3p

Miből lesz pénz a választási osztogatásra?
Mit okoz az árrésstop?
Mit kellene tenni a költségvetéssel?

Online Klasszis Klub élőben Békesi Lászlóval!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. június 11. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Ételre és italokra adtak ki a legtöbbet a magyar családok az év első felében, ez havonta egy főre számolva több mint 21 ezer forintot, az összes kiadás közel harmadát jelenti. Fejenként közel 80 ezer forintot költünk el egy hónapban, több megy el a gyógyszerekre, kultúrára és szórakozásra alig néhány ezer jut. Szinte mindhol van mosógép és televízió, a háztartások fele pedig saját autóval is rendelkezik.
A háztartások egy főre jutó havi kiadásainak megoszlása (%, Forrás: KSH)

Az év első félévében a magyarok egy főre jutó havi átlagos kiadása 79,6 ezer forint volt, ami folyó áron 7 százalékkal, a fogyasztói árak alakulását figyelembe véve 4,5 százalékal meghaladta az egy évvel korábbit - derült ki a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) háztartások lakossági fogyasztását vizsgáló felméréséből.

Havonta a legtöbbet (egy főre vetítve, átlagosan):

  • 21,3 ezer forintot élelmiszerekre és alkoholmentes italokra,
  • 17,2 ezer forintot lakásfenntartásra és háztartási energiára,
  • 8929 forintot közlekedésre,
  • 5280 forintot hírközlésre,
  • kultúrára és szórakozásra 4249 forintot fordítottunk.
    A háztartások egy főre jutó havi fogyasztási kiadásai (Forrás: KSH)

Az alapvető kiadási tételek közül az élelmiszerek és alkoholmentes italoké 5,9 százalékkal, a közlekedésé 5,7 százalékkal, a lakásfenntartási kiadásoké 1,2 százalékkal nőtt reálértéken.

A vendéglátásra és szálláshely-szolgáltatásra elköltött összeg pedig 9,2 százalékkal nőtt. Utóbbi a legnagyobb változás reálértéken, míg a legnagyobb mértékben - fejenként 1581 forinttal - az élelmiszerekre fordított kiadások nőttek.

Egyes élelmiszerekre fordított egy főre jutó havi kiadások nagysága
(2017. I. félév, forrás: KSH)

Egészségügyi kiadásokra a háztartások fejenként átlagosan 3849 forintot fordítottak egy hónapban, 3,7 százalékkal többet, mint az előző év azonos időszakában. A kiadások legnagyobb szeletét (85 százalékát) jelentő gyógyszerekre, gyógyárukra, gyógyászati segédeszközökre fordított összegek pedig 8,9 százalékkal nőttek, amelynek egy főre jutó havi összege 3274 forintot tett ki.

Szinte minden háztartásban van tévé és mosógép, minden második családnak van saját autója, kétharmaduknak volt valamilyen számítógépe, 100 háztartásra pedig 186 mobiltelefon jutott.

A háztartások egy főre jutó havi lakásfenntartási kiadásainak megoszlása
(2017. I. félév, forrás: KSH)

A KSH szerint a kiadások növekedését elősegítette, hogy a fogyasztói árak 2,3 százalékos éves növekedésénél a reálkereset jóval nagyobb mértékben, 10 százalékkal emelkedett a vizsgált időszakban. Az összegzés szerint az átlagos nettó kereset 193 ezer forintra, a családi adókedvezménnyel számolva 201 ezer forintra becsülhető 2017 első felében.

Az alma és a krumplit szeretjükA GfK Hungária felmérése szerint több mint 330 milliárd forintot költöttek a magyar háztartások zöldségre és gyümölcsre tavaly, mintegy 12 százalékkal többet az azt megelőző évhez képest, ez a napi fogyasztási cikkek éves forgalmának valamivel több mint a tizede. A háztartások tavaly 216,8 milliárd forintot költöttek zöldségre, egy évvel korábban 206,1 milliárd forintért vásároltak. Gyümölcsre 116,7 milliárd forintot fordítottak a múlt évben, 2015-ben viszont még csak 109,2 milliárd forint értékben vásároltak. A magyarok közel 90 százaléka fogyaszt naponta, vagy hetente több alkalommal zöldséget, és több mint 80 százalékuk gyümölcsöt. A magyarok a gyümölcsök közül leginkább az almát, a zöldségek közül pedig a burgonyát keresik, ezeket követi a dinnye, a banán, illetve a paradicsom, paprika és a vöröshagyma. (MTI)

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Kiderült, milyen árak várják a magyar autósokat a hosszú hétvégén
Privátbankár.hu | 2025. június 6. 15:25
Mutatjuk, mire számíthat a kutakon.
Vásárló Tarol a magyar Lidl: naponta több mint 4 milliárdnál tart a boltlánc
Privátbankár.hu | 2025. június 3. 07:55
Utcahosszal vezet a Lidl. 
Vásárló Itt vannak a számok: mi készül a benzinkutakon?
Privátbankár.hu | 2025. május 30. 15:22
Így alakulhatnak az árak a hónap utolsó napján.
Vásárló Visszatértek az ÖKO KALAND hősei – új epizódokkal bővül a SPAR fenntarthatósági minisorozata
PR | 2025. május 28. 12:14
Azok a gyerekek, akik néhány éve megismerkedtek Szellőcskével, Vizecskével, Tüzecskével, Földecskével és Szívecskével, most újra örülhetnek: folytatódik a SPAR Magyarország edukatív animációs sorozata, az ÖKO KALAND. A fenntarthatóság témáját játékos és érthető formában feldolgozó kisfilmek most új részekkel térnek vissza, hogy a legfiatalabb korosztályt ismét elvarázsolják – és közben tanítsák is.
Vásárló Drasztikus áremelésre kényszerülhet a Temu
Privátbankár.hu | 2025. május 27. 19:28
Felére zuhant a Temut üzemeltető Pinduoduo (PDD) Holding profitja az első negyedévben.
Vásárló Rangsorolták a vásárlókat, a magyar eredmény kiábrándító
Privátbankár.hu | 2025. május 27. 12:51
Az európai vevők többsége szerint nem lesz jobb a helyzet. 
Vásárló Nagy Márton valami olyanra készül, aminek sok magyar örülhet
Privátbankár.hu | 2025. május 26. 14:02
Úgy tűnik, hogy haladnak a tárgyalások a következő árrésstophoz.
Vásárló Ritka dobásra készülnek a benzinkutak
Privátbankár.hu | 2025. május 26. 09:57
Ugyanazon az áron adhatják kedden mind a 95-ös oktánszámú üzemanyagot, mind a gázolajat, mint hétfőn. 
Vásárló Elsöprő mutatvány várható az Alditól, a Lidltől és a többiektől is
Buksza blog | 2025. május 24. 16:03
Tovább hanyatlanak a hagyományos, mindenfélét kínáló nagyáruházak, és nem az elektronikus kereskedelem veszi át a helyüket. Az emberek még inkább figyelni fognak a pénztárcájukra a következő években.
Vásárló Akciós termékekre vadászó vevők között tört ki bunyó egy csehországi Lidlben, élen a nyugdíjas vásárlókkal
Privátbankár.hu | 2025. május 24. 11:54
Nagyot téved, aki azt hiszi, hogy a csehek minden körülmények között megőrzik a hidegvérüket. Ha akciós termékekről van szó, akkor ők is hajlamosak elveszteni az önuralmukat.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG