5p
Tartjuk a hagyományokat a karácsonyi ünneplésnél: majdnem minden család állít karácsonyfát, megajándékozza szeretteit, és fogyaszt bejglit. A magyarok egy ajándékra átlagosan valamivel kevesebb, mint 7500 forintot fordítanak, és általában hét embert lepnek meg, egy család átlagosan mintegy 132 ezer forintot költ az ünnepekre minden kiadást figyelembe véve.
MTI Fotó: Czeglédi Zsolt

Hagyományos ünneplés jellemző

A magyar családok többsége hagyományos karácsonyi ünneplésre készül karácsonyfával, ajándékokkal és az ilyenkor jellemző fogásokkal – derült ki a CIB Bank és a GfK közös reprezentatív kutatásából. Meglehetősen sokan (92 százalék) állítanak karácsonyfát, 39 százalékuk műfenyőt. Majdnem mindenki készül ajándékokkal is: a megkérdezettek 93 százaléka lepi meg szeretteit az ünnep alkalmából.

A karácsonyi menü hagyományos fogásokból áll: a legtöbb család asztalára kerül bejgli (65 százalék), töltött káposzta (58 százalék), halászlé (49 százalék) és zserbó (30 százalék). Jellemzően otthon, szűk családi körben ünnepelnek a válaszadók, de 30 százalék a tágabb rokonságot is meglátogatja karácsonykor. Az ünnepi időszak remek alkalom az év közbeni fáradalmak kipihenésére: 53 százalék mondta azt, hogy ilyenkor többet tud aludni, és sokan merülnek el a kulináris élvezetekben is: 61 százalék fogyaszt több süteményt az év közben megszokottnál, míg 32 százalék különleges ételeket is kipróbál a karácsonyi időszakban.

Könyv, kozmetikum és ruhanemű a legnépszerűbb ajándék

A megkérdezettek átlagosan 7 embernek vásárolnak ajándékot, jellemzően a szüleiknek, párjuknak, gyerekeiknek és testvéreiknek. 11 százalék magát is meglepi valamivel az ünnep alkalmából. A válaszadók több mint fele novemberben vagy december első felében szerzi be az ajándékokat, de akad olyan is (6 százalék), aki már októberben nekilát az ajándékvásárlásnak, sőt van, aki egész évben nyitott szemmel jár, és ha megfelelő meglepetést talál szeretteinek, megveszi (12 százalék).  Az ünnep előtti hétre a válaszadók kevesebb, mint ötöde hagyja ezt a feladatot.

Nagyobb tömegekre az ünnep előtti időszakban leginkább a bevásárlóközpontokban és a hipermarketekben kell számítani, hiszen a legtöbben itt szerzik be az ajándékokat (62-62 százalékos említési aránnyal), de a válaszadók fele online áruházakban is vásárol. A megkérdezettek közel háromnegyede előre kigondolja, kit mivel akar meglepni, az ötleteket pedig a legtöbben a megajándékozandó személy megfigyelésével alakítják ki. A többségnek fontos a meglepetés, de 42 százalék előre megbeszélt ajándékkal készül.

Csak a válaszadók negyede készít maga is valamilyen ajándékot, 95 százalékuk vásárol, a választásban pedig az ár, majd a minőség a meghatározó: az ajándékozók háromnegyede e két tényező legalább egyikét említette a döntés legfontosabb szempontjai között. Az ajándékok terén a könyv, a kozmetikum, valamint a ruha és cipő áll a népszerűségi lista élén, ezeket az édesség, a játék, és az alkoholos ital követi. 31 százalék vesz ékszert, bizsut vagy órát, és közel ugyanilyen arányban választunk lakberendezési tárgyakat vagy kis háztartási gépeket (pl. konyhai robotgépet vagy hajszárítót). Mobiltelefonok és táblagépek csak kevés karácsonyfa alá kerülnek majd az idén a válaszok alapján.

Egy ajándékra átlagosan valamivel kevesebb, mint 7500 forintot szánnak, de jelentős a szórás a legolcsóbb és a legdrágább meglepetés között: a legalacsonyabb értékű ajándék átlagosan 4300 forintba kerül, míg a legdrágább közel 27 ezer forint.
Átlagosan 132 ezer forintba kerül a karácsony

Karácsonykor a legnagyobb fejtörést a megfelelő ajándék kiválasztása és annak az ára okozza: a válaszadók 42 százaléka számára azért stresszes a karácsony, mert kérdés számára, hogy miből tudja fedezni a szükséges kiadásokat. Egy háztartás átlagosan 90 ezer forintot fordít ajándékokra, és további 42 ezer forint kiadása kapcsolódik még az ünnephez. Nem véletlen, hogy a válaszadók 48 százaléka nyilatkozta azt, hogy az év anyagilag legmegterhelőbb hónapja a december.

A válaszadók közel fele előre készül az ünnepi költségek fedezésére, de sokan nyúlnak általános tartalékaikhoz (32 százalék) is, illetve költenek aktuális fizetésükből a karácsonyra (58 százalék). A hiteltermékek közül a hitelkártya a legnépszerűbb: 10 százalék használja ezt is a karácsonyi vásárlás során, míg folyószámlahitelét 7 százalék veszi igénybe ilyenkor. Áruhitelt, gyorskölcsönt vagy személyi kölcsönt kevesebb, mint a válaszadók 1 százaléka igényel az ünnepekhez kapcsolódóan.

„A karácsony az év legnagyobb ünnepe, melyre sokan már hónapokkal előre megkezdik a készülődést. A kutatás azt mutatja, hogy az örömteli várakozás időszaka azonban stresszel is jár: sokaknak okoz fejtörést, hogy kit mivel lepjenek meg, és persze a költségek is okot adnak az idegeskedésre. Ebben is segíthet a tudatosság: érdemes már az ősz elején végiggondolni, milyen költések várhatók majd az ünnepek kapcsán, így nem marad minden az utolsó pillanatra – emelte ki Surányi Zoltán, a CIB Bank lakossági üzletágának üzletfejlesztési vezetője. „Szerencsére az eredmények azt mutatják, hogy már most is sokan vannak, akik így csinálják: 45 százalék mondta azt, hogy előre spórol az ünnepekre, átlagosan közel 4 hónapig.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Többet nem nyúl bele a kormány az üzemanyagok árába Magyarország szomszédjában
Privátbankár.hu | 2025. július 14. 17:36
Elengedik a horvát intézkedést.
Vásárló Summer Colors 2025 – a paletta, ami uralni fogja a gardróbunkat
PR | 2025. július 14. 11:54
Már javában tombol a nyár, a napfény szinte minden reggel biztos pontként köszönt minket, és a hosszú, meleg esték magukkal hozzák a szabadság, a könnyedség és az önkifejezés vágyát. A ruhatárunk ilyenkor természetesen átalakul – ahogyan mi is. Nem véletlen, hogy minden nyárnak megvannak a maga színei, amelyek nemcsak a kifutókon, hanem a mindennapjainkban is határozott jelenlétet követelnek. A 2025-ös szezon palettája egyszerre vibráló, friss és mégis klasszikusan kifinomult. Mi pedig boldogan öltöztetjük fel a stílusunkat ezekbe az árnyalatokba – mert ez a nyár rólunk szól.
Vásárló A Spar zöld jövőt épít mindannyiunkért
PR | 2025. július 8. 15:13
Tudtad, hogy bevásárlás közben is tehetsz a bolygóért? A Spar fenntarthatósági programjaival minden apró lépés számít – és ebben te is részt vehetsz.
Vásárló Várt a tankolással? Ennek nem fog örülni
Privátbankár.hu | 2025. július 7. 16:38
Enyhén emelkedhetnek az árak.
Vásárló Ettől féltünk: visszatért a két számjegyű áremelkedés a boltokba
Gáspár András, Valkai Nikoletta | 2025. július 7. 05:42
Második hónapja újra drágul a családi nagybevásárlás a hazai hipermarketekben, három hónap szünet után visszatért a két számjegyű drágulás is az élelmiszer-fronton. A Privátbankár Árkosár-felmérés megnézte, hol tart most az árrésstop, mennyibe kerül a dinnye és az alkoholmentes bor.
Vásárló Építsünk brandet a csomagolással!
Márkázott tartalom | 2025. július 6. 10:42
Ahhoz, hogy hosszú távú sikereket érjen el a vállalkozásunk, elengedhetetlen a tudatos márkaépítés. Azon túl, hogy kell egy jó logó és egy találó szlogen, stratégiára is szükség van hozzá. Ennek pedig jó esetben része a termékek külső megjelenése, csomagolása is.
Vásárló Kiderült, melyik márka tarol a hazai újautó-piacon
Privátbankár.hu | 2025. július 5. 11:10
Megőrizte első helyét a BMW a prémium márkák mezőnyében az első fél évben.
Vásárló A tökéletes téglavágás titkai
Márkázott tartalom | 2025. július 5. 09:11
Sokan azt hiszik, hogy a téglavágás egyszerű feladat, de aki már próbálta, tudja, hogy közel sem az. Egy pontosan vágott tégla nemcsak az esztétikai megjelenést javítja, hanem a falazat stabilitását is nagymértékben befolyásolja. Legyen szó kisebb házi projektről vagy nagyobb építkezésről, a precíz vágások elengedhetetlenek. Kézi módszerrel gyakran több időt veszíthetünk a hibás darabok javításával vagy cseréjével.
Vásárló Egészséges hajkorona: hogyan nyerjük vissza a ragyogást?
Márkázott tartalom | 2025. július 4. 12:20
Bármilyen divatos is a hajszín vagy a frizura, ha maga a haj nem egészséges, a megjelenésünk sem lesz teljes. Egy fényes, dús hajkorona nemcsak az önbizalmunkat növeli, hanem az egészségi állapotunk tükre is. Az idő múlásával és a stresszes hétköznapok hatására egyre nehezebb lehet megőrizni a haj életerejét.
Vásárló Ha benzines autója van, kárörvendhet a hétvégén!
Privátbankár.hu | 2025. július 4. 12:03
A nagykereskedelmi árváltozás csak a dízelt érinti negatívan.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG