A cipők sokféle változatban, modellkialakításban kerülnek forgalomba, csoportosítani azonban a viseletük körülményei alapján lehet őket. A rendszeres használatú cipőkhöz a tavaszi, őszi, nyári és téli típusokat soroljuk, amely az évszakra utaló rendeltetési célt is tükrözi - olvasható az NFH közleményében.
Amikor cipőt indulunk vásárolni, gondoljuk végig, hogy milyen évszak van, és milyen célra szánjuk. Később a reklamációnál ennek jelentősége lehet, hisz egy tavaszi cipőt, ha télen viselünk, és az a hóban beázik, tönkremegy, hiába akarunk élni szavatossági jogainkkal, a lábbelit nem rendeltetésének megfelelően használtuk.
Próbáld fel!
Fontos, hogy minden esetben próbával győződjünk meg a termék mérethelyességéről, megfelelősségéről, és vásárláskor mindkét lábra való cipőt próbáljuk fel.
Ügyeljünk arra, hogy zárt cipőben ne érjen végig a láb, hisz ez amellett, hogy kényelmetlen lehet, nem megfelelő illeszkedés esetén a lábbeli belső felületének károsodásához is vezethet.
Jogaink a cipővásárlásnál
Cipő vásárlása esetén 2 éves szavatossági jog illeti meg a fogyasztót. Tehát ha a kereskedő azt állítja, „a cipőre nincs szavatosság, ezért nem cserél”, az nem elfogadható válasz.
Ezen két éven belül a fogyasztó reklamációval élhet, ha a termék a rendeltetésszerű használat és ápolás ellenére is meghibásodik. A reklamációt minden esetben a vásárlás helyén jelenthetjük be a hibás termék és a fizetési bizonylat bemutatásával.
Jó tudni, hogy az egy évesnél hosszabb kihordású idejű, 10 ezer Ft feletti vételárú, gyógyászati segédeszköznek minősülő cipők esetében egy éves kötelező jótállást ír elő a vonatkozó jogszabály. (Vagyis a vásárlástól számított egy éven belül végig a kereskedőt terheli a bizonyítási kötelezettség, ha a termék hibáját illetően vita támad a felek között).
Online vásárlás esetén természetesen 14 napon belül indokolás nélkül elállhatunk a szerződéstől.
Ha a cipő mérete, vagy színe nem megfelelő, de minőségi (gyártási) hibája nincs, úgy személyes vásárlás esetén nem a kereskedő nem köteles foglalkozni visszavásárlási kérelmünkkel.
A minőségi kifogásról a reklamációval egy időben a kereskedőnek jegyzőkönyvet kell felvennie. Hibás teljesítés esetén a fogyasztó kérheti a termék javítását, illetve cseréjét. A csere lehetősége csak akkor korlátozott, ha a termék cseréje lehetetlen (nincs már a szükséges méretben, nem gyártják azt a terméket), vagy ha a csere, aránytalan többletköltséggel járna. Második körben az árleszállítás, vagy elállás közül választhatunk.
Két év, de hogyan?
A kétéves szavatossági idő a bizonyítás tekintetében megoszlik. Az első 6 hónapban a kereskedőnek kell bizonyítania, hogy a termék hibája fennállt-e már a vásárlás pillanatában is, vagy később – a fogyasztó általi helytelen használat miatt – keletkezett. Fél év után ez azonban már a fogyasztó feladata. Ezt a vizsgálatot a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóságnál is kezdeményezheti. Az NFH-n kívül cipő bevizsgálást végez pl. a BIMEO Kft., a Hoffer Minőségügyi Szakértői Bt.
Ha a bevizsgáltatást a fogyasztónak kell elvégeztetnie, célszerű a vizsgálat megrendelése előtt a kereskedőtől megérdeklődni, hogy mely bevizsgáló szervezet szakvéleményét fogadja el és érdemes jegyzőkönyvben rögzíteni a vállalkozóval, hogy jogos panasz esetén visszatérítik a bevizsgálás díját, illetve a beszerzett szakvéleményben foglaltaknak megfelelően fognak eljárni a minőségi kifogás intézése során.Jó, ha tudja, hogy használt termék vásárlása esetén is megilleti a fogyasztót a szavatossági jog, még lábbeli vásárlása esetén is. Ennek feltételeiről, és jogi tudnivalóiról ebben a cikkünkben olvashat.
Amennyiben minőségi kifogásunkat illetően nem sikerül megegyezésre jutni a kereskedővel, reklamációs jogainkat peres úton, illetve a Békéltető Testület segítségével érvényesíttethetjük.