Bár a fizikai árukészlettel rendelkező boltok még világszerte jól tartják magukat, a felnőtt lakosság jelentős hányada már online intézi a vásárlásait – és nem feltétlenül csak ruhát vagy ajándékot vásárolnak elektronikus úton: Magyarországon például a Tesco és a GRoby biztosít házhoz szállítást, ha egyszerű nagybevásárlásról van szó. A Marketwatch összeszedte azt a nyolc legfontosabb dolgot, amit egy modern e-vásárlónak tudnia kell, ha jó üzletet akar kötni a fotel kényelméből.
1. Ne félj keresni!
A piaci hangulat a virtuális térben is megvan: lehet, hogy hirtelen ötlettől vezérelve megvásárolunk valamit, csak, hogy néhány kattintással később jóval olcsóbban, vagy épp ingyenes házhozszállítással kerüljön ismét elő. Az ilyen helyzeteket könnyű elkerülni, ha előzetesen alaposan utánajárunk az adott terméknek, például ár-összehasonlító oldalak használatával, így garantáltan a legolcsóbban juthatunk hozzá bármihez, legyen szó ruháról, bútorról vagy épp autóalkatrészről.
2. Szív helyett ésszel vásárolj!
Sok oldal használ „dinamikus” vagy „hullámzó” árazást, vagyis annak megfelelően emelik vagy csökkentik egy termék árát, hogy mekkora rá a kereslet, sőt: vannak, akik a vásárló böngészési előzményeit is figyelembe veszik, így ezt érdemes törölni, mielőtt vásárolni kezdünk. A legnagyobb online kereskedelmi áruházak, mint az Amazon vagy az eBay is kínál figyelmeztetési szolgáltatást: a kívánságlistán szereplő áruhoz hozzárendelhetünk egy kívánt árat, és amint ez alá megy a termék ára, a rendszer már jelez is. Egy kis türelemmel így sokat spórolhat az ember, ha győzi kivárni.
3. A kuponzsonglőrködés művészete
Ha már tudjuk, hogy melyik áruház kínálja a legolcsóbban a keresett terméket, érdemes utánanézni, hogy nincs-e valahol kupon az adott áruházhoz. A Bónuszbrigád, a Wish vagy épp a negyedévente megrendezett Glamour napok alkalmával így további extra kedvezményekhez lehet jutni, ha elég szemfüles az ember.
4. Ajándékozd meg magad!
Az ajándékkártyák mindig elegáns megoldást kínálnak, ha szeretnénk valamit ajándékozni, de nem tudjuk pontosan, mit. Külföldön a GiftCardGranny és a Cardpool, Magyarországon pedig a Gift-Card.hu kínál ajándékkártyákat, amiket rengeteg helyen be lehet váltani, ráadásul gyakran akciós áron.
5. Légy új – és felkészült – vásárló!
Ha még sosem vásároltál az adott oldalon, jó eséllyel felugorhat egy „új vásárlóknak járó kedvezmény”, amikor először jársz ott. Még fontosabb azonban, hogy ismerjük az adott oldal visszatérítési szabályzatát: bár sok e-kereskedő vállalja a nem tetsző vagy hibás termék cseréjét, nem mindenki teszi ezt ingyen, így ezt érdemes még az elején tisztázni, mielőtt a kínálatba vetjük magunkat.
6. A türelem akciót terem
Érdemes néhány napig a bevásárlókosárban hagyni a terméket, mielőtt kifizetjük. Sok oldal figyeli ugyanis a vásárlói kosarakat, és további kedvezményeket ad a „bizonytalanoknak”. Figyelj azonban, hogy az adott termék nem akciós-e éppen, ebben az esetben ugyanis könnyen kicsúszhatunk az akciós időszakból.
7. Kerüld a szállítási költségeket, ahol csak lehet!
Sok oldal vállal ingyenes vagy olcsóbb házhoz szállítást egy bizonyos értékhatár felett, így érdemes vagy teljesen elkerülni a szállítási költségeket, vagy annyi termékkel feltölteni a kosarat, hogy már elérjük a kívánt határt. Érdemes bevetni az ismeretségi köröket is: egy Londonban élő ismerős például olcsón vagy ingyen át tudja venni az Amazonon rendelt termékeket, és a következő hazalátogatásnál át tudja adni azokat. Ha pedig nagyon türelmesek vagyunk, Kínából szinte bármit meg lehet rendelni ingyenes kiszállítással az eBayen keresztül, mivel a legtöbb terméket ajándékként adják fel, amire sem szállítási díjat, sem vámot nem kell fizetnünk. Egyetlen hátránya van csupán: a rendelés a legjobb esetben is csak egy hónap múlva ér el hozzánk.
8. Légy rajta a listán!
Ha már visszatérő vendég vagy egy oldalon, érdemes lehet feliratkozni a hírlevelükre, mivel ezzel nem csak kuponokat, de a hűséges vásárlóknak járó ajánlatokat is találunk. A hírlevelek mellett érdemes a boltok közösségi oldalát is követni, mivel itt is könnyen akadhatunk akciókra, játékokra és kuponokra. Egyes oldalak, mint például a Libri vagy az Alexandra például figyelembe veszi a vásárló születés- és névnapját, és speciális, csak erre az alkalomra szóló ajánlatokkal kedveskedik a törzsvásárlóinak.