3p
Ételre és italokra adtak ki a legtöbbet a magyar családok az év első felében, ez havonta egy főre számolva több mint 21 ezer forintot, az összes kiadás közel harmadát jelenti. Fejenként közel 80 ezer forintot költünk el egy hónapban, több megy el a gyógyszerekre, kultúrára és szórakozásra alig néhány ezer jut. Szinte mindhol van mosógép és televízió, a háztartások fele pedig saját autóval is rendelkezik.
A háztartások egy főre jutó havi kiadásainak megoszlása (%, Forrás: KSH)

Az év első félévében a magyarok egy főre jutó havi átlagos kiadása 79,6 ezer forint volt, ami folyó áron 7 százalékkal, a fogyasztói árak alakulását figyelembe véve 4,5 százalékal meghaladta az egy évvel korábbit - derült ki a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) háztartások lakossági fogyasztását vizsgáló felméréséből.

Havonta a legtöbbet (egy főre vetítve, átlagosan):

  • 21,3 ezer forintot élelmiszerekre és alkoholmentes italokra,
  • 17,2 ezer forintot lakásfenntartásra és háztartási energiára,
  • 8929 forintot közlekedésre,
  • 5280 forintot hírközlésre,
  • kultúrára és szórakozásra 4249 forintot fordítottunk.
    A háztartások egy főre jutó havi fogyasztási kiadásai (Forrás: KSH)

Az alapvető kiadási tételek közül az élelmiszerek és alkoholmentes italoké 5,9 százalékkal, a közlekedésé 5,7 százalékkal, a lakásfenntartási kiadásoké 1,2 százalékkal nőtt reálértéken.

A vendéglátásra és szálláshely-szolgáltatásra elköltött összeg pedig 9,2 százalékkal nőtt. Utóbbi a legnagyobb változás reálértéken, míg a legnagyobb mértékben - fejenként 1581 forinttal - az élelmiszerekre fordított kiadások nőttek.

Egyes élelmiszerekre fordított egy főre jutó havi kiadások nagysága
(2017. I. félév, forrás: KSH)

Egészségügyi kiadásokra a háztartások fejenként átlagosan 3849 forintot fordítottak egy hónapban, 3,7 százalékkal többet, mint az előző év azonos időszakában. A kiadások legnagyobb szeletét (85 százalékát) jelentő gyógyszerekre, gyógyárukra, gyógyászati segédeszközökre fordított összegek pedig 8,9 százalékkal nőttek, amelynek egy főre jutó havi összege 3274 forintot tett ki.

Szinte minden háztartásban van tévé és mosógép, minden második családnak van saját autója, kétharmaduknak volt valamilyen számítógépe, 100 háztartásra pedig 186 mobiltelefon jutott.

A háztartások egy főre jutó havi lakásfenntartási kiadásainak megoszlása
(2017. I. félév, forrás: KSH)

A KSH szerint a kiadások növekedését elősegítette, hogy a fogyasztói árak 2,3 százalékos éves növekedésénél a reálkereset jóval nagyobb mértékben, 10 százalékkal emelkedett a vizsgált időszakban. Az összegzés szerint az átlagos nettó kereset 193 ezer forintra, a családi adókedvezménnyel számolva 201 ezer forintra becsülhető 2017 első felében.

Az alma és a krumplit szeretjükA GfK Hungária felmérése szerint több mint 330 milliárd forintot költöttek a magyar háztartások zöldségre és gyümölcsre tavaly, mintegy 12 százalékkal többet az azt megelőző évhez képest, ez a napi fogyasztási cikkek éves forgalmának valamivel több mint a tizede. A háztartások tavaly 216,8 milliárd forintot költöttek zöldségre, egy évvel korábban 206,1 milliárd forintért vásároltak. Gyümölcsre 116,7 milliárd forintot fordítottak a múlt évben, 2015-ben viszont még csak 109,2 milliárd forint értékben vásároltak. A magyarok közel 90 százaléka fogyaszt naponta, vagy hetente több alkalommal zöldséget, és több mint 80 százalékuk gyümölcsöt. A magyarok a gyümölcsök közül leginkább az almát, a zöldségek közül pedig a burgonyát keresik, ezeket követi a dinnye, a banán, illetve a paradicsom, paprika és a vöröshagyma. (MTI)

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Nincsen még vége a horrornak a benzinkutakon
Privátbankár.hu | 2025. október 29. 10:36
Újabb áremelkedés jön.
Vásárló Egész évben karácsony – de hová tűnik az ünnep varázsa?
Elek Lenke | 2025. október 27. 19:22
Kint 17 fokot mutat a hőmérő, még októberben vagyunk, de az egyik nagy bevásárlóközpont lakberendezési üzletében már ömlenek ránk a halloweeni mellett a karácsonyi áruk is. Mire eljön az ünnep, elvész annak a varázsa, gondolhatja sok magyar vásárló. De hogyan és miért kezdtek a hazai kereskedők is elmozdulni ebbe az irányba?
Vásárló Csapatépítés: befektetés vagy plusz kiadás?
Márkázott tartalom | 2025. október 27. 18:58
A legtöbb vállalat életében időről időre felmerül a kérdés, hogy vajon tényleg megéri-e csapatépítést szervezni, vagy ez csak egy újabb költség, amit a vezetőség jobb híján elkönyvel a „jó hangulat fenntartása” címen? A válasz azonban sokkal egyértelműbb, mint gondolnánk. Egy jól megválasztott program ugyanis nem csupán a közösséget erősíti, hanem hosszú távon a teljesítményre és a lojalitásra is hat. 
Vásárló Új korszak kezdődik Salgótarjánban: épül a város első STOP SHOP bevásárlóparkja
Natív tartalom | 2025. október 27. 16:18
Salgótarján új fejezethez érkezik: a város központjában, a Lidl melletti területen megkezdődött a régió legújabb STOP SHOP bevásárlóparkjának építése. A CPI Hungary fejlesztésében megvalósuló projekt nemcsak új vásárlási lehetőségeket, hanem modern, fenntartható és közösségbarát környezetet is hoz a nógrádi megyeszékhelyre.
Vásárló Csak ebben a magánkórházban található újszülött/koraszülött intenzív centrum
Natív tartalom | 2025. október 27. 14:33
A természetes szülés fontosságára hívta fel a figyelmet Dr. Siklós Pál, hiszen szerencsére már akár két császár után is lehetséges a hüvelyi szülés, ahogyan ikreknél is. A szülészfőorvos kiemelte a magánegészségügy azon vitathatatlan előnyét, hogy személyhez kötött szülésznő és/vagy szülészorvos választására is lehetőség van. A TritonLife magánkórház közleményében továbbá kiemelik, hogy intézményükben van a magánegészségügyben egyedüliként elérhető újszülött/koraszülött intenzív centrum (PIC II).
Vásárló Miért éri meg ökobarattá tenni egy szálláshelyet?
Márkázott tartalom | 2025. október 27. 12:22
A turizmusban is évről évre egyre fontosabb szempont a fenntarthatóság. Az utazók közül sokan ma már nemcsak a szállás kényelmét vagy elhelyezkedését mérlegelik, hanem azt is, hogy mennyire környezetbarát a hely, ahol megszállnak. Egy ökobarát szálláshely nemcsak a bolygónknak tesz jót, de hosszú távon a tulajdonosnak is, hiszen csökkenhetnek a költségek, nőhet a vendégek elégedettsége és a vállalkozás vonzóbbá válhat a piacon. 
Vásárló Nagy öröm érte az Aldi vásárlóit
Privátbankár.hu | 2025. október 21. 08:14
Megduplázza az online vásárlás elérhetőségét.
Vásárló Milyen termékeket érdemes értékesíteni a magyar online piactereken?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 16:56
A magyar online kereskedelem folyamatosan bővül, és a piacterek egyre népszerűbbek a vásárlók körében. Az eladók számára ez hatalmas lehetőségeket kínál, ugyanakkor egy fontos kérdést is felvet: mely termékek fogynak a legjobban? A megfelelő termékkör kiválasztása döntő lehet a siker és a stagnálás között.
Vásárló Brand safety vs. bevétel: mit kezdjenek a kiadók a „szürke zónás” hirdetőkkel?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 10:17
A hazai online médiapiac egyszerre él meg két nyomást: az egyik az olvasói bizalom megőrzése, a másik a hirdetési bevétel növelése. A kettő általában együtt halad – amíg nem kerül szóba a „szürke zóna”. Ez az a tér, ahol a hirdető jogilag tiszta, a termékkategória nem tiltott, mégis felmerülhetnek reputációs, ízlésbeli vagy kontextusbeli kérdések. Klasszikus példa, amikor egy komoly, tragédiával foglalkozó cikk mellé fut be harsány, „garantált eredményt” ígérő kreatív. Nem illegális, csak rossz helyen van – és a kiadó márkájától idegen.
Vásárló Egyre jobb magyar autósnak lenni
Privátbankár.hu | 2025. október 20. 09:49
Megint csökkentek az üzemanyagok átlagárai, a dízelről pedig újabb jó hír érkezett.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG