Már az százezret is elérheti a drónhasználók köre Magyarországon, de kevesen lehetnek azok, akik szabályosan, eseti légtérrel is rendelkeznek. Ez azért problémás, mert annak hiányában a drón által okozott károkat sem téríti a biztosító – derült ki a Groupama Biztosító sajtóközleményéből.
Pilóta nélküli légijármű reptetéséhez eseti légteret kell igényelni, ehhez pedig legalább 30 nappal a tervezett igénybevétel előtt be kell nyújtani a kérelmet a Honvédelmi Minisztérium felé. Sokkal korábban nem is éri meg elkezdeni az ügyintézést, mert a tapasztalatok szerint a 60 napnál későbbi kezdődátummal igényelt eseti légtereket a hatóság elutasítja azzal az indoklással, hogy a légtérszerkezetre gyakorolt hatás ilyen időtávra nem vizsgálható.
Mindenhol más a szabály
Amennyiben közterületen szeretnénk forgatni, képeket készíteni, a felsoroltak mellett az illetékes önkormányzattól (magánterület esetén a tulajdonostól) is szükségünk lehet hozzájárulásra. A sport-, valamint magáncélú tevékenység esetén a vállalkozásoknak még egy lépés kötelező: az eseti légtér igénylésén felül a tevékenységet be kell jelenteni az Innovációs és Technológiai Minisztérium részére.
Jelenleg az Európai Unió minden országban más szabályok érvényesek a pilóta nélküli légijárművek működtetésére, az EU célja azonban, hogy ezeket egységesítse a régión belül. A jelenlegi szabályozás egyébként nem tesz különbséget magán- és munkahasználat között, a játékboltokban kapható egyszerűbb és a több millió forint értékű, kiváló minőségű felvételt készítő gépek között – mondta a Drónpilóták Országos Egyesületének elnöke. Tuzson Gergely szerint mindez azoknak okoz nehézséget, akik munkához használnák, mivel a fotós, videós megbízásokra gyakran pár nappal a munkavégzés előtt kapnak felkérést. Ennyi idő alatt azonban esélyük sincs engedélyhez jutni.
Nehéz megbecsülni, pontosan hányan vannak, akiknek van drónjuk, hiszen a hatóság nem vezet nyilvántartást az eszközökről. Tuzson Gergely szerint, ha a játékboltokban és nagyáruházakban kapható apróbb eszközökkel nem számolunk, akkor is százezres nagyságrendről beszélhetünk Magyarországon. Kádár Péter, a Groupama Biztosító termékmenedzsment igazgatója hozzátette: a drónok okozta kárt a felelősségbiztosítás is csak akkor fedezi, ha azt szabályosan, minden engedélyt beszerezve használta a tulajdonosa.
Digitális kerítések az égen: forradalom jön a drónoknál A Vodafone elkezdte tesztelni a világ első légi irányítási drónkövető és biztonsági megoldását. A repülőgépek védelmére tervezett megoldás segítségével megelőzhetők lesznek a véletlenszerű, vagy szándékos berepülések olyan kritikus helyszínek közelében, mint a repülőterek, a büntetés-végrehajtási intézetek, vagy a kórházak. További részletek a Privátbankár.hu-n. >>> |