A Használtautó.hu internetes portálon a harmadik negyedévben lefuttatott 48,8 millió keresés adatai alapján pontosan meghatározható, milyen személyautót képzel el magának a lakosság többsége. Leggyakrabban ötévesnél fiatalabb autót keresnek, kétharmaduk a dízelmotorokat preferálja. Az öt legnépszerűbb típus kivétel nélkül német autómárka. Az álmoknak azonban a pénztárca mellett gyakran a kínálat is határt szab.
A keresések több mint 41 százaléka a nagy német autómárkákra fókuszál, ezek sorrendben: Volkswagen, BMW, Opel, Audi és Mercedes-Benz.
A többség öt évnél fiatalabbat keres, de nincs belőle elég a piacon
Az autósok 55 százaléka 2007-ben, vagy azt követően gyártott autókat keres, ugyanakkor az eladni kívánt autók átlagéletkora eléri a 11 évet. Különösen az 1-3 éves autók kínálatában tátong hatalmas űr, ami nem meglepő, hiszen az előző néhány évben zuhant töredékére az utánpótlást biztosító újautó-eladások száma.
Ezt a hiányt az idén jelentősen megélénkülő használtautó-import két okból sem képes pótolni: egyrészt a behozott autók aránya a hazai használtautó-forgalomnak még mindig csak a nyolcadát teszi ki, másrészt – anyagi okokból – a behozott járművek fele legalább kilenc esztendős.
A drágább gázolaj sem fogja vissza a dízeles keresletet
A januári jövedékiadó-változások hatására az év jelentős részében a dízel üzemanyag ára meghaladta a benzinárat, a különbség hosszú hetek óta eléri vagy meghaladja a 20 forintot. Ennek ellenére az autósok közel kétharmada továbbra is dízelautót keres, hiszen ezek a járművek azonos motorméret, illetve teljesítmény mellett 15-20 százalékkal kevesebb üzemanyagot fogyasztanak. Miközben 33 százaléknyian benzinüzemű motorra keresnek rá, marginális az alternatív üzemanyagok iránti kereslet. Hibrid hajtású autót például a keresések 0,41, míg elektromos meghajtást mindössze 0,15 százalékban állították be az érdeklődők.
Fekete, fehér – igen, nem?
Bár a keresési paraméterek közül az autók színe jóval kevésbé fontos szempont a használt autót keresők számára, az időszak során közel 200 ezer keresésben szerepelt ez a tényező is, ami megfelelő képet ad a színek szerinti preferenciákról is. Az adatokból jól kivehető, hogy legtöbben a fekete és a fehér autókra keresnek rá, ez a két szín teszi ki az összes színre szűrés 45 százalékát. Gyártmány szerint is vizsgálva kiderül, hogy a nagyobb presztízsű márkák esetében e két szín keresettségi aránya még tovább nő.