A GfK Kereskedelmi Analízisek 2013 tanulmánya szerint a háztartások fogyasztás szempontjából a nehezebb körülményekre rendezkedtek be az elmúlt öt évben. Ez a kiskereskedelem szerkezetét is befolyásolta.
A válság átrendezte a fogyasztást
Az elmúlt öt évben nem bővült a fogyasztás, a magyar háztartások napi fogyasztási cikkekre fordított kiadásai csökkentek, illetve jó esetben stagnáltak. A válság alaposan átrendezte a fogyasztói preferenciákat: csökkent a megvásárolt mennyiség, az olcsóbb termékek és márkák felé váltottak a fogyasztók, lemondtak olyan kategóriák megvásárlásáról, amelyeket nem feltétlenül gondoltak szükségesnek.
A napi fogyasztási cikkek vásárlása
|
2012 |
2013 |
vásárlási gyakoriság / év |
285 |
282 |
kosárérték |
2469 Ft |
2498 Ft |
kártyás fizetés aránya |
25% |
27% |
Forrás: Kereskedelmi Analízisek 2013, GfK
A családok vásárlási szokásait tekintve nem történt jelentős elmozdulás 2013-ban. A vásárlások gyakorisága némileg csökkent, bár kevésbé drasztikusan, mint az előző évben. Az egy-egy alkalommal elköltött összeg mértéke viszonylag stabil: egy háztartás egy-egy alkalommal átlagosan közel 2500 forintot hagy a kasszánál.
A kártyás fizetések aránya évek óta fokozatosan nő és jellemzően a nagyobb összegű vásárlásokat fizetik így. Az értékforgalom alapján ez az arány tavaly elérte a 27 százalékot, a hipermarketekben pedig meghaladja a 40 százalékot. Továbbra is igen alacsony a kártyahasználat jelentősége a független, illetve a lánchoz tartozó kisboltokban.
A kisboltok jobban teljesítenek
Természetesen mindezek a folyamatok a kiskereskedelem szerkezetére is hatást gyakoroltak: a modern csatornák piaci részesedése enyhén csökkent – elsősorban a hipermarketek gyengülő pozíciója miatt –, miközben a hagyományos csatornák részesedése erősödött főként a kisboltok részesedésének növekedése következtében.
A bolttípusok részesedése (%)
|
2012 |
2013 |
2014 |
hipermarket |
26 |
25,6 |
24,8 |
szupermarket |
16,9 |
16,4 |
16,5 |
diszkont |
16,3 |
16,5 |
16,4 |
hazai láncok |
15,2 |
16,3 |
14,6 |
független kisboltok |
11,9 |
11,5 |
12,9 |
egyéb |
13,7 |
13,7 |
14,9 |
Forrás: Kereskedelmi Analízisek 2013, GfK
A lakóhelyhez közeli kisboltok jobban teljesítettek a többi csatornához képest: bővült a vásárlói kör, nőtt a kosárméret és a vásárlási alkalmak száma is – mondta Vella Rita, a GfK ügyfélkapcsolati igazgatója.