A karácsonyi szezonban nő a forgalom a játékpiacon – az átlagos kosárérték az évközi 6200 forintról átlagosan 9800 forintra emelkedik. Bár legtöbben a hipermarketekben tervezik beszerezni a játékokat, a választék és a szakértői segítség hiánya miatt egyre többen keresik fel a szaküzleteket, ahol a gyermek korának és igényének legjobban megfelelő ajándékot vásárolhatnak.
A teljes játékszektor méretét nehéz megbecsülni, mivel erre irányuló mérést jelenleg egyik nagy piackutató intézet sem végez. A Játékkereskedők Országos Szövetségének alelnöke, Gyaraki József a piacot nagyjából 40-50 milliárd forint nagyságúra becsüli. Ebből a játékbolthálózatok 30, az online játékboltok 10 százalékkal részesednek, a maradékot pedig a hipermarketek dömpingárui fedik le.
Az anyukák vásárolnak
A cég mérései szerint a karácsonyi szezonban nincs különbség a vásárlók összetételében az év többi hónapjához képest. A játékboltokban és az interneten is a kosarat cipelők körülbelül 75 százaléka 25‒44 év közötti nő. Jellemzően ők végzik a bevásárlások oroszlánrészét. Az idősebb korosztály is képviselteti magát, de jóval kisebb százalékban, ők többnyire a hagyományos játékboltokban keresik az olyan klasszikus játékokat, mint például a diavetítő vagy a Gazdálkodj okosan! társasjáték.
Ami a slágertermékeket illeti, idén is egyre népszerűbbek a kreatív és készségfejlesztő játékok. Ebbe a kategóriába tartoznak a bűvészjátékok is, amelyek iránt az elmúlt években jelentősen megnőtt a kereslet.
A Disney mesék karakterei mindig nagyon jól futnak, de a gyurmák és egyéb kreatív játékok is keresettek. A karácsonykor érkező új Csillagok Háborúja film miatt a franchisehoz tartozó figurák és kiegészítők is népszerűek lesznek.
A játékforgalmazó szerint Magyarországon regionális szinten is kiemelkedően szeretik a családi társasjátékokat. Emellett folyamatosan növekszik az érdeklődés az interaktív játékok iránt: a REGIO Játék szerint a Baby Born kollekció mellett a magyarul beszélő Molly baba vagy a többfunkciós Masni cica lehet a szezon lányos sikerterméke.