4p
Az elmúlt években az üzletek többségében folyamatosak a leárazások, kiárusítások, csak éppen a nevük változik, szezonhoz, vagy egyszerűen csak az üzletmenethez igazodva. A legtöbb üzlet kirakatában a leárazásokat hirdető táblákat ugyan folyamatosan cserélik, de valamilyen vásárlócsalogató reklám mindig ott díszeleg az üvegtábla mögött.

A szezonális áruterületeken gyakoribb a váltás, így a nyár legelején a elsősorban a ruházati, sportszer, játék, vagy éppen illatszer boltokban vannak a nagy akciók.  Az árleszállítás első nagyobb hulláma július elején indul. Az egyes áruházak különböző időpontokban kezdik a nyári termékek leárazását, július eleje a kereskedelemben hagyományosan is a nyári termékek kiárusításának kezdete, a nyári vásár pedig eltart egészen augusztus végéig - írja közleményében az Országos Kereskedelmi Szövetség.

Miért éri meg a kereskedőnek?

A kiárusítás fő célja a reklám, a kedvcsinálás a vásárláshoz. A kereskedő meg akarja tartani vásárlóit, de újakat is szeretne becsalogatni üzletébe, annak reményében, hogy a leárazási időszakot követően is nála vásárolnak. A leárazás olyan árengedmény, amikor a kereskedő a reklám kedvéért lemond bevétele egy részéről, így alaposan meg kell fontolnia annak árukörét és mértékét.

A leárazás másik célja, hogy a boltos megszabaduljon a felesleges készlettől: a vásárló üzletbe csalogatásához mindig széles választék kell, így egy-egy időszak legvégén óhatatlanul megmaradna a polcra rakott áruk egy része. Esetenként marad még a raktárban az előző szezonból is néhány darab, ezeket már a szezont megelőzően kínálhatják olcsóbban a kereskedők, ezeken célszerű a leggyorsabban túladni.

Már a vásárlók is várják

A gondos vásárló már májusban, júniusban keresi a nyári cikkeket (főleg, ha a pénztárcája engedi), a kereskedő pedig július elején már látja, mi az, ami jobban, vagy kevésbé fogy. Július elején természetesen a reklám a fő cél, az idő múlásával pedig egyre gyakrabban a kevésbé fogyó készletekre teszik ki az akciós táblát.

 

 

A vásárlók egy része eleve a kiárusításra tartalékol, ami persze azzal a kockázattal is járhat, hogy a korábban kinézett termék esetleg addigra elfogy, vagy egyszerűen csak kimarad a leárazásból. A kirakatokban díszelgő akciós táblák ugyanis nem azt jelentik, hogy minden egyes árucikk olcsóbb (bár erre is van példa), hanem csak a kereskedő üzletpolitikája és üzletmenete alapján kiválasztott termékeket kapni engedménnyel.

A leárazás időszakáról és a kiárusításra kínált termékekről, valamint az árengedmény mértékéről a kereskedő szabadon dönthet, ezt jogszabály nem korlátozza.

Ezeket be kell tartani

A leárazás, kiárusítás legfontosabb szabályai közé tartoznak a következők:

- nem téveszthető meg a vásárló azzal, hogy már a kiárusítás kezdetén nem kapható a meghirdetett termék (ha ezzel szembesül a vásárló a boltban, akkor persze előfordulhat minden kereskedő álma, hogy egy nap alatt elkapkodjanak mindent, de sajnos a gyakoribb az, amikor a szállító nem szállít időben),

- a kiszemelt árucikk véletlenül többféle feltüntetett ára esetében a vásárlónak a legkisebbet kell fizetnie (a szabályok szerint a reklámújságban, a kirakatban, a polcon és a nyugtán ugyanannak az árnak kell lennie),

- az „akciós árut nem cserélünk” felirat megtévesztő, a minőségi kifogás ugyanis nem utasítható el a leárazás miatt, kivéve, ha az árengedmény oka egy minőségi hiba, amiért viszont később már nem lehet panaszt tenni.

A ruhák a legnépszerűbbek

A legnagyobb szelete a nyári vásárnak a ruházati termékek köre. 2015-ben kedvezőbb a ruházati piac helyzete, mivel a KSH adatai szerint alaposan megugrott a vásárlások értéke. 2014-ben egyébként 481 milliárd forintot költöttek el a vásárlók különféle ruházati cikkekre, a kimutatások szerint 15%-kal többet, mint egy évvel korábban (ebben a növekedésben feltehetően szerepe volt az online pénztárgépek bevezetésének is).

A nyári hónapokban, júniustól augusztusig közel 120 milliárd forint értékű ruházati termék fogyott. 2015. eleje is jól indult a ruházati üzleteknek, mivel 10% feletti volt a növekedés, amit a KSH kimutatott.

Idén így alakul

Az akciós táblák 2015-ben sem változnak, az árzuhanások mértékébe és a kiárusításba vonható árucikkek körének meghatározásába azonban az időjárás is beleszólhat, mint már annyiszor. Jó időben jobban fogynak a nyári holmik, kisebb is lehet a piaci kényszer a leárazásra. Az akcióvadász vásárlóknak szemfülesnek kell lenniük, mivel nyári meleggel indul a július, ezért érdemes több időt szánni a kirakatok, áruházi újságok nézegetésére.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Zagyszivattyú kínálat – Mutatjuk, mire használható az eszköz!
Márkázott tartalom | 2025. november 13. 10:21
A modern építőipar, a mélyépítés, valamint a környezetvédelemhez kapcsolódó víztelenítési és szennyvízkezelési feladatok elképzelhetetlenek a zagyszivattyú kínálat megbízható és nagy teljesítményű tagjai nélkül. A zagyszivattyúk képesek a legnagyobb kihívást jelentő, koptató hatású, szilárd részecskéket és iszapot tartalmazó folyadék, a zagy hatékony kezelésére. A Tsurumi márkanév a megbízhatóság, a tartósság és a technológiai innováció szinonimája a szakmában. Közel egy évszázados tapasztalatával a világ egyik legelismertebb gyártójává vált a merülőszivattyúk szegmensében.
Vásárló Összefüggést találtak a fiatal felnőttek vastagbélrákja és a biológiai életkor között
Natív tartalom | 2025. november 12. 14:05
Az 50 év alatti vastagbélrákok emelkedése új megvilágításba helyezi a megelőzést – a biológiai életkor lehet a korai felismerés kulcsa.
Vásárló Teszt Plussz Magazin: ezek a legjobb vezeték nélküli állóporszívók
Márkázott tartalom | 2025. november 12. 10:25
A Teszt Plussz Magazin ismét frissítette vezeték nélküli állóporszívó tesztjét, aminek részeként megvizsgálták az egész piacot, és a teszteredményekből kiderült, hogy a Dyson még mindig uralja a prémium kategóriát, de egyre komolyabb kihívót jelent a Dreame, miközben az alacsonyabb kategóriákat leginkább a Xiaomi, a Bosch, a Shark és a Gorenje porszívói uralják.
Vásárló Váratlanul bezuhant a drágulás a boltokban – a kormányt ez hidegen hagyja
Gáspár András, Valkai Nikoletta | 2025. november 10. 05:42
Az előző hónaphoz képest régen látott mértékű árcsökkenést talált a legfrissebb Privátbankár Árkosár-felmérés a hipermarketekben. Éves szinten persze nőttek az árak, de a drágulás több mint egyéves mélypontra fékezett. Az árrésstop mégis maradt – ennek már csak politikai okai lehetnek, szakmaiak nem. Novemberi felmérésünk során lehet, hogy láttuk az ország utolsó szögletes trappistáját is.
Vásárló Zöld fűtési alternatíva: a pelletkazánok
Márkázott tartalom | 2025. november 5. 16:41
  Napjaink egyik nagy kérdése, hogy miként lehet környezettudatosan élni, és ennek részeként, milyen technológiákat érdemes választani a mindennapi életben. 
Vásárló Hogyan érd el a Z generációt a közösségi médiában?
Márkázott tartalom | 2025. november 4. 10:15
Az online platformok terén a Z generáció egyedi szereppel bír; ők azok a digitális bennszülöttek, akik gyakorlatilag már az online térben nőttek fel. 
Vásárló A fehérborok gyöngyszeme
Márkázott tartalom | 2025. november 3. 13:50
A Sauvignon Blanc, a világ egyik legkedveltebb fehérborfajtája, igazi élvezet azoknak, akik szeretik a friss és élénk savakkal teli italokat. Ez a borfajta rendkívüli karakterrel rendelkezik, ízével a citrusos, zöldfűszeres aromák uralják az összhatást. Nem véletlen, hogy sokak szívébe belopja magát ez a fehérbor: kombinálja a könnyedséget és az intenzív ízeket. Képzeld el, hogy egy forró nyári délutánt egy hűvösen behűtött pohár Sauvignon Blanc társaságában töltesz el. Nem hangzik csábítóan?
Vásárló Stresszmentes költözés: amit tudni érdemes
Márkázott tartalom | 2025. november 3. 10:03
Sokan, akik költözés előtt állnak, gyakran úgy érzik, hogy az új élet kezdete rengeteg teendővel jár. A költözés számos embernek okoz stresszt, hiszen a feladatok sokasága és a megszokott életterek áthelyezése kimerítő feladat. Elgondolkodott már azon, hogyan lehetne ezt a folyamatot egyszerűbbé tenni? Ebben a cikkben néhány hasznos tanáccsal és stratégiával nyújtunk segítséget a precíz és gördülékeny költözés lebonyolításához.
Vásárló Lépj be a pedagógia világába: új karrierlehetőségeket kínáló képzés
Márkázott tartalom | 2025. november 2. 10:26
A pedagógiai asszisztensek munkája sokrétű feladatokkal jár, amelyeket fontos jól elvégezni. Ezek a szakemberek az oktatási- és nevelési intézmények elengedhetetlen részei, akik a pedagógusokkal karöltve segítik a gyerekek fejlődését.
Vásárló Hogyan történik a hajbeültetés?
Márkázott tartalom | 2025. november 1. 11:24
Sajnos sokan küzdenek a kopaszodással, van, hogy már viszonylag fiatalon jelentkeznek a “tünetek”. Szerencsére már van megoldás, a hajbeültetés sok ember számára jelent hosszú távú alternatívát. Egy ilyen beavatkozás azonban nem rövid idő, felkészülésre van szükség és jobb, ha a teljes napunkat szabaddá tesszük.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG