1p

Az illúziók vége – a racionalitás kezdete –
úgy tűnik el az ESG, hogy velünk marad?

Klasszis Fenntarthatóság 2025 konferencia

2025. november 4., Budapest

Jelentkezzen most!

Élelmiszerre muszáj költeni, tartós fogyasztási cikkekre viszont nem - ez érződik is a kereslet visszaesésén. Az elektronikai piac tavalyhoz képest 23,5 százalékot esett
Élelmiszerre muszáj költeni, tartós fogyasztási cikkekre viszont nem - ez érződik is a kereslet visszaesésén. A 2008 vége felé már csökkenést mutató tartós fogyasztási cikk piac visszaesése 2009-ben is folytatódott, március-áprilisban pedig már a tartós fogyasztási cikkek iránti kereslet nagymértékű zuhanásáról beszélhetünk az előző évekhez képest. Amíg az elektronikai piac forgalma a tavalyi évhez képest 23,5 százalékos visszaesést könyvelhetett el, addig a fehéráru szegmens ennél jelentősen jobban teljesített - olvasható a GfK Hungária összefoglalójában

A világválság kirobbanása utáni teljes első év immáron véget ért. A fogyasztók az első pár hónapban még nem érezték meg a válság hatásait. A 2008 vége felé már csökkenést mutató tartós fogyasztásicikk-piacon a kereslet nem esett vissza jelentősebb mértékben egészen 2009 márciusáig. A GfK Hungária Piackutató Intézet Kereskedelem és Technológia területének mérései szerint 2009. március-április volt az az időszak, amikor a tartós fogyasztási cikkek iránti kereslet nagymértékben zuhant az előző évekhez képest.

„Amíg élelmiszerre muszáj költeni, addig a tartós fogyasztási cikkek nem tartoznak ebbe a körbe. Ez meg is látszott a kereslet visszaesésén. Ahogy az emberek saját magukon is elkezdték megérezni a változásokat, és elkezdődtek a sorozatos leépítések, elbocsátások, úgy esett vissza a forgalom is. A karácsonyi időszak, ahogyan azt vártuk megint csak elmaradt a 2008-as évi forgalomtól” – mondta el Sztupár Andrea, a GfK Hungária Kereskedelem és Technológia területének country managere.

Az úgynevezett elektronikai piac forgalma, ahova a GfK Hungária által mért öt fő szektort soroljuk (szórakoztató elektronika, fotó, háztartási kis- és nagygépek, IT és nyomtatás) 2008-hoz képest 23,5 százalékos visszaesést könyvelhetett el tavaly.

A különböző szektorok azonban nem egyforma mértékben estek vissza. Leginkább a fotó, majd a barnaáru és az IT forgalom csökkent. Mivel a visszaesés nem volt egyenlő minden szektorban – amely a GfK Hungária mérései szerint 244 milliárd forintot tett ki (a GfK Hungária által mért 50 termékcsoport forgalma) – így az említett szektorok súlya csökkent. Annak ellenére, hogy ezekben a szegmensekben találhatóak a leginnovatívabb, legtrendibb termékek – mint például az LCD és LED tv-k, digitális beltéri egységek, notebookok, netbookok, digitális- fényképezők és fotókeretek – 2009-ben ezen szektorok forgalma esett vissza legnagyobb mértékben (több, mint 20 százalékkal), a fehéráruk csoportja pedig relatíve kisebb csökkenést szenvedett el.

A háztartási kisgépek alkotta szektor érezte meg legkevésbé a válság hatásait. Itt darabszámban nagyobb volt a visszaesés (-13%), az átlagárak pedig kis mértékben növekedtek. Ennek okai az áfaemelésben, a noname márkák arányának enyhe csökkenésében, és az egyes termékcsoportok, mint például a konyhagépek, a kávéfőzők, és a vízforralók megerősödésében keresendők. A múlt évben a „personal care”, azaz személyi termékek (hajápolás, borotvák, elektromos fogkefe) piaca erőteljesen csökkent.

A háztartási nagygépek piacán megnőtt a beépíthető készülékek súlya, mivel ez a piac csupán 6 százalékkal esett vissza, míg a szabadonálló piac 20 százalékos csökkenést szenvedett el. Eladott darabszám tekintetében viszont a nagygépek területén is 20 százalék feletti volt a visszaesés. A szárítógépek piaca volt az egyetlen 2009-ben, amelyik a megelőző évhez képest pozitív mutatókkal rendelkezik.

Legnagyobb piaci súlya még mindig a mosó- és hűtőgépeknek van, amelyek e szektornak valamivel több mint felét teszik ki. Ez a két termék szinte mindegyik háztartásban megtalálható. Így itt egyértelműen a cserék következtében lehet piaci növekedés. A tavalyi évben egyébként egyes termékcsoportok esetében a vevők inkább elhalasztották a vásárlást vagy a miŹnőségi cserét, más termékeknél pedig a közelmúltbeli piaci felfutás még nem hozta el a cserék szükségességét.

GfK Hungária Öko-Riport: előtérben az energiatakarékos modellek

A piaci szereplők számára pozitív fordulatot jelenthet, ha a fogyasztók környezettudatosabbá válnak, és energiapazarló készülékek helyett takarékos gépeket szereznek be. A GfK Hungária Öko-Riportja segítségével összehasonlítható a különböző energiahatékonyságú termékek energiafogyasztása a várható élettartam alatt.

A magyar háztartási nagygépek piacán is egyre nagyobb hangsúlyt kapnak az energiatakarékosabb modellek a kiskereskedelemben. A hűtőszekrények, a hűtőládák és a mosógépek árucsoportjánál egyaránt nagy mértékű fejlődés figyelhető meg az energiatakarékos modellek előtérbe kerülésével - olvasható a GfK Hungária elemzésében.

Az áfaemelés a feketegazdaságot gyarapítja?
Messziről elkerüljük a benzinkutat
Kevesebbet költünk élelmiszerre  
A hipermarketeké az élelmiszerpiac harmada
Zöld háztartási gépeket a magyaroknak!  
Biztos spórolás egyszerűen - zöld tippek 
Vegyen újat, jobban jár - 12 zöld tipp 

Privátbankár

Címkék: Vásárló

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Nincsen még vége a horrornak a benzinkutakon
Privátbankár.hu | 2025. október 29. 10:36
Újabb áremelkedés jön.
Vásárló Egész évben karácsony – de hová tűnik az ünnep varázsa?
Elek Lenke | 2025. október 27. 19:22
Kint 17 fokot mutat a hőmérő, még októberben vagyunk, de az egyik nagy bevásárlóközpont lakberendezési üzletében már ömlenek ránk a halloweeni mellett a karácsonyi áruk is. Mire eljön az ünnep, elvész annak a varázsa, gondolhatja sok magyar vásárló. De hogyan és miért kezdtek a hazai kereskedők is elmozdulni ebbe az irányba?
Vásárló Csapatépítés: befektetés vagy plusz kiadás?
Márkázott tartalom | 2025. október 27. 18:58
A legtöbb vállalat életében időről időre felmerül a kérdés, hogy vajon tényleg megéri-e csapatépítést szervezni, vagy ez csak egy újabb költség, amit a vezetőség jobb híján elkönyvel a „jó hangulat fenntartása” címen? A válasz azonban sokkal egyértelműbb, mint gondolnánk. Egy jól megválasztott program ugyanis nem csupán a közösséget erősíti, hanem hosszú távon a teljesítményre és a lojalitásra is hat. 
Vásárló Új korszak kezdődik Salgótarjánban: épül a város első STOP SHOP bevásárlóparkja
Natív tartalom | 2025. október 27. 16:18
Salgótarján új fejezethez érkezik: a város központjában, a Lidl melletti területen megkezdődött a régió legújabb STOP SHOP bevásárlóparkjának építése. A CPI Hungary fejlesztésében megvalósuló projekt nemcsak új vásárlási lehetőségeket, hanem modern, fenntartható és közösségbarát környezetet is hoz a nógrádi megyeszékhelyre.
Vásárló Csak ebben a magánkórházban található újszülött/koraszülött intenzív centrum
Natív tartalom | 2025. október 27. 14:33
A természetes szülés fontosságára hívta fel a figyelmet Dr. Siklós Pál, hiszen szerencsére már akár két császár után is lehetséges a hüvelyi szülés, ahogyan ikreknél is. A szülészfőorvos kiemelte a magánegészségügy azon vitathatatlan előnyét, hogy személyhez kötött szülésznő és/vagy szülészorvos választására is lehetőség van. A TritonLife magánkórház közleményében továbbá kiemelik, hogy intézményükben van a magánegészségügyben egyedüliként elérhető újszülött/koraszülött intenzív centrum (PIC II).
Vásárló Miért éri meg ökobarattá tenni egy szálláshelyet?
Márkázott tartalom | 2025. október 27. 12:22
A turizmusban is évről évre egyre fontosabb szempont a fenntarthatóság. Az utazók közül sokan ma már nemcsak a szállás kényelmét vagy elhelyezkedését mérlegelik, hanem azt is, hogy mennyire környezetbarát a hely, ahol megszállnak. Egy ökobarát szálláshely nemcsak a bolygónknak tesz jót, de hosszú távon a tulajdonosnak is, hiszen csökkenhetnek a költségek, nőhet a vendégek elégedettsége és a vállalkozás vonzóbbá válhat a piacon. 
Vásárló Nagy öröm érte az Aldi vásárlóit
Privátbankár.hu | 2025. október 21. 08:14
Megduplázza az online vásárlás elérhetőségét.
Vásárló Milyen termékeket érdemes értékesíteni a magyar online piactereken?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 16:56
A magyar online kereskedelem folyamatosan bővül, és a piacterek egyre népszerűbbek a vásárlók körében. Az eladók számára ez hatalmas lehetőségeket kínál, ugyanakkor egy fontos kérdést is felvet: mely termékek fogynak a legjobban? A megfelelő termékkör kiválasztása döntő lehet a siker és a stagnálás között.
Vásárló Brand safety vs. bevétel: mit kezdjenek a kiadók a „szürke zónás” hirdetőkkel?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 10:17
A hazai online médiapiac egyszerre él meg két nyomást: az egyik az olvasói bizalom megőrzése, a másik a hirdetési bevétel növelése. A kettő általában együtt halad – amíg nem kerül szóba a „szürke zóna”. Ez az a tér, ahol a hirdető jogilag tiszta, a termékkategória nem tiltott, mégis felmerülhetnek reputációs, ízlésbeli vagy kontextusbeli kérdések. Klasszikus példa, amikor egy komoly, tragédiával foglalkozó cikk mellé fut be harsány, „garantált eredményt” ígérő kreatív. Nem illegális, csak rossz helyen van – és a kiadó márkájától idegen.
Vásárló Egyre jobb magyar autósnak lenni
Privátbankár.hu | 2025. október 20. 09:49
Megint csökkentek az üzemanyagok átlagárai, a dízelről pedig újabb jó hír érkezett.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG