5p
Tartjuk a hagyományokat a karácsonyi ünneplésnél: majdnem minden család állít karácsonyfát, megajándékozza szeretteit, és fogyaszt bejglit. A magyarok egy ajándékra átlagosan valamivel kevesebb, mint 7500 forintot fordítanak, és általában hét embert lepnek meg, egy család átlagosan mintegy 132 ezer forintot költ az ünnepekre minden kiadást figyelembe véve.
MTI Fotó: Czeglédi Zsolt

Hagyományos ünneplés jellemző

A magyar családok többsége hagyományos karácsonyi ünneplésre készül karácsonyfával, ajándékokkal és az ilyenkor jellemző fogásokkal – derült ki a CIB Bank és a GfK közös reprezentatív kutatásából. Meglehetősen sokan (92 százalék) állítanak karácsonyfát, 39 százalékuk műfenyőt. Majdnem mindenki készül ajándékokkal is: a megkérdezettek 93 százaléka lepi meg szeretteit az ünnep alkalmából.

A karácsonyi menü hagyományos fogásokból áll: a legtöbb család asztalára kerül bejgli (65 százalék), töltött káposzta (58 százalék), halászlé (49 százalék) és zserbó (30 százalék). Jellemzően otthon, szűk családi körben ünnepelnek a válaszadók, de 30 százalék a tágabb rokonságot is meglátogatja karácsonykor. Az ünnepi időszak remek alkalom az év közbeni fáradalmak kipihenésére: 53 százalék mondta azt, hogy ilyenkor többet tud aludni, és sokan merülnek el a kulináris élvezetekben is: 61 százalék fogyaszt több süteményt az év közben megszokottnál, míg 32 százalék különleges ételeket is kipróbál a karácsonyi időszakban.

Könyv, kozmetikum és ruhanemű a legnépszerűbb ajándék

A megkérdezettek átlagosan 7 embernek vásárolnak ajándékot, jellemzően a szüleiknek, párjuknak, gyerekeiknek és testvéreiknek. 11 százalék magát is meglepi valamivel az ünnep alkalmából. A válaszadók több mint fele novemberben vagy december első felében szerzi be az ajándékokat, de akad olyan is (6 százalék), aki már októberben nekilát az ajándékvásárlásnak, sőt van, aki egész évben nyitott szemmel jár, és ha megfelelő meglepetést talál szeretteinek, megveszi (12 százalék).  Az ünnep előtti hétre a válaszadók kevesebb, mint ötöde hagyja ezt a feladatot.

Nagyobb tömegekre az ünnep előtti időszakban leginkább a bevásárlóközpontokban és a hipermarketekben kell számítani, hiszen a legtöbben itt szerzik be az ajándékokat (62-62 százalékos említési aránnyal), de a válaszadók fele online áruházakban is vásárol. A megkérdezettek közel háromnegyede előre kigondolja, kit mivel akar meglepni, az ötleteket pedig a legtöbben a megajándékozandó személy megfigyelésével alakítják ki. A többségnek fontos a meglepetés, de 42 százalék előre megbeszélt ajándékkal készül.

Csak a válaszadók negyede készít maga is valamilyen ajándékot, 95 százalékuk vásárol, a választásban pedig az ár, majd a minőség a meghatározó: az ajándékozók háromnegyede e két tényező legalább egyikét említette a döntés legfontosabb szempontjai között. Az ajándékok terén a könyv, a kozmetikum, valamint a ruha és cipő áll a népszerűségi lista élén, ezeket az édesség, a játék, és az alkoholos ital követi. 31 százalék vesz ékszert, bizsut vagy órát, és közel ugyanilyen arányban választunk lakberendezési tárgyakat vagy kis háztartási gépeket (pl. konyhai robotgépet vagy hajszárítót). Mobiltelefonok és táblagépek csak kevés karácsonyfa alá kerülnek majd az idén a válaszok alapján.

Egy ajándékra átlagosan valamivel kevesebb, mint 7500 forintot szánnak, de jelentős a szórás a legolcsóbb és a legdrágább meglepetés között: a legalacsonyabb értékű ajándék átlagosan 4300 forintba kerül, míg a legdrágább közel 27 ezer forint.
Átlagosan 132 ezer forintba kerül a karácsony

Karácsonykor a legnagyobb fejtörést a megfelelő ajándék kiválasztása és annak az ára okozza: a válaszadók 42 százaléka számára azért stresszes a karácsony, mert kérdés számára, hogy miből tudja fedezni a szükséges kiadásokat. Egy háztartás átlagosan 90 ezer forintot fordít ajándékokra, és további 42 ezer forint kiadása kapcsolódik még az ünnephez. Nem véletlen, hogy a válaszadók 48 százaléka nyilatkozta azt, hogy az év anyagilag legmegterhelőbb hónapja a december.

A válaszadók közel fele előre készül az ünnepi költségek fedezésére, de sokan nyúlnak általános tartalékaikhoz (32 százalék) is, illetve költenek aktuális fizetésükből a karácsonyra (58 százalék). A hiteltermékek közül a hitelkártya a legnépszerűbb: 10 százalék használja ezt is a karácsonyi vásárlás során, míg folyószámlahitelét 7 százalék veszi igénybe ilyenkor. Áruhitelt, gyorskölcsönt vagy személyi kölcsönt kevesebb, mint a válaszadók 1 százaléka igényel az ünnepekhez kapcsolódóan.

„A karácsony az év legnagyobb ünnepe, melyre sokan már hónapokkal előre megkezdik a készülődést. A kutatás azt mutatja, hogy az örömteli várakozás időszaka azonban stresszel is jár: sokaknak okoz fejtörést, hogy kit mivel lepjenek meg, és persze a költségek is okot adnak az idegeskedésre. Ebben is segíthet a tudatosság: érdemes már az ősz elején végiggondolni, milyen költések várhatók majd az ünnepek kapcsán, így nem marad minden az utolsó pillanatra – emelte ki Surányi Zoltán, a CIB Bank lakossági üzletágának üzletfejlesztési vezetője. „Szerencsére az eredmények azt mutatják, hogy már most is sokan vannak, akik így csinálják: 45 százalék mondta azt, hogy előre spórol az ünnepekre, átlagosan közel 4 hónapig.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Nincsen még vége a horrornak a benzinkutakon
Privátbankár.hu | 2025. október 29. 10:36
Újabb áremelkedés jön.
Vásárló Egész évben karácsony – de hová tűnik az ünnep varázsa?
Elek Lenke | 2025. október 27. 19:22
Kint 17 fokot mutat a hőmérő, még októberben vagyunk, de az egyik nagy bevásárlóközpont lakberendezési üzletében már ömlenek ránk a halloweeni mellett a karácsonyi áruk is. Mire eljön az ünnep, elvész annak a varázsa, gondolhatja sok magyar vásárló. De hogyan és miért kezdtek a hazai kereskedők is elmozdulni ebbe az irányba?
Vásárló Csapatépítés: befektetés vagy plusz kiadás?
Márkázott tartalom | 2025. október 27. 18:58
A legtöbb vállalat életében időről időre felmerül a kérdés, hogy vajon tényleg megéri-e csapatépítést szervezni, vagy ez csak egy újabb költség, amit a vezetőség jobb híján elkönyvel a „jó hangulat fenntartása” címen? A válasz azonban sokkal egyértelműbb, mint gondolnánk. Egy jól megválasztott program ugyanis nem csupán a közösséget erősíti, hanem hosszú távon a teljesítményre és a lojalitásra is hat. 
Vásárló Új korszak kezdődik Salgótarjánban: épül a város első STOP SHOP bevásárlóparkja
Natív tartalom | 2025. október 27. 16:18
Salgótarján új fejezethez érkezik: a város központjában, a Lidl melletti területen megkezdődött a régió legújabb STOP SHOP bevásárlóparkjának építése. A CPI Hungary fejlesztésében megvalósuló projekt nemcsak új vásárlási lehetőségeket, hanem modern, fenntartható és közösségbarát környezetet is hoz a nógrádi megyeszékhelyre.
Vásárló Csak ebben a magánkórházban található újszülött/koraszülött intenzív centrum
Natív tartalom | 2025. október 27. 14:33
A természetes szülés fontosságára hívta fel a figyelmet Dr. Siklós Pál, hiszen szerencsére már akár két császár után is lehetséges a hüvelyi szülés, ahogyan ikreknél is. A szülészfőorvos kiemelte a magánegészségügy azon vitathatatlan előnyét, hogy személyhez kötött szülésznő és/vagy szülészorvos választására is lehetőség van. A TritonLife magánkórház közleményében továbbá kiemelik, hogy intézményükben van a magánegészségügyben egyedüliként elérhető újszülött/koraszülött intenzív centrum (PIC II).
Vásárló Miért éri meg ökobarattá tenni egy szálláshelyet?
Márkázott tartalom | 2025. október 27. 12:22
A turizmusban is évről évre egyre fontosabb szempont a fenntarthatóság. Az utazók közül sokan ma már nemcsak a szállás kényelmét vagy elhelyezkedését mérlegelik, hanem azt is, hogy mennyire környezetbarát a hely, ahol megszállnak. Egy ökobarát szálláshely nemcsak a bolygónknak tesz jót, de hosszú távon a tulajdonosnak is, hiszen csökkenhetnek a költségek, nőhet a vendégek elégedettsége és a vállalkozás vonzóbbá válhat a piacon. 
Vásárló Nagy öröm érte az Aldi vásárlóit
Privátbankár.hu | 2025. október 21. 08:14
Megduplázza az online vásárlás elérhetőségét.
Vásárló Milyen termékeket érdemes értékesíteni a magyar online piactereken?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 16:56
A magyar online kereskedelem folyamatosan bővül, és a piacterek egyre népszerűbbek a vásárlók körében. Az eladók számára ez hatalmas lehetőségeket kínál, ugyanakkor egy fontos kérdést is felvet: mely termékek fogynak a legjobban? A megfelelő termékkör kiválasztása döntő lehet a siker és a stagnálás között.
Vásárló Brand safety vs. bevétel: mit kezdjenek a kiadók a „szürke zónás” hirdetőkkel?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 10:17
A hazai online médiapiac egyszerre él meg két nyomást: az egyik az olvasói bizalom megőrzése, a másik a hirdetési bevétel növelése. A kettő általában együtt halad – amíg nem kerül szóba a „szürke zóna”. Ez az a tér, ahol a hirdető jogilag tiszta, a termékkategória nem tiltott, mégis felmerülhetnek reputációs, ízlésbeli vagy kontextusbeli kérdések. Klasszikus példa, amikor egy komoly, tragédiával foglalkozó cikk mellé fut be harsány, „garantált eredményt” ígérő kreatív. Nem illegális, csak rossz helyen van – és a kiadó márkájától idegen.
Vásárló Egyre jobb magyar autósnak lenni
Privátbankár.hu | 2025. október 20. 09:49
Megint csökkentek az üzemanyagok átlagárai, a dízelről pedig újabb jó hír érkezett.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG