Bár mostanáig úgy tűnt, az Ikeának sikerült megfelelő válaszokat adnia az elmúlt évek gazdasági sokkjaira és csökkenteni tudta az árait a nagyobb forgalom reményében. A legfrissebb számok szerint azonban még mindig van hova fejlődni.
Az IKEA éves árbevétele öt százalékkal esett annak ellenére, hogy az elmúlt időszakban csökkentette árait a vásárlók elcsábítása érdekében – adta hírül a Reuters. A vállalat meg akarja tartani piaci részesedését a háztartási bútorok zsugorodó piacán. A cég szerint a jövő év jobban sikerülhet, mint az idei. A bútoráruházlánc tulajdonosa, az Ingka Group 39,6 milliárd euró árbevételt ért el augusztus 31-én végződött üzleti évében.
„Minden piacunkon egyidejűleg lassult a gazdaság növekedése és ezzel párhuzamosan gyengélkedett a bútorpiac, majdnem tejesen egyszerre okozva nehézségeket” – mondta Jasper Brodin, a cégcsoport vezérigazgatója. A 2008-as pénzügyi válság óta nem tapasztaltak ehhez foghatóan rossz helyzetet. Az árcsökkentéseknek köszönhetően növekedett a forgalom az áruházakban – derül ki Brodin beszámolójából. Ez a lépés 2,1 milliárd eurójába fájt a vállalatnak. Ugyanakkor meg tudták őrizni világszintű 5,7 százalékos részesedésüket a bútorpiacon. Az Ingka Group elemzői úgy vélik, hogy hasznot húztak a vásárlók pénztárcájának soványabbá válásából.
Ami a jövő évet illeti, az IKEA eladásainak növekedésére számít. Az elmúlt hónapokban 3,3 százalékkal, 727 millió euróra nőtt az áruházakat felkeresők száma. Ez kisebb, mint a 2023-as 7,4 százalékos bővülés, de a cég kevesebb új boltot nyitott, mint az elmúlt évben. Jövőre a 2023-as számhoz közelítenek 58 áruház átadásával. Az online eladások aránya 26 százalékról 28 százalékra ment fel. Ami a legnagyobb részpiacokat illeti az Egyesült Államokban arra számítanak, hogy a kamatok csökkentése élénkülést hozhat a bútorpiacon is.
Kínában a napokban bejelentett gazdaságösztönző lépéseknél bátrabbakat is el tudnának képzelni. Ezen a piacon a világszinttől elmaradó fogyasztói bizalmat tapasztalnak.
A kínai piactól sokat várnak, mert az ázsiai országban csak 3,5 százalék az Ingka Group piaci részesedése, így lenne hová növekedni. Az Ikea 1998-as megjelenése után sok éven át a legjobb ötben voltak a kínai eladások a svéd bútormultinál, ám az elmúlt időszakban mérséklődött Kína súlya az Ikea forgalmában.
A jó hír, amit mindenki örömmel fogad, aki szereti az Ikeát az, hogy a szeptember 1 jén indult 2025-ös pénzügyi évben további árcsökkentéseket tervez a bútorlánc. Igaz az is ugyanakkor, hogy jó vadászösztön kell majd ezek kihasználására, mert a kedvezmények szerényebbek lesznek az elmúlt évben megszokottnál.