Az ünnepi időszak a csend és nyugalom ideje, de csak miután véget ért a karácsonyi ajándékok utáni hajsza - ez pedig gyakorlatilag december 24-ig várat magára. A PayPal online fizetési szolgáltató nemzetközi felmérést készített arról, hogy miként viszonyulnak az európai fogyasztók a karácsonyi ajándékvásárlással járó kényelmetlenségekhez, a megkérdezett tíz ország között a magyarok véleményét is kikérték erről, tudta meg a Privátbankár.hu.
Szeretjük a karácsonyt, csak vásárolni ne kelljen
Az ünnepeket a legtöbb európai varázslatos és örömteli időszaknak tartja, azonban az ajándékozás úgy tűnik sok kellemetlenséggel is járhat. Amellett, hogy tízből kilenc magyart ér valamilyen kellemetlenség a karácsonyi ajándékvásárlás során a felmérés szerint a magyarok 17 százaléka tartósan idegeskedik a megfelelő meglepetések beszerzése miatt.
Nagyjából az egynegyedük elsősorban azért aggódik, hogy nem fogja megtalálni a megfelelő ajándékot, 22 százalékuk pedig attól fél, hogy az ajándék nem tetszik majd a megajándékozott személynek. Ugyancsak jelentős azoknak az aránya, akik az ajándékokra szánt költségkeret túllépése miatt idegeskednek (28%), vagy éppen amiatt, hogy csak az utolsó pillanatban találnak rá a tökéletes meglepetésre (28%).
A megkérdezettek szerint a karácsony fényét a forgalmi dugók és az általános zsúfoltság is beárnyékolhatják, bár az európai válaszadók nagy része (64%) úgy vélekedett, hogy ezek elkerülhetetlen velejárói az ünnepeknek. Az kellemetlenségeket a környező országok lakossága is hasonlóan éli meg, a csehek 25 százaléka, a lengyeleknek pedig a harmada említett valamilyen ajándékvásárláshoz kapcsolódó bosszúságot.
A karácsonyi lázra gyógyír az internet
A készülődés közben ráadásul könnyen úgy érezheti az ember, hogy a teendők listája sosem ér véget: tervezés, vásárlás, főzés, meghívások, látogatások és még ki tudja, mi vár az emberre az ünnepek előtt. Bár főzni még nem biztos, hogy megfőznek helyettünk, a vásárlást talán ki lehet húzni a listáról - feltéve, ha online végezzük. A kutatásból ugyanis kiderült, hogy tízből hat európai szerint a karácsonyi ajándékok online megrendelésével a vásárlás sokkal kevesebb bosszúsággal jár, ráadásul 70 százalékuk szerint így kedvezőbb áron lehet egyes termékekhez hozzájutni.
A helyzet Magyarországon is hasonló: a válaszadók kétharmada gondolja úgy, hogy az online vásárlással sokkal kellemesebb élmény az ajándékvadászat. A magyar fogyasztók ugyanakkor az internetes vásárlás számos további előnyét is kiemelték, mint például a zsúfolt üzletek elkerülésének lehetősége (87%), az időmegtakarítás (80%) és a külföldről történő vásárlás a legjobb árakon (67%).