és szennyvízkezelési feladatok elképzelhetetlenek a zagyszivattyú kínálat megbízható és nagy teljesítményű tagjai nélkül. A zagyszivattyúk képesek a legnagyobb kihívást jelentő, koptató hatású, szilárd részecskéket és iszapot tartalmazó folyadék, a zagy hatékony kezelésére. A Tsurumi márkanév a megbízhatóság, a tartósság és a technológiai innováció szinonimája a szakmában. Közel egy évszázados tapasztalatával a világ egyik legelismertebb gyártójává vált a merülőszivattyúk szegmensében.
Vásárló Összefüggést találtak a fiatal felnőttek vastagbélrákja és a biológiai életkor között
Natív tartalom | 2025. november 12. 14:05
Az 50 év alatti vastagbélrákok emelkedése új megvilágításba helyezi a megelőzést – a biológiai életkor lehet a korai felismerés kulcsa.
Vásárló Teszt Plussz Magazin: ezek a legjobb vezeték nélküli állóporszívók
Márkázott tartalom | 2025. november 12. 10:25
A Teszt Plussz Magazin ismét frissítette vezeték nélküli állóporszívó tesztjét, aminek részeként megvizsgálták az egész piacot, és a teszteredményekből kiderült, hogy a Dyson még mindig uralja a prémium kategóriát, de egyre komolyabb kihívót jelent a Dreame, miközben az alacsonyabb kategóriákat leginkább a Xiaomi, a Bosch, a Shark és a Gorenje porszívói uralják.
Vásárló Milyen előnyei vannak a toló bukó erkélyajtónak?
Márkázott tartalom | 2025. november 10. 18:30
Ez egy rendkívül népszerű nyílászáró típus, amit az erkélyekhez, teraszokhoz és télikertekhez rendszeresen használnak. A kialakítása tulajdonképpen egy fix elemből és egy tolható szárnyból áll. Zárt állapotban a fix üvegfal síkjában helyezkedik el, így a gyakorlatban nem foglal el felesleges helyet.
Vásárló Az autóüveg javításának időtartamát befolyásoló tényezők
Márkázott tartalom | 2025. november 10. 09:12
Valószínűleg mind vissza tud idézni egy alkalmat, amikor egy kis kavics az úton repülve megcsapta a szélvédőt, látható sérülést okozva. Amennyire jelentéktelennek tűnhet is, a szélvédő megsérülése a biztonság szempontjából nem hagyható figyelmen kívül, hiszen a későbbi kockázatokat megelőzendő gyors beavatkozásra lehet szükség.
Vásárló Váratlanul bezuhant a drágulás a boltokban – a kormányt ez hidegen hagyja
Gáspár András, Valkai Nikoletta | 2025. november 10. 05:42
Az előző hónaphoz képest régen látott mértékű árcsökkenést talált a legfrissebb Privátbankár Árkosár-felmérés a hipermarketekben. Éves szinten persze nőttek az árak, de a drágulás több mint egyéves mélypontra fékezett. Az árrésstop mégis maradt – ennek már csak politikai okai lehetnek, szakmaiak nem. Novemberi felmérésünk során lehet, hogy láttuk az ország utolsó szögletes trappistáját is.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG