Lapunk Minőségi Újságírás díjat kapott 2020. júliusában
Tartjuk a hagyományokat a karácsonyi ünneplésnél: majdnem minden család állít karácsonyfát, megajándékozza szeretteit, és fogyaszt bejglit. A magyarok egy ajándékra átlagosan valamivel kevesebb, mint 7500 forintot fordítanak, és általában hét embert lepnek meg, egy család átlagosan mintegy 132 ezer forintot költ az ünnepekre minden kiadást figyelembe véve.
MTI Fotó: Czeglédi Zsolt

Hagyományos ünneplés jellemző

A magyar családok többsége hagyományos karácsonyi ünneplésre készül karácsonyfával, ajándékokkal és az ilyenkor jellemző fogásokkal – derült ki a CIB Bank és a GfK közös reprezentatív kutatásából. Meglehetősen sokan (92 százalék) állítanak karácsonyfát, 39 százalékuk műfenyőt. Majdnem mindenki készül ajándékokkal is: a megkérdezettek 93 százaléka lepi meg szeretteit az ünnep alkalmából.

A karácsonyi menü hagyományos fogásokból áll: a legtöbb család asztalára kerül bejgli (65 százalék), töltött káposzta (58 százalék), halászlé (49 százalék) és zserbó (30 százalék). Jellemzően otthon, szűk családi körben ünnepelnek a válaszadók, de 30 százalék a tágabb rokonságot is meglátogatja karácsonykor. Az ünnepi időszak remek alkalom az év közbeni fáradalmak kipihenésére: 53 százalék mondta azt, hogy ilyenkor többet tud aludni, és sokan merülnek el a kulináris élvezetekben is: 61 százalék fogyaszt több süteményt az év közben megszokottnál, míg 32 százalék különleges ételeket is kipróbál a karácsonyi időszakban.

Könyv, kozmetikum és ruhanemű a legnépszerűbb ajándék

A megkérdezettek átlagosan 7 embernek vásárolnak ajándékot, jellemzően a szüleiknek, párjuknak, gyerekeiknek és testvéreiknek. 11 százalék magát is meglepi valamivel az ünnep alkalmából. A válaszadók több mint fele novemberben vagy december első felében szerzi be az ajándékokat, de akad olyan is (6 százalék), aki már októberben nekilát az ajándékvásárlásnak, sőt van, aki egész évben nyitott szemmel jár, és ha megfelelő meglepetést talál szeretteinek, megveszi (12 százalék).  Az ünnep előtti hétre a válaszadók kevesebb, mint ötöde hagyja ezt a feladatot.

Nagyobb tömegekre az ünnep előtti időszakban leginkább a bevásárlóközpontokban és a hipermarketekben kell számítani, hiszen a legtöbben itt szerzik be az ajándékokat (62-62 százalékos említési aránnyal), de a válaszadók fele online áruházakban is vásárol. A megkérdezettek közel háromnegyede előre kigondolja, kit mivel akar meglepni, az ötleteket pedig a legtöbben a megajándékozandó személy megfigyelésével alakítják ki. A többségnek fontos a meglepetés, de 42 százalék előre megbeszélt ajándékkal készül.

Csak a válaszadók negyede készít maga is valamilyen ajándékot, 95 százalékuk vásárol, a választásban pedig az ár, majd a minőség a meghatározó: az ajándékozók háromnegyede e két tényező legalább egyikét említette a döntés legfontosabb szempontjai között. Az ajándékok terén a könyv, a kozmetikum, valamint a ruha és cipő áll a népszerűségi lista élén, ezeket az édesség, a játék, és az alkoholos ital követi. 31 százalék vesz ékszert, bizsut vagy órát, és közel ugyanilyen arányban választunk lakberendezési tárgyakat vagy kis háztartási gépeket (pl. konyhai robotgépet vagy hajszárítót). Mobiltelefonok és táblagépek csak kevés karácsonyfa alá kerülnek majd az idén a válaszok alapján.

Egy ajándékra átlagosan valamivel kevesebb, mint 7500 forintot szánnak, de jelentős a szórás a legolcsóbb és a legdrágább meglepetés között: a legalacsonyabb értékű ajándék átlagosan 4300 forintba kerül, míg a legdrágább közel 27 ezer forint.
Átlagosan 132 ezer forintba kerül a karácsony

Karácsonykor a legnagyobb fejtörést a megfelelő ajándék kiválasztása és annak az ára okozza: a válaszadók 42 százaléka számára azért stresszes a karácsony, mert kérdés számára, hogy miből tudja fedezni a szükséges kiadásokat. Egy háztartás átlagosan 90 ezer forintot fordít ajándékokra, és további 42 ezer forint kiadása kapcsolódik még az ünnephez. Nem véletlen, hogy a válaszadók 48 százaléka nyilatkozta azt, hogy az év anyagilag legmegterhelőbb hónapja a december.

A válaszadók közel fele előre készül az ünnepi költségek fedezésére, de sokan nyúlnak általános tartalékaikhoz (32 százalék) is, illetve költenek aktuális fizetésükből a karácsonyra (58 százalék). A hiteltermékek közül a hitelkártya a legnépszerűbb: 10 százalék használja ezt is a karácsonyi vásárlás során, míg folyószámlahitelét 7 százalék veszi igénybe ilyenkor. Áruhitelt, gyorskölcsönt vagy személyi kölcsönt kevesebb, mint a válaszadók 1 százaléka igényel az ünnepekhez kapcsolódóan.

„A karácsony az év legnagyobb ünnepe, melyre sokan már hónapokkal előre megkezdik a készülődést. A kutatás azt mutatja, hogy az örömteli várakozás időszaka azonban stresszel is jár: sokaknak okoz fejtörést, hogy kit mivel lepjenek meg, és persze a költségek is okot adnak az idegeskedésre. Ebben is segíthet a tudatosság: érdemes már az ősz elején végiggondolni, milyen költések várhatók majd az ünnepek kapcsán, így nem marad minden az utolsó pillanatra – emelte ki Surányi Zoltán, a CIB Bank lakossági üzletágának üzletfejlesztési vezetője. „Szerencsére az eredmények azt mutatják, hogy már most is sokan vannak, akik így csinálják: 45 százalék mondta azt, hogy előre spórol az ünnepekre, átlagosan közel 4 hónapig.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára. Sok éves tapasztalattal a hátunk mögött elérkezettnek láttuk az időt arra, hogy szintet lépjünk és egy olyan lehetőséget kínáljunk Önöknek, amelynek segítségével egyes témakörök elismert szakértőinek - így többek között Bod Péter Ákos, Pogátsa Zoltán, Darvas Zsolt, László Csaba, Prinz Dániel vagy Szakonyi Péter - véleményeihez, mélyelemzéseihez, neves újságírók által készített egyedi tartalmakhoz jutnak hozzá. Ennek formája egy ELŐFIZETÉS, mely egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között klubtagságot, webinárumokon való részvételt, a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.

Előfizetőink naponta 4-6 unikális, máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá, cikkenként nagyjából 10 forintért, havonta és laponként 745 forintért.

Cikkeink túlnyomó többsége azonban továbbra is szabadon olvasható marad.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Jól jönne 1,5 millió forint?

A Bank360.hu és a Privátbankár kalkulátora alapján az alábbi induló törlesztőkre számíthatsz a THM-plafon után, ha 1,5 millió forintra van szükséged 60 hónapra: az Erste Bank személyi kölcsöne 32 418 forintos törlesztőrészlettel lehet a tiéd. A Cetelemnél 32 738 forint, a K&H-nál pedig 33 912 forint a törlesztőrészlet. Más kölcsönt keresel? Ezzel a kalkulátorral összehasonlíthatod a bankok ajánlatait!

Vásárló Rosszul indul az év: újabb csúcsra emelkedtek az élelmiszerárak
Gáspár András, Valkai Nikoletta | 2021. január 13. 14:51
Az elmúlt két hónap viszonylag kedvező folyamatai után januárban újra felgyorsult az élelmiszerárak emelkedése. A Privátbankár.hu legfrissebb Árkosár-felmérése szerint mind az előző hónaphoz, mind pedig tavaly januárhoz képest megugrottak az árak a hipermarketekben - egy év alatt több mint 9 százalékkal nőtt a bevásárlás ellenértéke.
Vásárló A webshopok jövőjét már Kínában kell keresni?
Privátbankár.hu | 2021. január 10. 16:52
Az elmúlt közel egy évben a plázák megjelenése óta nem látott vásárlói forradalom zajlott le, hiszen a pandémia minden eddiginél jobban megdobta az e-kereskedelem forgalmát, jelentősen meggyorsítva azt a folyamatot, amelynek keretében a kiskereskedelem az online platformra helyeződik át. De mit tanulhat ebben a helyzetben a nyugat a webshopok királyától, Kínától?
Vásárló Esküvőszervezői gyorstalpaló
Márkázott tartalom | 2021. január 10. 13:55
Az esküvő előtti időszak minden pár életében örömteli, de igen stresszes időszak. A piac óriási, rengeteg a szolgáltató, rengeteg a lehetőség. Sokan el is vesznek a részletekben. Ahhoz, hogy veletek ez ne történjen meg, érdemes az elképzeléseket minél részletesebben megbeszélni, határidőket szabni és időben elkezdeni az esküvő megszervezését. Az az ideális, ha 12 hónappal a kitűzött dátum előtt elkezditek az előkészületeket.
Vásárló Jellemző lelki nehézségek a cukorbetegeknél
Márkázott tartalom | 2021. január 9. 11:25
  A cukorbetegség egy krónikus betegség, s mint ilyen, bizony akármennyire is ismert, megfelelő életmóddal és szükség szerint gyógyszerek segítségével jól kezelhető betegségről van szó, szíven üti az embert, amikor ezzel a diagnózissal szembesül.    Az egészség elvesztése mindig erőteljes érzéseket, haragot, bánatot, keserűséget vált ki az egyénből - ezt mindenki tudja, aki már komolyabb betegséggel küzdött meg vagy kénytelen azzal tartósan együtt élni. Ahhoz, hogy egy betegséggel hosszú távon egészséges lélekkel, békében élhessük az életünket, nagyon fontos, hogy valóban elfogadjuk a betegséget, s annak következményeit, mint például az életmódbeli változtatásokat, a gyógyszeres kezelést vagy az alapbetegséget kísérő egyéb betegségeket, szövődményeket.
Vásárló Praktikus tippek az elektronikai jelzőrendszerek kialakításához
Márkázott tartalom | 2021. január 8. 12:00
  Miként jelentkezik a korszerű elektronikai jelzőrendszerek hasznossága akkor, amikor az otthonunkban kialakított vagyonvédelmi rendszerek hatékonyságát vesszük alapul? A cikkben ezt a kérdést fogjuk részletesen is megválaszolni.
Vásárló Kreatív ajándékok fából faragva
Márkázott tartalom | 2021. január 6. 12:36
Nem mindennapi daraboknak tekinthetők a fából készült, kiváló minőségű termékek. Ha valamilyen fatárgyon megakad a szeme és elidőzik rajta, biztos lehet abban, hogy aki alkotta, egyedi és megismételhetetlen tárgyat hozott létre. A fa évezredek óta alapanyaga a dekorációs és használati tárgyaknak egyaránt, népszerűsége pedig töretlen. Mára csak a képzelet szabhat határt a fából készült darabok megvalósításának, a technológiának és az ügyes kezű fafaragó mestereknek köszönhetően.
Vásárló Ha kozmetikai vagy fürdőszobai termék, akkor habpumpa!
Márkázott tartalom | 2021. január 4. 12:15
Sok kozmetikai és fürdőszobai termék esetén az elsődleges adagoló immár a habpumpa. És ez nem véletlen. Valamilyen oknál fogva mi, emberek vonzódunk a habokhoz. Feltehetően a légies, könnyed szerkezete miatt, és az ezzel járó tulajdonságainak köszönhetően. De az sem kizárt, hogy a finom tejszínhab miatt. Ki tudja… Minden esetre mi, felhasználók kedveljük ezt a halmazállapotot, az ilyen halmazállapotú termékeket. És erre már akár bizniszt is lehet építeni.
Vásárló Hogyan válaszd ki a legalapvetőbb konyhai eszközöket?
Márkázott tartalom | 2021. január 2. 11:36
Egy konyha komplett felszerelése nem kevés időt és pénzt igényel, aki pedig fiatal felnőttként épp most kezdi meg a saját külön életét, annak általában pont ebből a kettőből van a legkevesebb. Viszont ha beszerzed a legfontosabb eszközöket, az arra pont elég, hogy ne kelljen minden nap ételt rendelned, hanem otthon is tudj főzőcskézni. A bővítés pedig történhet apránként, ahogy a lehetőségeid engedik. De mégis mik azok a tárgyak, amelyek nélkül megáll az élet a konyhában? Ezeket gyűjtöttük most össze.
Vásárló Facebook kampányok fajtái
Márkázott tartalom | 2021. január 2. 10:06
Egy Facebook kampány a tervezéssel kezdődik, ahol felvázoljuk a konkrét céljait a hirdetéseknek, ezeket a célokat feleltethetjük meg a Facebook hirdetés típusainak. A hirdetési cél egy olyan tevékenységet jelent, amelynek végrehajtására a hirdetéseid megtekintőit ösztönözni szeretnéd. Ebben a cikkben ismertetem, hogy 2021-ben milyen Facebook hirdetés célokkal lehet a leggyakrabban találkozni.
Vásárló Szédületes hullámvasút a magyar boltokban: mi drágult a legjobban 2020-ban?
Gáspár András | 2020. december 31. 05:01
A koronavírus miatt a kiskereskedelem is rendhagyó évet zár, de a Privátbankár.hu Árkosár-felmérése a rendkívüli körülmények között is zavartalanul követte az árak alakulását a 13. évadban is. A pánikvásárlások  idején láttuk az első nagyobb áremelkedést az évben, de az igazán durva dráguláshoz nem kellett vásárlói roham: a nyár végén kétszámjegyűre gyorsult az élelmiszerár-emelkedés. Érdekesség, hogy a legnagyobb drágulást és a legnagyobb árcsökkenést is a zöldségosztályon tapasztalhattuk meg 2020-ban.
Friss
hírlevél