BUX
35 267.83
-0.19%
-68.00
OTP
10 840.00
-1.00%
-110.00
MOL
1 799.00
+0.28%
+5.00
RICHTER
6 525.00
+0.69%
+45.00
MTELEKOM
384.00
-0.26%
-1.00
 
2019. március 24. 17:55

A stressz természetes velejárója mindennapjainknak, ugyanakkor a hosszabb ideig fennálló feszültségnek komoly testi tünetei is lehetnek. Annak érdekében, hogy elkerüljük a stressz káros egészségügyi következményeit, érdemes néhány egyszerű, fejben elvégezhető módszert elsajátítani.

Dr. Almási Kitti klinikai szakpszichológus, aki a sárvári Spirit Hotelben tart előadást az érdeklődőknek, több hasznos tippet ad a mindennapi stresszkezeléshez.

Parkolnál, miközben a mögötted álló már nyomja a dudát? Közeleg a leadási határidő, és fogalmad sincs még, hogyan tudod befejezni a munkát? A váróteremben ülsz egy orvosi leletre várva? Ezekben a helyzetekben az a közös, hogy ilyenkor emelkedik a pulzusunk, szapora lesz a légzésünk, felgyorsul az anyagcserénk. Ez maga a stressz, ami nem más, mint szervezetünk válasza a veszélyesnek gondolt helyzetekre. Olyan reakciók indulnak be ilyenkor, amelyek felkészítenek a harcra vagy a menekülésre.

A modern embernek persze már ritkán kell vadállatokkal megküzdenie, mindennapjaink mégis tele vannak olyan, a fenti példákhoz hasonló, kihívást jelentő helyzetekkel, amelyeket „stresszfaktorként” élünk meg. Kutatások bizonyítják, hogy ha huzamosabb ideig stresszüzemmódban működünk, az ártalmas lehet az egészségünkre nézve. Márpedig ha a stresszfaktorok számát nehezen tudjuk csökkenteni, kénytelenek vagyunk a másik oldalról megközelíteni a problémát: próbáljuk meg a saját reakciónkat megváltoztatni!

1. Címkézzük át a szituációt!

Vizsgáljuk meg más szemszögből az adott szituációt, és ennek hatására megváltozhat a hozzá kapcsolódó stressz mértéke is. Ez nem mindig könnyű, de tudatos odafigyeléssel fejleszthető képesség. Sokszor már az is segíthet, ha belegondolunk a másik fél helyzetébe. Ha például türelmetlen velünk valaki, gondoljunk arra, talán csak nehéz napja van, és ne az ő érzelmeit vegyük át, ne vonatkoztassuk magunkra a negatív emóciókat. Inkább legyünk vele kedvesek – sokszor fogjuk tapasztalni, hogy ezek a helyzetek megfordíthatóak!

2. Végezzünk relaxációs gyakorlatokat!

Stresszes állapotban izmaink megfeszülnek, testünk menekülésre vagy támadásra készül. Ha ezen szeretnénk változtatni, egy kis időre ki kell szakadnunk a helyzetből, hogy „kiengedjünk”. Ehhez jó lehetőséget kínálnak a különböző relaxációs technikák. Az egyik legegyszerűbb módszer, ha nehéz helyzetben egy percre megfeszítjük, majd kiengedjük az izmainkat. Például ökölbe szorítjuk a kezünket, majd engedünk a szorításon, az így kinyújtott izomban korábban meglévő feszültség enyhülni fog. A „gyors megoldások” mellett persze nagyon sokféle relaxációs technika létezik, érdemes kiválasztani a számunkra legmegfelelőbbet.

3. Tartsunk szünetet!

Egy hosszabb stresszes időszak után fontos, hogy adjunk magunknak időt a regenerálódásra, amikor a mindennapokból hosszabb időre kiszakadva végre önmagunkra figyelhetünk. Ma-napság sokan használják az énidő fogalmát az ilyen időszakokra: valóban szükségünk van rá, hiszen a rengeteg külső elvárás mellett a saját igényeinknek is teret kell engednünk. Szerencsére ma már nagyszerű elvonulási lehetőségek állnak a rendelkezésünkre akár napi szinten a lakóhelyünk környékén, de vonzó úti célok közül is válogathatunk.

+1 Beszéljük ki magunkból a feszültséget!

Sokunknál bevett szokás, hogy megkérdezzük párunktól, szüleinktől vagy épp gyermekünktől este, hogyan telt a napja. De vajon tényleg oda is figyelünk arra, mit válaszolnak? Vezessünk be a mindennapjainkba egy olyan fél órát, amikor elmeséljük, mi történt velünk – és ilyenkor tényleg hallgassuk meg a másikat is! A nehézségek kibeszélése hatékony módszer a stressz levezetésére, kimutatható, hogy ilyenkor csökken a szervezetben a hozzá kapcsolható hormonok mennyisége, így jó hatással van lelkiállapotunkra.

Az Ön bizalma a mi tőkénk

A Privátbankár HITELES, MEGBÍZHATÓ és EGYEDI információkat kínál, most, a válság alatt és békeidőben is. Tényszerű, politikai és gazdasági befolyástól mentes, világos és érthető elemzéseket, amelyek segítenek a gazdasági, befektetési döntések meghozatalában.


Vásárló Kétszer annyiba kerül az alma, mint tavaly - a nyugdíjasoknak jobban fáj az élelmiszerár-emelés
Privátbankár.hu | 2020. július 10. 14:47
Az ATV Start című műsorának vendége volt kedden munkatársunk. Gáspár András a Privátbankár Árkosár-felmérésének legfrissebb eredményeiről illetve az élelmiszerárak emelkedésének hátteréről beszélt.
Vásárló A vizuális memória fejlesztésének fontossága iskolába lépés előtt
Márkázott tartalom | 2020. július 8. 10:12
Ha gyermeked az iskolakezdés küszöbén áll, akkor mindenképp érdemes nagy hangsúlyt fektetni a vizuális memóriájának a fejlesztésére. Mai cikkünkben megtudhatod, hogy miért is olyan fontos ez, illetve néhány játékos ötlettel is szolgálunk.
Vásárló Dinnyére sört? Megint történelmi csúcsra drágult a családi nagybevásárlás
Gáspár András, Valkai Nikoletta | 2020. július 7. 18:39
A koronavírus-járvány első hullámának lecsengésével párhuzamosan az élelmiszerárak tovább nőttek: 1 százalékkal drágább a bevásárlás májushoz képest Árkosár-felmérésünk szerint. Az éves drágulás ennél jóval több, 5 százalék fölé ugrott júliusban. Közel 22 ezer forintra lesz szükségünk ahhoz, hogy letudjunk egy átlagos nagybevásárlást. Megnéztük, hol és mennyibe kerülnek a nyár klasszikus hűsítői.  
Vásárló Vannak még nőies szettek maszkulin cipővel!
Márkázott tartalom | 2020. július 7. 09:53
Az emberek néha túl sokat aggódnak a kinézetükön, és pont az ezen aggódó egyéneket szeretnénk egy kicsit támogatni. Valójában nem kötelező magassarkút viselnie ahhoz, hogy csajos öltözéke legyen! A maszkulin cipőkről mindenkinek a férfias szettek jutnak eszébe. A következő pár sorban bebizonyítjuk, hogyan lehet ízig-vérig nő egy ilyen lábbeli segítségével is!
Vásárló Hatás/ellenhatás – így hatott a koronavírus a közúti balesetekre
Márkázott tartalom | 2020. július 6. 09:43
A vírusterjedés lassításának egyik mellékhatása az volt, hogy hirtelen megugrott azok száma, akik a tömegközlekedés helyett inkább saját autóba ültek. Így egyszerre lett több és kevesebb autó is utakon: ameddig eleinte sokkal komolyabban vettek az emberek mindent, és tényleg csak nagyon fontos estekben hagyták el otthonaikat, addig most, a járványintézkedések lazulásával jóval többen ülnek autóba, gondolván arra, hogy így elkerülhetik a nagyobb tömegeket. Bár a közúti balesetek száma csökkenőben, mégsem dőlhetünk nyugodtan hátra…
Vásárló Balaton? Ugyan! Irány Indonézia!
Márkázott tartalom | 2020. július 5. 09:58
Előző korból itt ragadt vendéglátósok, borzalmas lángos, elszállt strandbelépők és mindehhez indokolatlan tömeg? Tényleg erre vágysz idén nyáron? Persze, hogy nem! Indonézia fehér homokos partokkal, apró szigetekkel, pálmafákkal és fantasztikus élővilággal vár.
Vásárló Trabucco feeder horgokkal a biztos akadás érdekében
Márkázott tartalom | 2020. július 2. 10:04
A Trabucco feeder horgok a felszerelésünk fontos elemeinek bizonyulhatnak, hogyha finomszerelékes technikával szeretnénk pontyot, amurt, keszeget vagy kárászt fogni. Ezek a horgok ugyanis kellő stabilitást, illetve könnyed csalizást biztosítanak.
Vásárló Újraindítja nemzetközi vonatait a MÁV
Privátbankár.hu | 2020. június 23. 08:53
Visszatért az utazási kedv, bár egyelőre a korábbi évekhez képest kevesebb utasra számít a vasúttársaság.
Vásárló Év végére visszarázódhat a kiskereskedelem
Valkai Nikoletta | 2020. június 18. 14:46
Döntött a kormány az idősek vásárlási sávjának eltörléséről, bár a maszk marad, de mostantól 9 és 12 óra között ismét már nem csak a 65 év felettiek vásárolhatnak az üzletekben. Az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára lassú visszarendeződésre számít. Ha nem lesz a koronavírus-járványnak erős második hulláma, a hazai kiskereskedelem megúszhatja a visszaesést.
Vásárló Mégis retteghetnek a katás vállalkozások?
Privátbankár.hu | 2020. június 18. 08:25
Újra leporolták a terveket, jöhet a szigorítás 2021-től.
hírlevél