A nehéz piaci környezetnek köszönhetően 2011-ben immár tízszer annyian, 440 ezren döntöttek használtautó vásárlás mellett, mint ahányan az új autókat kínáló szalonokat keresték fel. Az adatok jelentős változást mutatnak az 5-10 évvel ezelőtti viszonyokhoz képest, amikor rövid ideig fele-fele arányban oszlott meg a forgalom új és használt autók esetében.
Harka László, a PBA Biztosítási Alkusz Kft. vendor üzletágának igazgatója az adatokkal kapcsolatban elmondta: noha az idei első két hónapban több mint 30 százalékkal nőtt tavalyhoz képest az újautók eladása, és ezzel párhuzamosan a használtpiacon enyhén csökkent a forgalom, az egész év tekintetében nem valószínűsíthető a trend tartós fennmaradása. Véleménye szerint inkább a szabályozói változásokat reagálta le az újautó-piac az év elején, de nem ez lesz jellemző az egész évre.
A szakértő prognózisa szerint néhány éves autók tekintetében a hazai piacról nem kielégíthető érdeklődés új forrást igényelt, így 2011-ben hatalmas mértékben (80%-kal) megnövekedett a külföldről importált használtautók száma, a tendencia várhatóan 2012-ben is tovább erősödik. Hozzátette, hogy a regisztrációs adó csökkentése feltétlenül kedvezni fog a jobb állapotú külföldi használtautó importnak.
Január és február folyamán a Datahouse adatai szerint több mint kétszeresére ugrott 2011 hasonló időszakához képest a használtautó behozatal. Korábbi adatok szerint egyre többen hoznak haza külföldről törött, esztétikailag hibás autókat, és igen népszerűek a korosabb, 8,2 éves átlagéletkorú gépjárművek is. Részletek>>
A PBA szerint a hazai használtautó kereskedők színvonalban és hosszútávú kilátásaik terén polarizálódnak. Vannak, akik nem tudnak lépést tartani a piaci kihívásokkal és csődbe mennek. Akiknek viszont jobban megy, azok jellemzően összeállnak, és előre menekülnek. Harka László kiemelte azt a tendenciát, mely szerint két-három, egykor csak kavicsos fedetlen udvaron működő kereskedő összeáll, kibérelnek egy korábban márkaszalonként funkcionáló, mára elhagyott „üvegpalotát”, és így eggyel feljebb lépve tudják folytatni a kereskedést.
A visszavett banki flották eddig a pénzintézetek által finanszírozott parkolókban álltak, ám megindult ezek kényszerű felszámolása, így ezek is visszakerülnek a vérkeringésbe. Igaz, szakértők szerint nem vonzóak ezek a készletek: a több hónapot álló autók sokszor rosszabb állapotba kerülnek, mintha valaki hajtaná őket.
Harka László kiemelte, hogy vannak, akik egyszerűen nem tudnak tovább várni a kocsi lecserélésével, míg mások úgy gondolkodnak, hogy bár a fenntartási költségek emelkedésével képtelenek fenntartani gépjárművüket, mégsem akarnak gyalogossá válni, ezért sokan közülük az autó lecserélését választják. Ezért egyre több az eladósorban lévő nagy motorral, nagy fogyasztással, magas súlyadóval rendelkező autó. A szakértő rávilágított arra, hogy a használtautó árak az új autó árakhoz képest megfordultak. A szalonokban minél nagyobb egy autó teljesítménye annál magasabb az ára, miközben a használtautó piacon nem feltétlenül van ez így; egyre inkább fordított tendencia figyelhető meg, a kicsi, gazdaságos, fiatal kora ellenére is olcsó autókat keresik a vevők.